تحولات اوکراین؛ پسر پریگوژین جای خالی پدرش را پر می‌کند

وزیر خارجه اوکراین از مذاکره با جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا برای کاهش نیافتن کمک‌ به کی‌یف خبر داد

 آلمان برای توقف حملات زمستانی «وحشیانه» به شبکه انرژی اوکراین درخواست کمک کرد‌ــ AFP

بنا بر اعلام یک اندیشکده آمریکایی، پاول پریگوژین، پسر ۲۵ ساله یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر که چندی پیش در یک سانحه هوایی کشته شد، برای به دست گرفتن فرماندهی گروه واگنر اقدام‌هایی انجام داده است.

به گزارش اسکای نیوز، موسسه مطالعات جنگ به نقل از یک کانال تلگرامی وابسته به گروه واگنر نوشت که این شبه‌نظامیان در حال مذاکره با گارد ملی روسیه برای پیوستن مجدد این سازمان مزدور به نبرد در اوکراین‌اند.

گفته می‌شود اعطای فرماندهی گروه واگنر به تروشف و ورود مجدد آن‌ها به جبهه جنگ اوکراین استقبال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به دنبال داشته است. با این حال، برخی منابع آگاه در واگنر گزارش دادند که پسر پریگوژین در حال انجام دادن کارهایی برای به دست گرفتن کنترل این گروه است و به منظور حفظ نام، نمادها، ایدئولوژی و مدیریت این گروه شبه‌نظامی اعلام آمادگی کرده است.

درخواست آلمان برای توقف حمله به شبکه انرژی اوکراین

کشور آلمان برای توقف حملات زمستانی «وحشیانه» به شبکه انرژی اوکراین درخواست کمک کرد. در این راستا، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، تاکید کرد که متحدان کی‌یف باید روسیه را از راه‌اندازی یک کارزار زمستانی «وحشیانه» دیگر علیه مردم اوکراین بازدارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که همراه سایر وزرای خارجه اتحادیه اروپا در کی‌یف به سر می‌برد، خواستار کمک‌های دفاع هوایی و تامین انرژی در سال جاری برای اوکراین شد و گفت: «زمستان گذشته ما، شیوه وحشیانه‌ای را شاهد بودیم که رئیس‌جمهوری روسیه در آن جنگ به راه انداخت. ما باید تا آنجا که ممکن است، با همه امکاناتی که داریم مقابل این حمله بایستیم.»

وزارت دفاع بریتانیا پیش‌تر اعلام کرده بود که روسیه برای حملات رگباری به زیرساخت‌های اوکراین در زمستان، موشک‌هایی را ذخیره می‌کند.

امیدواری کی‌یف برای کمک آمریکا به منظور ایستادگی مقابل روسیه

در شرایطی که درباره کاهش حمایت مالی آمریکا از اوکراین نگرانی‌هایی ایجاد شده است، وزیر خارجه اوکراین اهمیت درگیری‌ها در کنگره ایالات متحده به منظور کاهش کمک به اوکراین را نادیده گرفت. دیمیترو کولبا در سخنانی تاکید کرد که باور دارد حمایت واشنگتن از کی‌یف تضعیف نمی‌شود.

کولبا لایحه تصویب‌شده در کنگره برای کاهش کمک‌ها به کی‌یف را یک «حادثه» خواند و نه چیزی سازمان‌یافته و گفت که اوکراین در حال مذاکره با جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا است. او تاکید کرد: «ما احساس نمی‌کنیم که حمایت ایالات متحده خدشه‌دار شده باشد، زیرا آمریکا می‌داند آنچه اوکراین را تهدید می‌کند، بسیار فراتر از اوکراین است. من معتقدم ما قادر خواهیم بود راه‌حل‌های لازم را پیدا کنیم و اکنون با هر دو طرف کنگره کار می‌کنیم تا این موضوع تحت هیچ شرایطی دیگر تکرار نشود.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یکشنبه اول اکتبر (۹ مهر)، گفت که کمک‌های آمریکا به اوکراین ادامه خواهد داشت. پس از اینکه کنگره آمریکا با تصویب یک بسته بودجه کوتاه‌مدت در اواخر شنبه ۳۰ سپتامبر (۸ مهر)، مانع از کار افتادن دولت شد، جو بایدن در اظهاراتی تصریح کرد: «ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم اجازه دهیم کمک‌های آمریکا به اوکراین قطع شود.»

بایدن از کنگره خواست درباره بسته کمکی به اوکراین در اسرع وقت مذاکره کند و افزود: «زمان زیادی نداریم. اکثرقریب‌به‌اتفاق هر دو حزب‌ــ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، سنا و مجلس نمایندگان‌ــ از کمک به اوکراین در برابر تجاوز وحشیانه‌ای که روسیه به آن‌ها تحمیل می‌کند، حمایت می‌کنند؛ بنابراین بازی را متوقف کنید.»

ضدحملات موفق روسیه در جبهه جنوبی

به گفته تحلیلگران نظامی، نیروهای روسی در حال اجرای حملاتی متقابل در جبهه جنوبی‌ اوکراین‌اند. این حملات بر منطقه‌ای در جنوب روبوتین متمرکز شده؛ جایی که موفقیت‌های میدانی بین نیروهای روسیه و اوکراین چندین بار دست‌به‌دست شده است.

موسسه مطالعات جنگ در این زمینه اعلام کرد: «نیروهای روسی دفاع از این مواضع را که در منطقه بین روبوتین و نووپروکوپیوکا اهمیتی تاکتیکی دارند، در اولویت قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد اوکراین شرقی‌ترین سنگر را در این منطقه کنترل می‌کند، در حالی که روسیه مرکز و غرب را در اختیار دارد که نشان می‌دهد روسیه در حال اجرای ضدحملات تاکتیکی محدود و موفق است.»

تصرف این روستا که در منطقه زاپوریژیا در جبهه جنوبی جنگ واقع است، به یک موضوع حیثیتی برای اوکراینی‌ها تبدیل شده بود؛ چرا که آن‌ها در آغاز ضدحمله قصد بازپس‌گیری روبوتین را داشتند اما تجهیزات نظامی آن‌ها از جمله تانک‌های آلمانی لئوپارد و نفربرهای آمریکایی برادلی زیر آتش هلی‌کوپترهای تمساح روسیه نابود شدند.

پس از موفقیت اوکراین در آن منطقه، تحلیلگران گفتند که تصرف روبوتین به این معنی است که نیروهای اوکراینی به اولین لایه از میدان‌های مین، تله‌های تانک و سنگر روس‌ها از زمان حمله آن‌ها نفوذ کرده‌اند و به‌ طور بالقوه در آستانه ایجاد فرصت‌های راهبردی جدیدی قرار دارند.

بیشتر از جهان