چگونه هشت ابرپروژه ریاض را به مقصدی جهانی تبدیل می‌کنند؟

این پروژه‌ها با تلفیق فناوری پیشرفته و فعالیت‌های زیست‌محیطی پایدار در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان سعودی است

بلوار ورزش بزرگ‌ترین پارک طولی جهان است که بیش از ۱۳۵ کیلومتر امتداد داردـ Arab News

برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان سعودی راه را برای اجرای پروژه‌هایی متحول‌کننده در سراسر این کشور هموار کرده است. هدف از این پروژه‌ها تلفیق فناوری پیشرفته و فعالیت‌های زیست‌محیطی پایدار برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان سعودی است.

به گزارش عرب نیوز، این پروژه‌ها، از جمله بلوار ورزش، مربع جدید، قدیه، و پارک ملک سلمان، بخشی از برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی‌‌اند تا فضاهای شهری پایدار و نوآورانه ایجاد کنند و گزینه‌های تفریحی بیشتری در اختیار شهروندان و مسافران قرار دهند.

Sports Boulevard_ Arab News

بلوار ورزش

بلوار ورزش بزرگ‌ترین پارک طولی جهان است که بیش از ۱۳۵ کیلومتر امتداد دارد. این پارک ۲.۳ میلیون متر مربع فضا برای سرمایه‌گذاری تجاری و ۴.۴ میلیون مترمربع فضای باز و سبز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پارک دارای ۵۰ ساختمان ورزشی خواهد بود که آن را به مکانی پربازدید تبدیل خواهد کرد.

بلوار ورزش ریاض به هشت منطقه مجزا تقسیم می‌شود که هرکدام طراحی خاص خود را دارند: وادی حنیفه، وادی الیاسین، وادی السلی، منطقه هنر، منطقه تفریحی، منطقه ورزشی، منطقه زیست‌بوم، و پارک ورزش‌های ماسه‌ای.

New Murabba _Arab News

مربع جدید

مربع جدید آن‌قدر بزرگ است که ۲۰ ساختمان امپایر استیت آمریکا را در خود جای می‌دهد و قرار است بزرگ‌ترین مرکز شهر مدرن در ریاض باشد.

این پروژه شامل یک موزه، یک دانشگاه طراحی و فناوری پیشرفته، سینما، و بیش از ۸۰ مکان برای فعالیت‌های تفریحی و فرهنگی است.

مربع جدید در زمینی به مساحت ۲۵ میلیون متر مربع شامل واحدهای مسکونی، هتل، فضای تجاری و اداری، مکان‌های تفریحی و اجتماعی خواهد بود.

 Qiddiya _ Arab News

قدیه

هدف از پروژه قدیه شهری است که با محوریت تفریح، ورزش و فرهنگ ساخته شود و به شهرت جهانی برسد. این شهر دارای شهربازی‌هایی مناسب برای خانواده‌ها، ورزشگاه‌هایی با ظرفیت میزبانی رقابت‌های بین‌المللی، مدرسه‌های ورزشی و هنری، مکان‌های برگزاری کنسرت، و مسیرهای مسابقه ورزش‌های موتوری خواهد بود.

 King Salman Park _ Arab News

پارک ملک سلمان

پارک ملک سلمان در زمینی به مساحت بیش از ۱۶ کیلومتر مربع ساخته می‌شود، که بزرگ‌ترین پارک شهری جهان خواهد بود.

فضاهای باز و سبز این پارک باغ به سبک اسلامی، باغ عمودی، باغ هزارتو، و یک پناهگاه پرندگان و پروانه‌ها را شامل می‌شود.

مجتمع هنر این پارک دارای سالن تئاتر ملی با ظرفیت ۲۵۰۰ صندلی، پنج موزه، یک سالن تئاتر روباز با ظرفیت ۸۰۰۰ تماشاچی، یک مجتمع سینمایی با سه سالن، چهار مدرسه هنر، و مرکزی آموزشی برای کودکان خواهد بود.

ساختمان‌های ورزشی و تفریحی نیز یک زمین گلف ۸۵۰ هزار مترمربعی، یک محوطه واقعیت مجازی، یک مرکز چتربازی، یک مرکز اسب‌سواری، و مسیرهای دوچرخه‌سواری و دویدن را در بر می‌گیرد.

Diriyah _ Arab News

درعیه

درعیه، محل تاریخی تولد عربستان سعودی، محلی با بیش از ۳۰ مکان فرهنگی، از جمله موزه و آکادمی، است که بازدیدکنندگان را به سفری جذاب در تاریخ این کشور می‌برد.

طریف، که جزو میراث جهانی یونسکو است، با بهره‌گیری از اجراهای جذاب، نمایشگاه‌های تعاملی، مسیرهای آموزشی، و فناوری‌های پیشرفته، گذشته درعیه را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد.

شهر قدیمی دارای منطقه‌ای هنری شامل گالری‌ها، فضای کار و فضای مسکونی با طراحی خلاقانه است، و دهکده تاریخی سبک زندگی محلی ۳۰۰ ساله را بازآفرینی می‌کند. در کنار همه این‌ها، بازارچه‌ها، مغازه‌ها، کارگاه‌ها، و غذاهای سنتی لذیذ در انتظار بازدیدکنندگان است.

جاکس

منطقه جاکس در درعیه افراد اهل فن و هنرمندان مشتاق را گرد هم می‌آورد تا آثارشان سراسر این ناحیه را مزین کند.

بازدیدکنندگان در این منطقه تجربه بصری و حسی شگفت‌انگیزی از دنیای هنر معاصر دارند.

این منطقه در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میزبان اولین نمایشگاه بین‌المللی دو سالانه هنر معاصر در ریاض بود.

King Abdullah Financial District _ Arab News

منطقه اقتصادی ملک عبدالله

منطقه اقتصادی ملک عبدالله در ریاض یک مرکز مالی پررونق است که علاوه بر ایجاد محیطی پویا، به گسترش و تنوع‌بخشی اقتصاد کشور کمک می‌کند.

ساختمان‌های این منطقه با الهام از چشم‌انداز طبیعی محلی، نمای ریاض را تغییر داده‌اند. این منطقه با معماری چشمگیر و محیط پرجنب‌و‌جوش، نمادی از رشد اقتصادی و نشاط اجتماعی است.

Tuwaiq Palace _ Arab News

محله دیپلماتیک

محله دیپلماتیک، که با نام السفارات نیز شناخته می‌شود، میزبان سفارتخانه‌ها، مجتمع‌های مسکونی، و رستوران‌های متعدد و متنوع است.

این منطقه همچنین مکان‌های فرهنگی مهمی، از جمله قصر طویق را با ساختار خیمه‌شکلش، در خود جای داده است.

بیشتر از جهان