وزیران خارجه ترکیه و طالبان دیدار کردند

در پی سرنگونی حکومت افغانستان، بخشی از سیاستمداران و مقام‌های غیرنظامی و نظامی حکومت پیشین به ترکیه رفتند

دیدار وزیران خارجه طالبان و ترکیه در آنکارا-Twitter/@QaharBalkhi

حکومت طالبان دوشنبه، ۸ آبان (۳۰ اکتبر)، از دیدار امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، در آنکارا خبر داد. 

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که در این دیدار، دو طرف درباره روابط دوجانبه و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک، گذرگاه‌های جدید تجاری و موضوعات منطقه‌ صحبت کرده‌اند. 

امیرخان متقی از کمک‌های حکومت ترکیه به افغانستان سپاسگزاری کرده و پذیرش دیپلمات‌های این گروه را در آنکارا و استانبول، پیشرفت «خوب» در روابط دوحانبه توصیف کرده است. 

در این بیانیه همچنین آمده است: «وزیر خارجه ترکیه گفت که دو کشور مانند دو برادرند و ترکیه به دوستی خود با افغانستان ادامه خواهد داد.» 

وزیر خارجه ترکیه نیز برای گسترش ظرفیت همکاری با افغانستان در زمینه‌های مختلف ابراز آمادگی کرده است. 

وزارت خارجه ترکیه از دیدار هاکان فیدان با امیرخان متقی خبر داده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است. 

پیش‌تر، منبع مطلعی در آنکار به ایندیپندنت فارسی گفته بود که امیرخان متقی برای درمان به ترکیه سفر کرده و در کنار آن، جمعه از سفارت افغانستان در آنکارا نیز دیدار کرده است.  

امیرخان متقی در مارس گذشته هم به ترکیه سفر کرده بود.   

سفر مقام‌های طالبان به ترکیه در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.  

ملا هدایت‌الله بدری، رئیس بانک مرکزی افغانستان که اینک در کنترل طالبان است، نیز برای درمان ترکیه سفر کرده بود و پس از حدود یک ماه به کابل برگشت. ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، هم اواسط مرداددر رأس هیئتی به ترکیه سفر کرده بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر مقام‌های ارشد طالبان در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند و بدون موافقت این شورا از اجازه سفر خارجی برخوردار نیستند، اما در ماه‌های اخیر برخی ازآنان به کشورهای منطقه سفر کرده‌اند. بیش از دو سال از عمر حکومت رژیم طالبان می‌گذرد و در این مدت هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است، اما طالبان کوشیده‌اند روابط سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای منطقه افزایش دهند. 

ترکیه از سال‌ها پیش تمایل داشته است که نفوذ خود را در افغانستان افزایش دهد و در دوران حکومت پیشین افغانستان هم چندین بار کوشیده بود که میزبان گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان حکومت با طالبان باشد، اما موفق به این کار نشد و طالبان نخواستند ترکیه این نقش را در گفت‌وگوهای صلح بر عهده گیرد. 

از سوی دیگر، ترکیه از مقاصد عمده گردشگری و سرمایه‌گذاری شهروندان افغان است. بسیاری از سرمایه‌گذاران و بازرگانان افغان در ترکیه در عرصه املاک سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اقامت و تابعیت این کشور را به‌دست آورده‌اند.  

در پی سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، بخشی از سیاستمداران و مقام‌های غیرنظامی و نظامی آن به ترکیه رفتند و در این کشور زندگی می‌کنند. مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست‌ جمهوری افغانستان و رهبر حزب جنبش ملی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، و چند سیاستمدار دیگر افغان در ترکیه اقامت دارند.  

گمان می‌رود که ترکیه می‌کوشد زمینه گفت‌وگوی سیاستمداران افغان را با طالبان فراهم، و طالبان را متقاعد کند که حکومتی فراگیر با مشارکت همه اقوام شکل دهند.