ادعای طالبان: ۲۰۰ شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان بازداشت شدند

مقام‌های پاکستان هنوز از نیت طالبان افغانستان در مهار تحریک طالبان پاکستان مطمئن نیستند

تحریک طالبان پاکستان سه هفته پیش در ناحیه چترال در مرز افغانستان و پاکستان، عملیات تروریستی انجام دادــ AFP

یک مقام پاکستانی، به شرط فاش نشدن نامش، به بخش انگلیسی صدای آمریکا گفت که طالبان افغانستان مدعی‌اند ۲۰۰ شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان را به اتهام دست داشتن در حملات مرگبار در خارج از مرزهای افغانستان علیه پاکستان بازداشت کرده‌اند.

به گفته منابع، طالبان افغانستان گزارش داده‌اند که بازداشت‌شدگان اکنون در زندان‌های پل‌چرخی کابل و زندان شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان نگهداری می‌شوند.

این ادعا درست یک هفته پس از سفر هیئت پاکستانی به رهبری آصف درانی، فرستاده ویژه دولت پاکستان در  امور افغانستان، به کابل مطرح شد. در سفر آصف درانی به کابل، مقام‌های طالبان وعده دادند برای مهار تحریک طالبان پاکستان تلاش جدی خواهند کرد.

منابع پاکستانی به رسانه‌ها گفتند که در سفر آصف درانی به کابل، محور اصلی بحث‌ها حملات اخیر تحریک طالبان پاکستان به چترال و هشدار درباره به پایان رسیدن صبر اسلام‌آباد در برابر طالبان بوده است. این سفر درست دو هفته پس از آن صورت گرفت که گروهی از شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستانی در یک حمله کاملا برنامه‌ریزی‌شده و با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین، به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی پاکستان در منطقه چترال در مرز افغانستان حمله کردند و دست‌کم چهار نیروی دولت پاکستان را کشتند و بیشتر از ۱۲ تن را زخمی کردند.

اکنون طالبان افغانستان به اسلام‌آباد خبر داده‌اند که ۲۰۰ عضو تحریک طالبان پاکستان را که از حمله چترال بازگشته بودند، دستگیر کرده‌اند و آن‌ها اکنون پشت میله‌های زندان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پاکستان تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند اما به نظر می‌رسد فشارهای اسلام‌آباد، طالبان را واداشته است تا دست به کار شوند و برای مهار تحریک طالبان پاکستان کاری بکنند. هرچند این تلاش‌ها بیشتر جنبه نمادین و نمایشی دارند زیرا طالبان پاکستان و افغاستان به دلیل مشترکات جغرافیایی و قومی و نیز تجربه میزبانی از همدیگر در دست‌کم یک دهه اخیر، روابط نزدیک و درهم‌تنیده‌ای دارند که به‌این‌سادگی قابل انفصال نیست.

علاوه بر این، تحریک طالبان پاکستان در دو سال گذشته با به دست آوردن عرصه‌ای وسیع برای تمرین و طرح‌ریزی و انسجام در داخل افغانستان و نیز دسترسی به صدها هزار قطعه اسلحه و تجهیزات نظامی جامانده از نیروهای آمریکایی، اکنون به گروهی قدرتمند و تاثیرگذار بدل شده‌ که هم تهدید جدی برای امنیت پاکستان‌ است و هم مهار آن‌ها در افغانستان به‌سادگی ممکن نیست.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز دوشنبه در سخنانی که از تلویزیون ملی افغانستان (تحت کنترل طالبان) منتشر شد، گفت که این گروه اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان برای حمله به منافع کشورهای دیگر استفاده شود. البته او خاطرنشان کرد که دولت پاکستان نباید توقع زیادی از طالبان افغانستان داشته باشد.

مجاهد تصریح کرد: «ما فقط می‌توانیم با توجه به ظرفیتمان به پاکستان در مسائل امنیتی داخلی کمک کنیم. پاکستانی‌ها نیز محدودیت‌های ما را درک می‌کنند. ما نمی‌توانیم در مرزها به آن‌ها کمک کنیم زیرا این مسئولیت آن‌ها است.»

با این حال، مقام‌های پاکستان هنوز از نیت طالبان افغانستان در مهار تحریک طالبان پاکستان مطمئن نیستند. انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان، روز دوشنبه در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت: «ما نگرانی داریم؛ زیرا گروه‌هایی مانند تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان ساکن‌اند و در خاک آنجا اردوگاه‌های آموزشی دارند که برای ما نگران‌کننده است. ما نمی‌خواهیم این رابطه را پیچیده کنیم.»

بیشتر از جهان