اعتراف سلامی به مشارکت بازنشستگان سپاه پاسداران در سرکوب اعتراضات

همزمان با ارسال اخباری برای ایندیپندنت فارسی درباره واگذاری رایگان هزاران واحد مسکونی به بازنشستگان سپاه در غرب تهران، حسین سلامی مشارکت بازنشستگان سپاه در سرکوب و کشتار جوانان معترض را تایید کرد

تصویر ارسالی برای ایندیپندنت فارسی از مشارکت دو تن از نیروهای بازنشسته سپاه پاسداران در سرکوب اعتراضات

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیدار با نیروهای بازنشسته این نهاد نظامی، به مشارکت آن‌ها در سرکوب و کشتار جوانان معترض به جمهوری اسلامی در خیزش سراسری اخیر اعتراف کرد و گفت بازنشستگان سپاهی نیز برای سرکوب معترضان سازماندهی شده‌اند.

پیش از این، اخباری از اهدای رایگان هزاران واحد مسکونی به بازنشستگان سپاه پاسداران در غرب تهران برای ایندیپندنت فارسی ارسال شده بود، که به نظر می‌رسد برای تطمیع آنها به منظور مشارکت دوباره در سرکوب اعتراضات خیابانی بوده است.

همچنین سردار سید مجید ابن‌الرضا، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، نیز تیرماه سال جاری خبر داده بود که کار ساخت ۵۰۰ هزار مسکن برای شاغلان و بازنشستگان نیروهای مسلح آغاز شده است.

این درحالی است که بنا بر اعلام مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درحال حاضر دست‌کم ۵۱ درصد از جمعیت ایران مستاجر و بدون منزل مسکونی‌اند.

اکنون حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، طی سخنانی در مقابل بازنشستگان و وابستگان سپاه، خیزش ملی و چندماهه ایرانیان علیه جمهوری اسلامی را «اغتشاشات» خواند و خطاب به فرماندهان و نیروهای بازنشسته سپاه گفت: «شما الان هم در میدان هستید. اغتشاش که می‌شود شما هستید، مراجعه می‌کنید، سازماندهی می‌شوید و می‌روید.»

او تاکید کرد که بازنشستگان سپاه در تمام ۴۵ سالی که از عمر جمهوری اسلامی گذشته است، در برخورد با اعتراضات مردمی فعال بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلامی افزود: «سال گذشته در چنین روزهایی مشاهده کردید که چه غوغایی به پا کردند و چه امیدها بسته و چه تصورات، توهمات و رویاهایی داشتند و به فریب و شایعه‌ها دلخوش کرده بودند. دشمن شکست خورده، اما دوباره از زاویه دیگری آمده است، البته سست، کم‌جان و افسرده شده است.»

ادعای سلامی درباره ضعف شهروندان معترض در پیگیری ادامه اعتراضات خیابانی و «دشمن‌» نامیدن آن‌ها، در شرایطی بیان شده است که بنا بر گزارش‌های ارسالی از ایران، روز ۲۵ شهریورماه امسال و در اولین سالگرد خیزش سراسری، نیروهای سرکوبگر و نظامی جمهوری اسلامی با حضوری بی‌سابقه در خیابان‌های ایران و استفاده از ادوات جنگی و تبدیل خیابان‌ها به پادگان، تمامی تلاش خود را به‌کار گرفته بودند تا مانع از شکل‌گیری حلقه‌های اولیه تجمعات شوند.

همچنین فرمانده سپاه پاسداران درحالی از به‌کارگیری نیروهای بازنشسته این نهاد برای سرکوب و کشتار معترض سخن گفت که او یک سال پیش در تهدیدهای خود علیه مخالفان گفته بود: «با همین جوانانی که فریب شما را خورده‌اند، سراغ شما خواهیم آمد و ما با همین جوانان انتقام خواهیم گرفت.»

جمهوری اسلامی پیش از این نیز برای سرکوب اعتراضات مردمی علیه خود، به استفاده از نیروهایی غیرسازمانی ناچار شده بود تا مشکل کمبود نیروهای سازمانی و نظامی را جبران کند، ازجمله اعتراضات سال ۱۳۸۸ و جنبش سبز ایرانیان که بنا بر اعتراف حسین همدانی، فرمانده کشته‌شده سپاه، آن‌ها چند هزار نفر از «اراذل و اوباش» اطراف پایتخت ایران را برای کشتار، بازداشت و ضرب‌وشتم خشن زنان و مردان ایرانی سازماندهی کرده بودند.

همدانی پیش از آنکه مهرماه سال ۹۴ در سوریه کشته شود، طی یک مصاحبه با نشریه جوان همدان گفته بود: «۵ هزار نفر از کسانی که اشرار و اراذل بودند را شناسایی و عضو گردان کردم. بعدها این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم، باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سروکار دارند را پای کار بیاوریم.»

همچنین دیگر سخنان فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر بخش قابل‌توجهی از نیروهای اعزامی از ایران به سوریه برای دفاع از حکومت بشار اسد را نیز بازنشستگان سپاه پاسداران تشکیل داده‌اند، تا به‌نظر برسد که نیروهای عضو این سازمان تا سال‌های پایانی عمر خود نیز به دلیل دریافت بسته‌های چشمگیر مالی مانند مسکن، خودرو و وام‌های کلان، دست از سرکوب یا قتل شهروندان معترض برنمی‌دارند.

همچنان که حسین سلامی نیز در سخنان اخیر خود، وعده‌هایی را برای «تامین بیشتر امکانات برای بازنشستگان سپاه» بیان کرد تا آن‌ها را به ادامه این مسیر ترغیب کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران خطاب به بازنشستگان این نیرو افزود: «از شما به خاطر مجاهدت‌های سال‌های دور و نزدیک متشکریم و تلاش داریم مشکلات شما را رفع کنیم، چون بهتر از شما نداریم. تلاش می‌کنیم رضایت شما را کسب کنیم، چون اسلام همیشه به شما نیاز دارد.»

بنابر اعلام سازمان‌های حقوق بشری، در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ علیه جمهوری اسلامی، نزدیک به ۵۷۰ تن از معترضان، از‌جمله ده‌ها کودک و نوجوان، به دست نیروهای حکومتی شامل نیروهای رسمی یا بازنشسته سپاه پاسداران، کشته شدند و بیش از ۱۰۰ جوان نیز بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای چشمان خود را از دست دادند.

بیشتر از