ایران بیشترین نرخ رشد افزایش مهاجرت را به نام خود ثبت کرد

بهرام صلواتی از رشد ۲۳۴ درصدی پناهندگی ایرانیان در آلمان و ۲۲۶ درصدی پناهندگی در استرالیا خبر داد

Geoff Robins / AFP

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، با انتشار یادداشتی در وب‌سایت جماران آمارهای تازه‌ای را از مهاجرت ایرانیان اعلام کرد. او همچنین اعلام کرد که این آمار بر اساس اطلاعات سالنامه مهاجرتی کشورهای حوزه اوای‌سی‌دی (OECD) ویرایش چهل‌وهفتم است که در ارتباط با کشور ایران طی چند روز گذشته منتشر شده است. سازمان بین‌المللی «اوای‌سی‌دی» دارای ۳۸ عضو است که کشورهایی مانند ایالات متحده، ترکیه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان، کره جنوبی، مکزیک، استونی، لیتوانی، کلمبیا، ایرلند، کانادا، فرانسه، بلژیک، نروژ، سوئد و... از اعضای آن‌اند.

اکنون بر اساس این آمار، در سال ۲۰۲۰ تعداد مهاجران جدید ورودی ایرانی به کشورهای این منطقه ۴۸ هزار نفر بود که طبق آخرین آمار این سالنامه در سال ۲۰۲۱ با ۱۴۱ درصد افزایش به ۱۱۵ هزار ورودی جدید در سال رسیده است. بر این اساس، ایران بیشترین نرخ رشد افزایش مهاجرت به کشورهای این منطقه را به ثبت رسانده است.

هرچند از نظر قدر مطلق تعداد مهاجران جدید، ایران در جایگاه ۱۲ام قرار دارد. کشور هند با اعزام ۴۰۷ هزار مهاجر جدید به این منطقه در جایگاه نخست از نظر قدر مطلق تعداد مهاجران جدید قرار دارد که نسبت به سال گذشته نرخ رشد ۸۶ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس آماری که بهرام صلواتی اعلام کرده است، مهاجران ایرانی در فهرست ۱۵ کشور برتر ثبت درخواست پناهجویی در کشورهای میزبان قرار دارند. ایرانیان رتبه اول را در میان ملیت‌های ثبت‌کننده درخواست جدید پناهجویی در کشور استرالیا با ۱۹۱۶ درخواست در سال ۲۰۲۲ کسب کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد ۲۲۶ درصدی را با ثبت ۸۴۶ درخواست جدید پناهجویی نشان می‌دهد. ایرانیان همچنین با ثبت ۶۳۲۰ درخواست جدید در کشور آلمان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته که عدد ۲۶۹۵ درخواست به ثبت رسیده بود، رشد ۲۳۴ درصدی را تجربه کرده‌اند.

کشورهایی که میزبان پناهجویان ایرانی شده‌اند نیز به ترتیب استرالیا، مجارستان، بریتانیا، ترکیه، لتونی، کانادا، دانمارک، آلمان، لوکزامبورگ و فنلاندند که به‌عنوان ۱۰ کشور اول این فهرست معرفی شده‌اند. همچنین کشورهای نروژ، سوئیس، سوئد، لهستان، ایسلند، لیتوانی، هلند، اسلونی، ژاپن، اتریش و بلژیک نیز در مکان‌های بعدی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته دیگه این آمار در این است که ایرانیان دومین ملیت دانشجویان بین‌المللی در کشور ایتالیا را تشکیل می‎‌دهند. در سال ۲۰۲۱ در کشور ایتالیا در مجموع ۷۲ هزار دانشجوی بین‌المللی ثبت نام کرده‌اند، که دانشجویان ایرانی بعد از دانشجویان چینی، دومین ملیت تشکیل‌دهنده دانشجویان خارجی‌اند و در جایگاه سوم دانشجویان کشور هند قرار دارند.

با وجود افزایش این حجم از مهاجرت ایرانیان به کشورهای مختلف دنیا و رشد چشمگیرش در دست‌کم یک‌سال گذشته، حاکمیت جمهوری اسلامی با روش‌های عجیبی سعی در جلوگیری از مهاجرت ایرانیان دارد. در همین راستا، اواخر مهرماه امسال اعلام شد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی کمتر از یک سال پس از افزایش شش‌برابری هزینه آزادسازی مدرک دانشگاهی فارغ‌التحصیلان، در مصوبه‌ای جدید بار دیگر قیمت‌ها را بالا برد.

بر اساس بخشنامه این وزارت‌خانه، فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی برای آزادسازی مدرکشان باید به ازای هر سال ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند. این رقم برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد به ازای هر سال ۵۰ میلیون تومان است. آزادسازی مدارک برای رشته‌های پزشکی و داروسازی هم به ازای هر سال ۱۱۰ میلیون تومان و برای رشته‌ دندانپزشکی به ازای هر سال ۱۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود؛ به‌ عبارت‌ دیگر، یک دانشجوی رشته پزشکی برای آزادسازی مدرکش دست‌کم باید ۵۰۰ میلیون تومان به دولت پول بدهد.

از سوی دیگر، تابستان گذشته در حالی‌ که داوطلبان آزمون آیلتس برای حضور در امتحان آماده می‌شدند، سازمان سنجش آموزش کشور با ادعای «لو رفتن سوالات» این آزمون را لغو کرد. این اقدام غیرمنتظره که به نظر می‌رسد هدفمندانه و برنامه‌ریزی‌شده بود، برنامه‌ ادامه تحصیل بسیاری از دانشجویان را به هم زد و موجب شد بسیاری از متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور فرصت پذیرش گرفتن از دانشگاه‌ها را از دست بدهند. پیش از آن، در دی‌ ۱۴۰۱ هم به داوطلبان اعلام شد که «از اسفندماه تا اطلاع ثانوی» تمام آزمون‌های آیلتس در ایران لغو شده‌اند.

روش‌های همراه با سنگ‌اندازی دولت و حاکمیت نیز نتوانسته است روبروی خواست شهروندان ایران قرار بگیرد. به همین دلیل است که رئیس سازمان نظام پرستاری نیز در آماری عجیب اعلام کرد که سالانه حدود یک هزار و ۵۰۰ پرستار از ایران مهاجرت می‌کنند. آماری که زنگ خطر کادر درمان در ایران را نیز پس از زنگ خطر کمبود دارو به صدا در آورده است.