نخست‌وزیر پاکستان خواستار توقف حمله‌های تروریستی از افغانستان به آن کشور شد

کاکر گفت طالبان پاکستان و داعش خراسان از مرز افغانستان به پاکستان حمله می‌کنند

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد-UN web TV

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان، روز جمعه ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) در سخنرانی‌ در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن محکوم کردن حمله‌های تروریستی تحریک طالبان پاکستان و داعش خراسان به خاک آن کشور گفت این حمله‌ها از افغانستان سازمان‌دهی می‌شوند و باید متوقف شوند.

انوارالحق کاکر افزود: «اولویت پاکستان متوقف کردن فعالیت سازمان‌های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان، داعش خراسان، و دیگر گروه‌ها است.» کاکر افزود که تروریست‌ها از مرز افغانستان به پاکستان هجوم می‌برند و این روند به امنیت و ثبات در پاکستان آسیب زده است. نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان بدون نام بردن از رژیم طالبان خواستار همکاری افغانستان برای ایجاد امنیت و ثبات در مرزهای افغانستان و پاکستان شد.

کاکر همچنین گفت: «صلح در افغانستان خواست و  سیاست همیشگی پاکستان بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان تصریح کرد که پاکستان نگرانی‌های مشترکی با دنیا در مورد افغانستان دارد و این نگرانی‌ها را، به‌ویژه در عرصه حقوق زنان و دختران، بارها مطرح کرده است.

در بیش از دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، حمله‌های مرگ‌بار تحریک طالبان پاکستان و داعش خراسان در ایالت‌های پاکستان، از جمله در خیبر پختون‌خوا و بلوچستان، افزایش یافته است. این حمله‌‎ها، که بیشتر از سوی بمب‌گذاران انتحاری و مهاجمان مسلح انجام می‌شود، تا کنون تلفات سنگینی به نیروهای امنیتی و غیرنظامیان پاکستان وارد کرده است.

مقام‌های دولت پاکستان در دو سال گذشته بارها از رژیم طالبان در کابل انتقاد کرده و خواستار توقف استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان شده‌اند. به باور مقام‌های دولت پاکستان، اعضای تحریک طالبان پاکستان و داعش خراسان با استفاده از پناهگاه‌هایی که در داخل افغانستان دارند دست به حمله‌های مرگ‌بار در خاک پاکستان می‌زنند.

پاکستان در دو سال گذشته به‌دلیل وقوع سیل ویرانگر و بحران سیاسی و تورم مالی با مشکلات فراوانی درگیر بوده است. تشدید حمله‌های مرگ‌بار تروریستی در شهرهای آن کشور اوضاع را برای حکومت پاکستان دشوارتر کرده است.

انوارالحق کاکر در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به بحران جاری اقتصادی در پاکستان گفت حکومت آن کشور می‌کوشد آسیب‌های ناشی از سیل و بیماری ویروس کرونا و تورم اقتصادی را جبران کند، اما این تلاش زمان‌بر خواهد بود و نیاز به کمک شریکان اقتصادی در سطح بین‌المللی دارد.

کاکر همچنین گفت که پاکستان از طریق همکاری‌های اقتصادی گسترده با چین و کشورهای آسیای میانه می‌کوشد مسیرهای جدیدی برای تجارت با کشورهای منطقه باز کند.

کاکر افزود که کریدور چین-پاکستان، که شامل ایجاد خط‌ آهن میان دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری است، می‌تواند نقش مهمی در رونق و بهبود اقتصاد منطقه آسیای میانه و آسیای جنوبی داشته باشد.

انوارالحق کاکر در مورد روابط و تعامل حکومت پاکستان با همسایه‌ها و دولت‌های دنیا گفت: «ما خواهان روابط صلح‌آمیز و مثبت با همه دولت‌های دنیا و از جمله هند هستیم.»

نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان با اشاره به تنش دیرینه میان پاکستان و هند بر سر منطقه جامو و کشمیر گفت موضع پاکستان این است که سرنوشت این منطقه را ساکنان آن باید تعیین کنند. کاکر حکومت هند را به اعمال خشونت و سرکوب و نقض گسترده حقوق بشر در کشمیر متهم کرد و گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد باید برای رفع بحران کشمیر اقدام کند.

بیشتر از جهان