چرا مواد صاف‌کننده مو خطرناک‌اند؟

بین استفاده مداوم از صاف‌کننده‌های شیمیایی مو و سرطان رحم ارتباط مستقیمی برقرار است

بیش از ۱۵۰ محصول شیمیایی صاف‌کننده مو حاوی ماده خطرناک فرمالدئیداند - Canva

سازمان غذا و داروی آمریکا، اف‌دی‌ای (FDA)، محصولات صاف‌کننده مو یا نرم‌کننده‌های حاوی فرمالدئید را ممنوع کرد. فرمالدئید، ماده شیمیایی خطرناکی است که با عوارض نامطلوب بلند‌مدتی در سلامتی و بروز سرطان مرتبط است.

بنا به گزارش وری‌ول‌ هلت، پژوهش مؤسسه ملی بهداشت در ۲۰۲۲ نشان داد که ارتباط مستقیمی بین استفاده مداوم از صاف‌کننده‌های شیمیایی مو و سرطان رحم وجود دارد. بر این مبنا، ممنوعیت پیشنهادی درباره این صاف‌کننده‌ها مطرح و ابلاغ شد.

خطر ابتلا به سرطان رحم تا سن ۷۰ سالگی در زنانی که هرگز از صاف‌کننده‌های مو استفاده نکرده‌اند، ۱.۶۴ درصد است، اما این خطر در افرادی که مکرر از صاف‌کننده‌ها استفاده می‌کنند، ۴.۰۵ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته محققان، زنان سیاه‌پوست بیشتر در معرض این خطرند، زیرا تمایل به استفاده مکرر از این محصولات دارند و مصرف آن‌ها را از سنین پایین شروع می‌کنند.

پژوهش‌ها همچنین حاکی از ارتباط بین صاف‌کننده‌های شیمیایی مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و پستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کریستوفر بونیک، استادیار پوست در دانشکده پزشکی ییل، گفت: «سازمان غذا و دارو را در پیوند با این‌گونه اقدامات  برای محافظت از مردم در برابر مضرات بالقوه مواد شیمیایی در محصولات مراقبت شخصی روزمره تحسین می‌کنم. این موضوعات مدام اتفاق می‌افتند و زمان عمل فرا رسیده است.»

فرمالدئید گونه‌ای گاز بی‌رنگ و اشتعال‌پذیر در دمای اتاق است و هنگامی که در هوا محیطی وجود داشته باشد، در برخی از افراد موجب جاری شدن اشک از چشمان، آبریزش بینی و تحریک گلو، سرفه، خس‌خس سینه، و تحریک پوست می‌شود.

به گفته وزارت بهداشت ایالت نیویورک، «بیش از ۱۵۰ محصول شیمیایی صاف‌کننده مو حاوی فرمالدئیداند. به برچسب‌ها نیز نمی‌توان اعتماد کرد، زیرا برخی از محصولاتی نیز که برچسب ارگانیک یا بدون فرمالدئید دارند، حاوی فرمالدئیداند.»

بونیک می‌گوید: «محصولات مراقبت شخصی باید به مصرف‌‌کننده کمک کند، نه اینکه آسیب برساند. باید مطالعات بیشتر و شفاف‌تری در این باره که کدام محصولات برای چه افرادی مفید است، انجام شود. بنابراین، حذف مواد سرطان‌زای مضر از محصولاتی که زنان سیاه‌پوست به‌ شیوه نامتناسبی استفاده می‌کنند، برای سلامتی‌ آنان کاملا ضروری است.»

آیا جایگزین‌های مطمئن‌تری برای صاف‌کننده‌های شیمیایی مو وجود دارد؟

ممنوعیت اف‌دی‌ای در حال حاضر صرفا توصیه است؛ به این معنی که محصولات حاوی این ماده شیمیایی مضر هنوز در بازار موجودند.

بونیک توصیه می‌کند که پیش از گزینش راهی برای آراستن مو به شیوه دلخواه و حتی پس از خواندن برچسب مواد تشکیل‌دهنده محصولی که برگزیده‌اید، با آرایشگرتان مشورت کنید.

تری رکوف، آرایشگر اهل تگزاس، می‌گوید که از یک روش صاف‌کننده ارگانیک برای اثرگذاری نیمه‌دائمی بر مو، بدون آسیب‌رساندن یا تحریک مو و پوست سر، استفاده می‌کند.

رکوف می‌گوید: «گزینه دیگر این است که زیبایی کنونی خودتان را با آغوش باز بپذیرید و با مشورت‌گرفتن از آرایشگرتان، از فرهای طبیعی موها مراقبت کنید.»

بیشتر از بهداشت و درمان