پیامدهای فشار اسلام‌آباد: طالبان پاکستان حضور اتباع افغانستان در صفوف این گروه را رد کرد

تحریک طالبان پاکستان تحت فشار طالبان افغانستان، در رد نقش داشتن افغان‌ها در حملات تروریستی در پاکستان بیانیه منتشر کردند

گروهی از اعضای تحریک طالبان پاکستانی‌ــ Noorzaay/X@

در پی فشارهای دولت پاکستان بر طالبان افغانستان مبنی بر جلوگیری از استفاده از خاک این کشور برای طرح‌ریزی عملیات تروریستی در پاکستان، تحریک طالبان پاکستانی روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور با انتشار بیانیه‌ای، حضور اتباع افغانستان در صفوف این گروه را رد کردند.

محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، در این بیانیه گفت که شهروندان افغانستان که در شهر کراچی پاکستان به اتهام همکاری با تحریک طالبان پاکستان زندانی شده‌اند، هیچ ارتباطی به این گروه ندارند و کارگرانی بی‌بضاعت‌اند.

تحریک طالبان پاکستان در این بیانیه، تلاش کرده هر نوع ارتباط افغان‌ها با این گروه را نفی کند و اتهام استفاده این گروه از خاک افغانستان برای انسجام و طرح‌ریزی حملات به خاک پاکستان را هم رد کرده است.

در این بیانیه، با اشاره به حمله ۱۰ روز پیش به منطقه چترال در مرز افغانستان استدلال شده است: «مسئله حمله چترال و بقیه مناطق و ارتباط آن با افغانستان با عقل جور در نمی‌آید؛ زیرا اجرای حملاتی با این گستردگی و به این تعداد زیاد از داخل خاک یک کشور دیگر امکان‌پذیر نیست.»

تحریک طالبان پاکستان در حالی این بیانیه را ارائه کرده که دولت پاکستان در دو سال گذشته همواره طالبان افغانستان را به همکاری با این گروه متهم کرده است و ادعا می‌کند طالبان پاکستانی از خاک افغانستان و به‌ویژه مناطق مرزی آن برای برنامه‌ریزی و اجرای حملات علیه دولت پاکستان استفاده می‌کنند.

ژنرال ندیم انجم، رئیس سازمان استخبارات (اطلاعات) پاکستان که اوایل سال ۲۰۲۳ در یک سفر اعلام‌نشده همراه با وزیر دفاع پاکستان به کابل رفت، به سران طالبان در مورد حمایت از تحریک طالبان پاکستانی هشدار داده بود. او اخیرا نیز در یک نشست قومی در پیشاور، گفت که حملات تروریستی علیه پاکستان در خاک افغانستان طراحی می‌شوند و افغان‌ها در این حملات دست دارند. او گفت که کشورش برای حفظ امنیتش حاضر است تروریست‌ها را در هر جایی هدف قرار دهد.

حمله اخیر طالبان پاکستانی به چترال و نیز درگیری طالبان افغانستان با مرزبانان پاکستانی در گذرگاه تورخم، بحث‌های زیادی را در مورد تهدید امنیتی از افغانستان برای پاکستان برانگیخته است. دولت پاکستان مرز تورخم را به مدت ۱۰ روز بست و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد تا زمانی که تهدیدهای تروریستی از مبدا افغانستان رفع نشوند، این گذرگاه بسته می‌ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در این جریان، تلاش‌های زیادی برای بازگشایی مرز تورخم انجام دادند و پس از آن بود که تحریک طالبان پاکستان در یک نامه رسمی به فرماندهانش در پاکستان و نیز در بیانیه جدید سخنگویش، تلاش کرد ارتباط طالبان افغانستان با این گروه را رد کند.

وزارت دفاع خودخوانده تحریک طالبان پاکستانی سه روز پیش در نامه‌ای به فرماندهانش در شمال و جنوب پاکستان دستور داد از جذب نیروهای افغان در صفوفشان خودداری کنند. اکنون نیز سخنگوی این گروه در بیانیه‌ای، ارتباط اتباع افغانستان با تحریک طالبان پاکستان را رد کرده و با استدلال‌های سطحی، کوشیده است حضور اعضای این گروه در داخل خاک افغانستان را تکذیب کند.

به نظر می‌رسد تحریک طالبان پاکستانی تحت فشار طالبان افغانستان که خود از سوی دولت پاکستان زیر فشار قرار دارند، وادار به انتشار چنین بیانیه‌ا‌ی شده‌اند.

این گروه که از سال ۲۰۰۷ تاکنون به عنوان مجموعه‌ای از شبه‌نظامیان مخالف دولت پاکستان فعالیت می‌کند، در دو سال گذشته و پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حملاتش در پاکستان را به طرز چشمگیری افزایش داد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میزان حملات تحریک طالبان پاکستانی در خاک این کشور طی دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، چهار برابر بیشتر از حملات این گروه در سال‌های قبل از آن بوده است.

به گزارش رسانه‌های پاکستان، تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۳، تحریک طالبان پاکستان ۳۰۴ عملیات تروریستی در خاک پاکستان انجام داده است که بیشتر قربانیان آن هم نیروهای امنیتی این کشور بوده‌اند. این حملات در سال ۲۰۲۲ و نیمه دوم سال ۲۰۲۱ نیز به تعداد زیاد گزارش شدند.

این آمار به‌وضوح نشان می‌دهد که سلطه طالبان بر افغانستان زمینه سربازگیری، انسجام، طرح‌ریزی و حتی دسترسی بهتر به اسلحه و امکانات نظامی را برای طالبان پاکستانی فراهم کرده است.

بیشتر از جهان