حمله روسیه به «آودیوکا» در شرق اوکراین برای چهارمین روز متوالی

تشدید حمله به مناطق شرقی اوکراین طی روزهای گذشته نشانگر مرحله جدیدی از تهاجم روسیه به کشور همسایه‌اش است

روسیه کارزار تهاجمی‌اش را در مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک متمرکز کرده است ـ AFP

نیروهای روسیه، روز جمعه، برای چهارمین روز متوالی شهر آودیوکا (Avdiivka) واقع در شرق اوکراین را هدف حمله قرار دادند.

حمله‌های متوالی به این منطقه، هم از سوی مسکو و هم واشینگتن، به‌عنوان تشدید نبردها در تهاجم ۱۹ ماهه مسکو به همسایه‌اش معرفی می‌شود.

به گزارش رویترز، در حمله‌های جدید روسیه به اوکراین، یک موشک به شهر شرقی پوکروفسک اصابت کرد که باعث کشته شدن یک غیرنظامی شد. در همین حال، حمله هواپیمای بدون سرنشین دیگری نیز در جنوب اوکراین یک زن را کشت و باعث مجروح شدن شدید همسرش شد.

مقام‌های آودیوکا که به‌دلیل کارخانه بزرگ کک‌سازی‌اش در قلب صنعتی دونباس اوکراین شناخته می‌شود، گفتند حملات روس‌ها این شهر را نابود کرده و در آتش سوزانده است.

ویتالی باراباش، رئیس اداره نظامی این شهر، به تلویزیون ملی اوکراین گفت: «نبرد برای چهار روز متوالی ادامه داشته است. آودیوکا کاملا شعله‌ور شده است. روس‌ها با استفاده از هر چیزی که در اختیار دارند به این شهر تیراندازی می‌کنند. حتی بیمارستان‌ها و ساختمان‌های اداری زیر آتش است.»

به گفته ناظران، روسیه کارزار تهاجمی‌اش را در امتداد جبهه یک هزار کیلومتری در مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک متمرکز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها می‌گویند که آودیوکا در برابر حمله‌های روسیه در سال ۲۰۱۴ - زمانی که جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه بخش‌های زیادی از خاک اوکراین را تصرف کردند - مقاومت کرده بود، اما اکنون بر اثر حمله‌های جدید مسکو خسارت‌های قابل‌توجهی داشته است.

ضد‌حمله اوکراینی که در ماه ژوئن آغاز شد، برای کی‌یف این امیدواری را ایجاد کرده بود که بتواند مسیر ارتباطی مواضع روسیه در جنوب و شرق را قطع کند، اما این ضدحمله هنوز با دستاوردهای سریع روسیه طی سال گذشته در شمال شرق و جنوب اوکراین مطابقت نداشته است.

نیروهای روسی اواخر سال گذشته کرانه غربی رودخانه دنیپرو در منطقه خرسون را رها کردند، اما همچنان به بمباران شهرهای آن منطقه از مواضع کرانه شرقی ادامه می‌دهند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، گفت که تشدید نبردها در شرق اوکراین نشانگر مرحله جدیدی از کارزار مسکو است.

او در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «نیروهای روسی چند روزی است که در سراسر خط مقدم عملیات رزمی فعالانه‌شان را گسترش داده‌اند و می‌توان ضدحمله اوکراینی را تمام شده در نظر گرفت.»

در سوی دیگر نیز در واشینگتن، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، گفت که اقدام روسیه به‌منزله یک «عملیات تهاجمی جدید» است و نشان می‌دهد که روسیه به‌هیچ‌وجه حاضر نیست عملیاتش را کنار بگذارد. او در عین حال ابراز امیدواری کرد که ارتش اوکراین نیروهای روسیه را شکست دهند.

ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس‌جمهوری اوکراین، که در نزدیک به یک سال‌و‌نیم گذشته از حمایت تمام‌عیار غرب برخوردار بوده، خواستار ادامه این کمک‌ها است.

او که نیروهایش در خط مقدم نبرد با سربازان روسیه زمستان دیگری را در پیش دارند، خواهان آن است که سامانه‌های دفاع هوایی کشورش را در برابر موشک‌ها و پهپادهای روسیه تقویت و مهمات لازم را برای افزایش آتش توپخانه‌اش در عقب راندن نیروهای روسی تامین کند.

دولت آمریکا در یک سال‌‌و‌نیم گذشته حدود ۴۴ میلیارد دلار به تامین ده‌ها تانک، هزاران راکت و میلیون‌ها گلوله و مهمات جنگی برای اوکراین اختصاص داده است، اما اکنون جمهوری‌خواهان کنگره با ادامه حمایت مالی و نظامی از کی‌یف مخالف‌اند، موضوعی که آینده این کمک‌ها را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

بیشتر از جهان