نشست امان؛ تاکید بر آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه

وزیر خارجه مصر گفت که خروج غیرنظامیان از غزه راه‌‌ حل نیست و اولویت باید آتش‌بس و امدادرسانی به غزه باشد

پنجمین هفته جنگ حماس و اسرائیل، با ادامه حمله‌ها و عملیات‌های نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه و رایزنی‌های آمریکا و برخی از کشورهای منطقه برای کاهش خشونت‌ها و حفظ جان غیرنظامیان در غزه ادامه یافت.

وزرای خارجه کشورهای اردن، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و قطر روز شنبه در امان، پایتخت اردن گرد هم آمدند تا درباره آخرین تحولات و راهکارهای مشترک برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در غزه گفت‌وگو کنند.

وزیران خارجه عربستان سعودی، مصر، اردن، امارات متحده عربی، قطر و تشکیلات خودگردان فلسطینی روز شنبه چهارم نوامبر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در امان پایتخت اردن ملاقات کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشست چهار هفته پس از شروع جنگ میان اسرائیل و حماس در نوار غزه و در چارچوب تلاش‌های هدفمند کشورهای جهان برای دستیابی به راه‌حل برقراری آتش‌بس و پایان درگیری و جلوگیری از فاجعه انسانی برگزار شد.

به گفته وزارت خارجه عربستان سعودی، در این دیدار موضع کشورهای عرب مبنی بر توقف عملیات نظامی، ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و تلاش برای ایجاد شرایط بازگشت ثبات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین شرکت‌کنندگان درباره برقراری صلح دائم به گونه‌ای که تضمین‌کننده حقوق مردم فلسطینی باشد، گفت‌وگو کردند. 

وزیران خارجه ایالات متحده و طرف‌های عربی که در نشست امان شرکت داشتند، پس از مذاکرات در نشست خبری شرکت کردند. 

آنتونی بلینکن به خبرنگاران گفت که مذاکره‌کنندگان بر تعهد خود برای ادامه تلاش‌ها در دستیابی به ثبات در خاورمیانه تاکید کردند. او گفت‌: «ما نمی‌خواهیم درگیری به دیگر جبهه‌ها در منطقه گسترش یابد و هدف ما پایان دادن به جنگ با وجود دیدگاه‌های متفاوت است.»

بلینکن همچنین اعلام کرد که او و وزرای خارجه کشورهای عرب منطقه تصمیم مهمی اتخاذ کرده‌اند مبنی بر اینکه در ساعت‌های آینده امکان ورود کمک‌های اولیه بیشتر به شهروندان غزه فراهم شود.

وزیر خارجه بایدن که یک روز قبل از رسیدن به اردن در اسرائیل با مقام‌های ارشد آن کشور ملاقات کرده بود، همچنین گفت که در دیدار با وزیران خارجه عرب «بر ضرورت آزاد شدن گروگان‌ها و حفاظت از غیرنظامیان» تاکید شده است. بلینکن گفت که حماس به مردم فلسطینی و آینده آنان اهمیتی نمی‌دهد. 

وزیر خارجه آمریکا بر حمایت کشورش از «آتش‌بس بشردوستانه» در جریان جنگ میان گروه تندرو حماس و اسرائیل و لزوم تسریع کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه تاکید کرد. 

دولت قطر با انتشار پیامی در روز شنبه، اعلام ‌کرد که مذاکرات برای آزادی گروگان‌های گرفتار حماس، در حالی‌که بمباران نوار غزه از طرف ارتش اسرائیل ادامه‌ دارد، بسیار پیچیده است.

پیش‌تر در روز جمعه شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت که تلاش‌ها برای تسهیل خروج اتباع خارجی از غزه به‌دلیل مخالفت حماس و برخی چالش‌ها با مانع مواجه شده است.

 این مقام ارشد دولت ایالات متحده که سی‌ان‌ان نامش را ذکر نکرد، گفت که حماس - سازمانی که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد- به کسی اجازه خروج از منطقه را نمی‌دهد و افزود که حماس اعلام کرده است تنها به شرطی به اتباع خارجی اجازه خروج داده می‌شود که تعدادی از فلسطینی‌های مجروح نیز بتوانند خارج شوند. اما چنان که این مقام ارشد دولت بایدن به سی‌ان‌ان گفته است «حدود یک‌سوم از مجروحان فلسطینی به‌عنوان اعضای حماس شناسایی شده‌اند و خواسته حماس درباره خروج آنان برای مصر، برای ما، و برای اسرائیل «غیرقابل‌قبول» است». 

پیش‌تر، احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر، گفته بود که در این جلسه، وزیران پنج کشور عرب و تشکیلات فلسطینی «موضع یکپارچه عربی را که هیچ تردید و ابهامی را نمی‌پذیرد» به وزیر خارجه آمریکا منتقل خواهند کرد. او در حساب‌ کاربری‌اش در رسانه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشته بود که راه حل در توقف فوری حمله‌های اسرائیل، اولویت‌بخشی به ورود کمک‌ها به نوار غزه، و تشکیل کشور مستقل فلسطینی‌ است. او همچنین تاکید کرده بود که خروج فلسطینی‌ها از غزه راه‌حل بحران نیست. مصر و اردن، دو کشور در منطقه خاورمیانه، همواره اولین مقصد آوارگان فلسطینی بوده‌اند و در هفته‌های گذشته بارها گفتند که حاضر به پذیرش غیرنظامیان از نوار غزه در کشورهایشان نیستند.

پیش از آن، سخنگوی وزارت خارجه اردن، گفته بود که قبل از دیدار با بلینکن، ایمن الصفدی وزیر خارجه آن کشور، با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، سامح شکری، وزیر خارجه مصر، و وزیران خارجه قطر و امارات متحده عربی و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطینی ملاقات جداگانه خواهند داشت و سپس موضع مشترک طرف‌های عرب را در دیدار با وزیر خارجه آمریکا اعلام خواهند کرد. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفته بود که ایالات متحده معتقد است آتش‌بس بشردوستانه می‌تواند راهکاری برای محافظت از غیرنظامیان باشد و در عین حال، اسرائیل را قادر می‌کند تا حماس را شکست دهد. 

نشریه آکسیوس ساعاتی پیش نوشت که آنتونی بلینکن در دیدار با مقام‌های اسرائیلی در روز جمعه گفت که موافقت اسرائیل با آتش‌بس بشردوستانه به ایالات متحده کمک خواهد کرد تا از فشارهای فزاینده‌ای که واشنگتن به‌دلیل حمایت از عملیات اسرائیل در غزه متحمل شده، کاسته شود. آکسیوس نوشت که بلینکن همچنین گفت آتش‌بس به اسرائیل کمک خواهد کرد تا برای عملیات زمینی خود در غزه زمان بیشتری بخرد.