شاهزاده محمد بن سلمان: باید برای توقف عملیات نظامی در غزه تلاش کنیم

شاهزاده محمد بن سلمان در گفتگو با وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که عربستان سعودی خواستار دستیابی مردم فلسطین به حقوق مشروع و صلح عادلانه و پایدار است

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز یکشنبه، پانزدهم اکتبر (۲۳ مهر)، در ریاض با آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، دیدار و درباره تشدید تنش نظامی جاری در غزه گفت‌وگو کرد.

به گزارش عرب نیوز، ولیعهد عربستان سعودی در این دیدار بر ضرورت بحث در مورد راه‌های توقف عملیات نظامی در غزه که جان افراد بی‌گناه را می‌گیرد، تاکید کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان همچنین بر تلاش ریاض برای آرام کردن اوضاع، توقف تشدید تنش کنونی و احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله رفع محاصره غزه و ایجاد شرایط برای بازگشت ثبات به منطقه تاکید کرد.

او در دیدار وزیر امور خارجه آمریکا افزود که عربستان سعودی خواستار اتخاذ تدابیری برای اطمینان از دستیابی مردم فلسطین به حقوق مشروعشان و نیز دستیابی به صلح عادلانه و پایدار است.

شاهزاده محمد بن سلمان تاکید کرد که عربستان سعودی خواهان امتناع از هدف قرار دادن غیرنظامیان به هر طریق یا آسیب رساندن به زیرساخت‌های حیاتی است که بر زندگی روزمره آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این دیدار، شاهزاده ریما بنت بندر بن سلطان، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، نیز حضور داشتند. مایکل راتنی، سفیر آمریکا در عربستان سعودی، درک شولت، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا، باربارا لیف، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و تام سالیوان، معاون آنتونی بلینکن، هم در این نشست حاضر بودند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز دیدار با ولیعهد عربستان سعودی را «بسیار سازنده» توصیف کرد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این‌باره گفت: «وزیر امور خارجه بر تمرکز تزلزل‌ناپذیر آمریکا بر توقف حملات تروریستی حماس، آزادی تمام گروگان‌ها و جلوگیری از گسترش درگیری تاکید کرد.»

میلر در ادامه افزود که دو طرف «تعهد مشترکشان به حفاظت از غیرنظامیان و پیشبرد ثبات در خاورمیانه» را اعلام کردند.

آنتونی بلینکن روز شنبه هم با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در ریاض دیدار کرده بود. او پیش از این دیدار گفت که حفاظت از جان غیرنظامیان دو طرف درگیری امری حیاتی است.

سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی در شرایطی صورت گرفت که اسرائیل در تدارک حمله زمینی به نوار غزه است و واشنگتن می‌کوشد ابعاد درگیری را مهار کند.

شاهزاده محمد بن سلمان در روزهای اخیر، بارها خواستار توقف حملات به غزه شده است. عربستان سعودی مذاکرات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را هم به حالت تعلیق درآورده است.

سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته آغاز شد. او ابتدا به اسرائیل رفت تا حمایت قاطع آمریکا از نزدیک‌ترین متحد واشنگتن در خاورمیانه را اعلام کند. سپس به اردن، قطر، بحرین و عربستان سعودی سفر کرد. او دیدار کوتاهی از امارات متحده عربی داشت و سپس به ریاض بازگشت تا با شاهزاده محمد بن سلمان ملاقات کند. پیش‌بینی می‌شود وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه از عربستان سعودی عازم مصر شود.

بیشتر از جهان