آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه حماس و فرماندهان سپاه پاسداران وضع کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا: بنیاد شهید در پوشش کمک به مردم فلسطین میلیون‌ها دلار به تروریست‌های حماس داده است

وزارت خزانه‌داری آمریکا بر ادامه کمک‌های بشردوستانه از غیرنظامیان در غزه تاکید کرد-AFP

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت امور خارجه ایالات‌ متحده، روز جمعه ۲۷ اکتبر (۵ آبان)، اعلام کرد آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادهایی که نقش کلیدی در حمایت مالی از شبه‌نظامیان حماس دارند، اعمال می‌کند.  

این دومین بسته تحریمی ایالات‌ متحده از زمان حمله حماس به اسرائیل است. در بسته تحریمی جدید یک عضو شبکه حماس که در ایران مستقر است، یک نهاد مستقر در غزه که نقش تسهیل‌کننده را برای رساندن کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به حماس و جهاد اسلامی ایفا می‌کند و برخی اعضای سپاه پاسداران هدف قرار گرفته‌اند.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت تحریم‌های جدید بر تعهد ایالات‌متحده برای از بین بردن شبکه‌های مالی حمایت، از‌طریق استقرار تحریم‌های ضدتروریسم و همکاری با شرکای جهانی برای قطع دسترسی حماس به سیستم‌های مالی بین‌المللی، تاکید دارد.  

این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین افزود دولت این کشور در انجام هر اقدامی که به تضعیف بیشتر حماس، ممانعت از ادامه حمله‌های وحشیانه این گروه و قطع جریان‌های مالی آن منجر شود، تردید نخواهد کرد.

برمبنای اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، افرادی که در تحریم‌های جدید هدف قرار گرفته‌اند نقش کلیدی در شرکت‌هایی دارند که تحریم‌های بین‌المللی را به نفع حماس دور می‌زنند و مجموعه‌ای از حمایت‌های مالی، عملیاتی و لجستیکی را در اختیار این گروه می‌گذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا تاکید کرد که در همکاری با شرکای بین‌المللی با استفاده از ابزارهای مختلف تلاش می‌کند خطوط حیاتی مالی حماس را مختل کند.

در فهرست تحریم‌های جدید، نام خالد قدومی، تبعه اردنی و عضو قدیمی حماس به چشم می‌خورد که در حال حاضر در تهران زندگی می‌کند. او نقش رابط بین حماس و جمهوری اسلامی را ایفا می‌کند، در جلسه با مقام‌های ارشد حاکمیت حضور دارد و کمک‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی را برای حماس جذب می‌کند.

علی مرشد شیرازی و مصطفی محمدخانی، از مسئولان نیروی قدس سپاه پاسداران نیز که در زمینه آموزش به نیروهای حماس و حزب‌الله لبنان فعالیت می‌کنند، در فهرست تحریم‌های جدید قرار دارند.

علی‌احمد فیض‌اللهی، فرمانده تیپ ویژه صابرین در نیروی زمینی سپاه هم که در سوریه مستقر است و به حماس و حزب‌الله آموزش می‌دهد، جزو تحریم‌شدگان جدید است. او در سرکوب اعتراضات داخلی ایران هم نقش داشت.

یکی از نهادهایی که در بسته تحریمی جدید هدف قرار گرفته‌، بنیاد شهید انقلاب اسلامی است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد که این بنیاد از سال ۲۰۰۷ تاکنون میلیون‌ها دلار از طریق انجمن خیریه الانصار مستقر در غزه، به  تروریست‌های حماس و خانواده‌های آنان کمک کرده است.

بنیاد شهید ادعا می‌کند که به مردم فلسطین کمک مالی کرده است، درصورتی‌که این پول‌ها برای جذب نیروهای جدید برای فعالیت‌های تروریستی حماس هزینه می‌شوند. جمهوری اسلامی بخشی از این وجوه را از طریق شعبه غزه بانک ملی ایران می‌پردازد.

ناصر شیخ‌علی، مدیر خیریه الانصار، دریافت کمک‌های مالی بنیاد شهید به خانواده‌های گروه‌های تروریستی حماس را تایید کرده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بسته تحریمی جدید برخی شرکت‌های مرتبط با حامیان مالی حماس در سودان و ترکیه را نیز تحریم و بر ادامه حمایت‌ها و کمک‌های بشردوستانه از غیرنظامیان در غزه تاکید کرد.