جهاد اسلامی چگونه شکل گرفت و چه ارتباطی با تهران دارد؟

به گزارش نیویورک‌تایمز، جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حماس دو عضو مهم یک اتاق عملیات مشترک‌اند که بین گروه‌های مسلح در نوار غزه بیشترین همکاری نظامی را دارند؛ اما جهاد اسلامی فلسطین غالبا مستقل از حماس کار می‌کند

مانور جهاد اسلامی در غزه-REUTERS/Mohammed Salem

جنبش جهاد اسلامی فلسطین سازمان کمتر‌شناخته‌شده‌ای که با حماس همکاری می‌کند و اخیرا اسرائیل نام آن را در ارتباط با انفجار عصر سه‌شنبه بیمارستانی در غزه مطرح کرده است.

به گزارش نیویورک‌پست، ابتدا حماس ادعا کرد که «اسرائیل طی یک حمله هوایی، بیش از ۵۰۰ نفر از جمله غیرنظامیان را در بیمارستان الاهلی کشته است». از زمان حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، این مرگبارترین رویدار در درگیری اخیر میان اسرائیل و حماس بود؛ اما مقام‌های اسرائیلی با رد این اتهام، مدعی شدند که «انفجار در بیمارستان الاهلی در اثر شلیک نافرجام راکت جهاد اسلامی فلسطین رخ داده است».

نشریه نیویورک پست در گزارشی به معرفی جنبش جهاد اسلامی فلسطین و ارتباط‌ آن با حماس و جمهوری اسلامی پرداخته است:

مطرح شدن نام جهاد اسلامی در جریان انفجار بیمارستان الاهلی

مقام‌های اسرائیلی در نشست خبری روز سه‌شنبه، با استفاده از تصاویر دوربین‌های نظارتی و صداهای ضبط‌شده، ادعا کردند که «انفجار این بیمارستان در اثر شلیک نافرجام موشکی است که جهاد اسلامی فلسطین قصد داشت به سمت تل‌آویو پرتاب کند». مقامات فلسطینی با رد ادعا‌های اسرائیل‌، بارها اسرائیل را مسئول «کشتار مردم در غزه» معرفی کرده‌اند.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ای گفت: «رگبار موشک دشمن به سمت اسرائیل انجام شد که به مجاورت بیمارستان اصابت کرد. بر اساس اطلاعات سازمان اطلاعاتی اسرائیل از منابع متعدد، مسئول پرتاب نافرجام موشکی که به بیمارستان اصابت کرد سازمان جهاد اسلامی فلسطین (GAP) است.» 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، نیز روز چهارشنبه با تایید این ادعا گفت که آمریکا در جریان درگیری بین حماس و اسرائیل از حفاظت جان غیرنظامیان به‌صراحت حمایت می‌کند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) چیست؟

به گفته آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده آمریکا، جهاد اسلامی فلسطین دومین گروه مسلح بزرگ غزه است که حدود هزار عضو فعال دارد.

در گزارش فاکس‌نیوز اشاره شده که هدف این گروه «ایجاد یک کشور اسلامی فلسطینی و نابودی کشور اسرائیل است».

این گروه سال ۱۹۷۹ در نوار غزه برای مبارزه با اشغالگران اسرائیلی تاسیس شد و همچنان در این منطقه و نیز کرانه باختری به فعالیت ادامه می‌دهد.

اکنون زیاد نخاله رهبری شبه‌نظامیان جهاد اسلامی را بر عهده دارد که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا او را در فهرست تروریست‌های شناخته‌شده ویژه قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه با حماس چه ارتباطی دارد؟

به گزارش نیویورک‌تایمز، جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حماس دو عضو مهم یک اتاق عملیات مشترک‌اند که بین گروه‌های مسلح در نوار غزه بیشترین همکاری نظامی را دارند؛ اما جهاد اسلامی فلسطین غالبا مستقل از حماس کار می‌کند، بیشتر بر رویارویی نظامی متمرکز است و مذاکرات صلح با دولت یهودی اسرائیل را رد کرده است.

شاخه نظامی آن، گردان‌های قدس، ظرف چند سال گذشته مسئول بسیاری از این حملات به اسرائیل بوده است.

اسرائیل و ایالات متحده آمریکا هر دو این سازمان‌ها را گروه تروریستی می‌دانند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین ‌در جنگ کنونی چه نقشی داشت؟‌

نخاله مسئولیت به اسارت گرفتن بیش از ۳۰ گروگان را در حمله غافلگیرانه‌ حماس به اسرائیل در چند روز پیش، به عهده گرفته است.

به گزارش العربیه، گردان قدس مسئولیت حمله روز دوشنبه در مرز لبنان و اسرائیل را نیز بر عهده گرفت.

این گروه چه ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران دارد؟‌

فاکس‌نیوز گزارش می‌دهد که جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز مانند حماس از سمت ایران، سوریه و گروه تروریستی حزب‌الله لبنان حمایت می‌شود.

ایران به‌ویژه موشک و پهپاد در اختیار این سازمان «تروریستی» قرار می‌دهد. این سازمان هم انقلاب ایران را جنبشی می‌داند که سراسر جهان عرب باید از آن الگوبرداری کند.

به همین ترتیب، این گروه از روش‌های انتحاری برخی گروه‌ها در ایران در سال ۱۹۷۹ پیروی می‌کند.

فتحی شقاقی، بنیان‌گذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین، با روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که اسلام را راه‌حل و جهاد را ابزار مناسب می‌دانست، هم‌عقیده بود.

رمضان عبدالله شلح، جانشین شقاقی، نیز با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در تهران و دمشق دیدارهایی داشته است.

اکنون مقام‌های اسرائیلی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران حملات این گروه تروریستی را سازماندهی می‌کند.

نیویورک‌پست در پایان به نقل از لیور هارات، سخنگوی الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل نوشت: «ایران که سال‌ها است می‌کوشد یک سازمان تروریستی داشته باشد‌، هم حمایت و تامین مالی کامل جهاد اسلامی را به عهده دارد و هم بخشی از منابع مالی حماس را تامین می‌کند.»

به گفته او «این سازمان‌های تروریستی به نیابت از رژیم آیت‌الله‌‌ها کار می‌کنند».

بیشتر از جهان