مخبر سه سال پس از وعده تولید انبوه واکسن کرونا: نگذاشتند بسازیم

بنیاد برکت ادعا کرده بود که جمهوری اسلامی را به یکی از قطب‌های تولید واکسن تبدیل می‌کند

خامنه‌ای واردات واکسن‌های معتبر را ممنوع کرد تا انحصار تولید آن در اختیار ستاد اجرایی باشد‌ــ ایرنا

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، که کمتر از سه سال پیش وعده داده بود ایران را به یکی از «قطب‌های تولید واکسن کرونا» تبدیل می‌کند، حالا مدعی است که تحریم‌های بین‌المللی مانع واردات و ساخت واکسن کرونا شدند. او مشکلات اقتصادی دو سال اخیر را نیز به درگیری نظامی روسیه و اوکراین و اعتراض‌های مردمی نسبت داد و ضمن دفاع از عملکرد دولت سیزدهم گفت: «به دلیل اینکه رئیس‌جمهوری قبل از آنکه نامزد انتخابات شود، مسائل را می‌دانست و برای حل آن‌ها برنامه تدوین کرده بود، کار دولت راحت شد.»

معاون اول ابراهیم رئیسی تورم فزاینده بهار ۱۴۰۱ را به حمله نظامی روسیه به اوکراین مرتبط کرد و مدعی شد که دولت قصد داشت «طرح دوم» رئیس‌جمهوری را اجرا کند اما «جنگ در منطقه باعث شد فراوانی کالاهای اساسی در کل دنیا مشکل پیدا کند و ما نیز در تامین کالا و در قیمت‌ها مشکلاتی پیدا کردیم».

محمد مخبر در ادامه ادعاهایش، ناتوانی دولت برای کاهش تورم در مرداد ۱۴۰۱ را به اعتراض‌های مردمی در جریان خیزش سراسری ربط داد و گفت: «همگی بسیج شدیم تا تورم را به دو درصد برسانیم که با قضیه اغتشاشات روبرو شدیم که نباید از کنار آن راحت عبور کرد.»

 او در ادامه افزود: «آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار برای حمایت از اغتشاشات اختصاص داده بود.»

معاون اول ابراهیم رئیسی که سال ۱۳۹۹ در سمت رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با وعده تولید واکسن داخلی، مانع واردات زودهنگام واکسن کرونا به ایران شده بود، بدون اشاره به نقشش در بالا رفتن آمار جان‌باختگان کرونا گفت: «وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد، روزانه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ نفر از کرونا فوت می‌کردند. در این حال، نه به ما واکسن می‌دادند و نه اجازه می‌دادند واکسن بسازیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخبر که حدود سه سال پیش مدعی شده بود «ایران سوپرمارکت واکسن کرونا می‌شود»، در ادامه ادعا کرد: «وقتی واکسن کرونا در ایران ساخته و اولین تزریق انسانی آن انجام شد، تجهیزات و مواد اولیه را ضبط و شرکت دانش‌بنیان انجام‌دهنده این کار را تحریم کردند.»

او با طرح این ادعا که ابراهیم رئیسی موضوع واکسن را با «دیپلماسی» حل کرد، افزود: «ما ۱۵۰ میلیون دوز واکسن را با پول خودمان وارد کردیم.»

معاون اول دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در حالی این ادعاها را مطرح می‌کند که از وعده تولید واکسن داخلی در بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام،  کمتر از سه سال می‌گذرد. زمستان ۱۳۹۹، هنگامی‌ که دولت‌ها در کشورهای مختلف جهان در تلاش برای واردات به‌هنگام واکسن کرونا بودند تا جان شهروندانشان را نجات دهند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فرمان منع واردات واکسن‌های معتبر را صادر کرد تا فرصت ویژه تولید واکسن و سود سرشار حاصل از آن در انحصار نهاد زیرمجموعه‌اش یعنی ستاد اجرایی باشد.

خامنه‌ای واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی را ممنوع کرد اما وزارت بهداشت با وعده تولید واکسن بومی، واردات واکسن‌ از دیگر کشورها را نیز به تعویق انداخت و پول تولید واکسن‌های داخلی را که در داخل و خارج از کشور تقاضایی برای آن‌ها وجود نداشت، از محل بودجه عمومی پرداخت. هم‌زمان، محمد مخبر نیز پیوسته ادعا می‌کرد که واکسن‌های برکت به‌زودی آماده می‌شوند. او در اسفند ۱۳۹۹ وعده داد: «تا دو ماه و نیم دیگر مردم هیچ دغدغه‌ای برای واکسن ندارند.» وعده‌ای که هرگز محقق نشد.

بهار ۱۴۰۰، هنگامی که موج چهارم کرونا از ایرانیان قربانی می‌گرفت، محمد مخبر تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن تا پایان شهریور را وعده داد و در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، مدعی شد که ایران یکی از قطب‌های تولید واکسن می‌شود اما حدود شش ماه پس از این وعده‌، نه جمهوری اسلامی به قطب تولید واکسن تبدیل شد و نه از ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت خبری بود؛ در حالی که در همین فاصله، طبق آمار رسمی، نزدیک به ۷۰ هزار ایرانی در پی ابتلا به کرونا جان باختند.

دولت ابراهیم رئیسی وقتی روی کار آمد که موج پنجم کرونا با سویه دلتا به‌سرعت در چرخش بود و از مردم قربانی می‌گرفت.

پروژه شکست‌خورده واکسن برکت در نهایت، کنار گذاشته شد و دولت واردات واکسن‌های چینی را آغاز کرد. محمد مخبر نیز نه‌تنها بابت وعده توخالی‌اش محاکمه و مجازات نشد بلکه مزدش را هم از رهبر جمهوری اسلامی گرفت و در دولت منصوب او، معاون اول شد. میلیون‌ها واکسن تولیدشده در بنیاد برکت و دیگر شرکت‌های دیگر نیز در نبود تقاضای داخلی و خارجی، روی دست وزارت بهداشت ماندند؛ در حالی‌ که پول زیادی بابت آن‌ها پرداخت شده بود.