در‌ آستانه رسیدن بند غروب برجام؛ بورل گفت سه کشور اروپایی تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران را حفظ می‌کنند 

آلمان، فرانسه و بریتانیا می‌گویند که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۹ تعهداتش را نقض کرده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تلاش برای اجرای کامل برجام ادامه خواهد یافت- JOHN THYS / AFP

دفتر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای نوشت که اختلاف‌ها بر سر اجرای برجام کماکان باقی است و سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه از قصد خود در خودداری از لغو تحریم‌هایی خبر داده‌اند که قرار بود روز ۱۸ اکتبر لغو شوند. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ششم اکتبر، در بیانیه‌ای نوشت که نامه‌ مشترک وزیران خارجه تروئیکای اروپایی درباره اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را دریافت کرده است. 

بورل در بیانیه‌ای که در این خصوص صادر کرد نوشت که وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه «یادآور شدند که نگرانی‌هایشان درباره پایبند نبودن جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام را ثبت کرده‌ و مسئله را به کمیسیون مشترک ارجاع داده‌اند.» 

بیانیه فوق می‌افزاید که وزیران خارجه این سه کشور مشارکت‌کننده در توافق برجام می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۹ به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند نبوده است و «معتقدند که این موضوع از طریق سازوکار حل اختلاف برجام نیز حل‌وفصل نشده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشت که از همین رو سه کشور اروپایی فوق اعلام کردند که حاضر نیستند چنان که قبلا مقرر شده بود در جهت لغو تحریم‌ها در روز ۱۸ اکتبر گام بردارند.

بورل تاکید کرد که مطابق درخواست فرستادگان نامه، رونوشتی از آن را به سایر شرکت‌کنندگان در توافق برجام، یعنی چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز ارسال کرده است. جوزپ بورل تاکید کرد که تلاش‌هایش برای «از سرگیری اجرای کامل توافق» ادامه خواهد یافت. منتقدان می‌گویند که بورل در حالی درباره اجرای کامل برجام سخن می‌گوید که مفاد این توافق در حال انقضا است.  

خبرگزاری رویترز در تیر ماه (اواخر ماه ژوئن) به نقل از چهار منبع مطلع گفته بود که دیپلمات‌های اروپایی به جمهوری اسلامی اطلاع داده‌اند که اتحادیه اروپا تحریم‌های موشکی علیه جمهوری اسلامی را حفظ خواهد کرد. لغو این تحریم‌ها یکی از بندهای غروب برجام است که موعد آن در ۱۸ اکتبر است. 

رویترز گفته بود که منابع آگاه سه دلیل را برای قصد تروئیکای اروپایی برای حفظ تحریم‌ها مطرح کردند:‌ استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین، احتمال انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه و رو به زوال نهادن منافع تواقف هسته‌ای با توجه به نقض مفاد آن از سوی ایران. 

کارشناسان می‌گویند که حفظ این تحریم‌ها نشان‌دهنده تلاش غرب برای جلوگیری از ساخت تسلیحات هسته‌ای و ابزاری برای حمل آنها است. منتقدان می‌گویند که تصمیم اخیر سه کشور اروپایی در حفظ تحریم‌ها، تایید دوباره بر مرگ برجام است. 

در اواخر شهریور ماه نیز علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی گفته بود که «بعد از تاریخ ۱۸ اکتبر محدودیت‌های تسلیحاتی برجام به طور خودکار برطرف خواهد شد» و تهدید کرد که «هر اقدام طرف مقابل اقدام متناسب و متقابل ایران را در پی خواهد داشت.»