وضعیت اسفناک پرطرفدارترین تیم‌های ایران؛ پرسپولیسی‌ها هم به‌خاطر بی‌پولی اعتصاب کردند

به نظر می‌رسد با توجه به اختلاف نظر شدید گل‌محمدی با درویش، مشکلات متعدد مالی و نبود امکانات اولیه فوتبال برای این تیم مانند زمین چمن مناسب، سرمربی پرسپولیس انگیزه‌ای برای بازگشت ندارد

یحیی گل‌محمدی و بازیکنان تیم پرسپولیس-وب‌سایت پرسپولیس

یک روز پس از اینکه یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم پرسپولیس تهران، به‌دلیل دریافت نکردن مطالبات مالی فصل گذشته و فصل جدید، با ارسال یک اخطاریه رسمی به مدیریت باشگاه، از حضور در تمرینات تیم ممانعت کرد، بازیکنان پرسپولیس نیز در اعتراض به مشکلات مالی باشگاه و پرداخت نشدن بخشی از مطالبات فصل گذشته‌شان، تمرینات تیم خود را تحریم کردند.

این درحالی است که تیم پرسپولیس یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود و پس از مسابقه روز ۲۷ مهر مقابل پیکان در لیگ برتر، باید روز دوم آبان در ورزشگاه آزادی و روی چمن بی‌کیفیت آن میزبان استقلال تاجیکستان باشد.

پیش از این، کادر فنی و بازیکنان تیم استقلال تهران در اعتراض به دریافت نکردن حقوق و سایر مطالبات خود، دست به اعتصابی همه‌جانبه زده بودند و همچنان نیز از مشکلات مالی متعدد تیم خود شاکی‌اند؛ وضعیتی که مسبب اصلی آن، حکومت جمهوری اسلامی است که در دهه‌های اخیر بارها به بهانه‌های مختلف با واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار به بخش خصوصی مخالفت کرده است و از طرفی توان حمایت مالی حداقلی از پرسپولیس و استقلال را هم ندارد.

در آخرین خبر درباره مشکلات مالی سرخ‌پوشان پایتخت، یحیی گل‌محمدی، سرمربی موفق این تیم، به مدیریت و اعضای هیئت‌مدیره اعلام کرده است که حاضر به شرکت در جلسه مدیریتی باشگاه برای شنیدن نظرات هیئت‌مدیره نیست و تا زمانی که مطالبات او، اعضای کادر فنی و بازیکنان پرداخت نشود، به تیم بازنمی‌گردد و هم اکنون شایعه استعفای او بیش‌از‌پیش مطرح می‌شود.

یحیی گل‌محمدی که در ابتدای فصل جاری کریم باقری، یکی از دستیاران ثابت خود را با دستور نهادهای امنیتی از دست داد، در ماه‌های اخیر به‌دلیل پرداخت نشدن مطالبات مالی، کنار گذاشته شدن باقری، جذب نکردن بازیکنان مدنظرش در فصل نقل‌وانتقالات و همچنین جذب خودسر برخی بازیکنان به دست رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، بارها در مقابل خبرنگاران از وضعیت آشفته مدیریتی باشگاه گلایه کرده و خواستار تغییر وضعیت موجود شده بود.

درخواست‌هایی که هم‌زمان جواد نکونام، سرمربی استقلال، نیز مطرح کرده است. او مدیران وزارت ورزش را به رها کردن تیم استقلال و ضعف مدیریتی متهم کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران که دو تیم پرسپولیس و استقلال را در روندی غیرقانونی از صاحبان آن‌ها ربودند و در اختیار سازمان تربیت‌بدنی وقت قرار دادند، تاکنون با این استدلال که واگذاری و فروش دو تیم پرطرفدار به اشخاص حقیقی ممکن است به بروز مشکل امنیتی و سوءاستفاده از محبوبیت دو تیم علیه نظام منجر شود، آن‌ها را تحت تملک خود حفظ کردند، اما از طرفی در یک دهه اخیر به‌دلیل مشکلات متعدد اقتصادی حکومت جمهوری اسلامی و تصویب قانونی به دست نمایندگان مجلس، از پرداخت هر مبلغی به پرسپولیس و استقلال امتناع می‌کنند تا میزان بدهی‌ها و مشکلات سرخ‌ها و آبی‌ها که هرکدام ده‌ها میلیون هوادار در ایران و خارج ایران دارند، چندبرابر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا یحیی گل‌محمدی در پاسخ به ادعای اعضای هیئت‌مدیره پرسپولیس که شب گذشته گفتند سرمربی‌ به دلیل مسافرت تفریحی در جلسه مدیریتی باشگاه حاضر نشده، پاسخ داده است که در جلسه هیئت‌مدیره حاضر نخواهد شد و نماینده‌اش را برای جلسه با مسئولان به باشگاه معرفی کرده است.

همچنین از روز گذشته خبرهایی مبنی بر تصمیم قطعی گل‌محمدی برای استعفا از سرمربیگری پرسپولیس نیز منتشر شده است تا نگرانی ده‌ها میلیون هوادار این تیم بیشتر شود.

فدراسیون فوتبال ایران در هفته جاری از باشگاه پرسپولیس به‌دلیل اهمال مدیران آن در پرداخت قانونی مالیات مدافع گرجستانی، یک امتیاز مهم را کسر کرده بودند تا این اتفاق به سقوط پرسپولیس به رتبه دوم و صعود استقلال به صدر منجر شود؛ موضوعی که خشم گل‌محمدی، بازیکنان و هواداران را دوچندان کرده است.

کیومرث هاشمی، وزیر جدید ورزش و جوانان و رئیس مجمع دو باشگاه تهرانی، نیز مانند دیگر مدیران دولت ابراهیم رئیسی، فعالیت خاصی را برای حل بحران‌های موجود در ورزش ایران انجام نمی‌دهد و پس از گذشت نزدیک به دو روز از اعلام اعتراض یحیی گل‌محمدی، هنوز واکنشی را به این اتفاق نشان نداده است.

اکنون به نظر می‌رسد با توجه به نبود ورزشگاهی استاندارد در ایران برای میزبانی پرسپولیس از تیم‌های خارجی در لیگ قهرمانان آسیا، مشکلات مالی متعدد و اختلاف‌نظر ریشه‌دار گل‌محمدی با مدیر حکومتی پرسپولیس، یحیایی سرخ‌ها که در خیزش سراسری اخیر نیز به دفعات از مردم و ورزشکاران معترض حمایت کرده بود، دیگر انگیزه چندانی برای بازگشت به پرسپولیس ندارد و به‌زودی باید منتظر موجی جدیدی از اعتراضات هواداران این تیم در مقابل درهای ساختمان وزارت ورزش باشیم.

بیشتر از فوتبال