نماینده ویژه بایدن در امور گروگان‌ها: «معامله خوبی» با جمهوری اسلامی بود

راجر کارستنز بار دیگر این ادعای دولت بایدن را تکرار کرد که جمهوری اسلامی در استفاده از منابع ارزی که در اختیارش قرار گرفته است، محدودیت دارد

ساعتی پس از ورود پنج زندانی آزاد شده آمریکایی به خاک ایالات متحده، راجر کارستنز، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور گروگان‌ها، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، بار دیگر از این اقدام دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای تماس، مذاکره و در نهایت توافق با جمهوری اسلامی بر سر مبادله زندانیان دفاع کرد و گفت: «خبر خوب این است که ما توانستیم هفت آمریکایی را به ایالات متحده بازگردانیم.»

راجر کارستنز بار دیگر این ادعای دولت بایدن را تکرار کرد که جمهوری اسلامی در استفاده از منابع ارزی که در اختیارش قرار گرفته است، محدودیت دارد.

به‌گفته نماینده ویژه بایدن در امور گروگان‌ها، این منابع ارزی به «حساب‌های بانکی محدود‌شده‌ای» واریز شده است و دولت بایدن با جمهوری اسلامی «معامله خوبی» کرده است.

او روز چهارشنبه، ۱۹ سپتامبر به سی‌ان‌ان گفت: بازگشت پنج زندانی آمریکایی از زندان‌های جمهوری اسلامی به خاک ایالات متحده لحظاتی «بسیار احساسی» و «شگفت‌انگیز» بود و گفت که احتمالا از دوران کودکی تا به‌حال این قدر گریه نکرده است.

بامداد روز چهارشنبه پنج‌ زندانی آمریکایی، به همراه دو تن از اعضای خانواده‌های آن‌ها، در میانه هلهله و شادی نزدیکانشان وارد فرودگاه فورت بلوآر ویرجینیا، در نزدیکی شهر واشنگتن، شدند و عزیزان خود را در آغوش گرفتند.

راجر کارستنز گفت از تماشای زندانیان آزاد‌شده در آغوش خانواده‌هایشان، بدون اینکه نظارت جمهوری اسلامی در میان باشد، بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز بامداد چهارشنبه با انتشار عکسی از زندانیان‌ آزاده‌شده به همراه گروهی از دیپلمات‌ها و مقام‌های آمریکایی در داخل هواپیما بازگشت آن‌‌ها را به ایالات متحده خوش‌آمد گفت.

در این میان، بسیاری از جمهوری‌خواهان و رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران در آمریکا ضمن استقبال از آزاد شدن و بازگشت زندانیان آمریکایی به ایالات متحده، اقدام نمایندگان دولت بایدن در توافق با حکومت ایران را «باج‌‌دهی به گروگان‌گیرها» توصیف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، این اقدام دولت بایدن را «مماشات شرم‌آور» خواند که به تقویت حکومت ایران می‌انجامد و امنیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 این زندانیان، از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی، در طرح مبادله زندانیان با دولت آمریکا، در ازای رفع توقیف دست‌کم شش میلیارد دلار دارایی‌های ایران، توانستند با میانجیگری دولت قطر آزاد شوند و به ایالات متحده بازگردند. پیش‌تر دولت بایدن دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول مسدود شده ایران در عراق را آزاد کرده بود. رایزنی برای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق به ایران نیز ادامه دارد.

سیامک نمازی نخستین فردی بود که از هواپیما خارج شد. او پیش از قدم گذاشتن در خاک آمریکا، لحظه‌ای مکث کرد، چشمانش را بست، نفس عمیقی کشید و از هواپیما خارج شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز بامداد چهارشنبه در گزارشی نوشت شماری از نزدیکان زندانیان آزاد‌شده که برخی از آن‌ها پرچم‌های کوچک آمریکا را در دست داشتند به فارسی و انگلیسی با عزیزان خود احوال‌پرسی کردند.

آسوشیتدپرس به‌نقل از برادر سیامک نمازی که در فرودگاه ویرجینیا حضور داشت نوشت: «بالاخره کابوس تمام شد.»

بیشتر از جهان