ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس؛ بلینکن پس از اردن به ترکیه سفر می‌کند 

ترکیه روز شنبه از فراخواندن سفیر آن کشور در اسرائیل و قطع تماس‌ها با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خبر داد

ترکیه روز شنبه از فراخواندن سفیر آن کشور در اسرائیل و قطع تماس‌ها با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خبر داد. 

این تصمیم آنکارا در آستانه سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به ترکیه اعلام شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به طور جداگانه به خبرنگاران گفت که شخص بنیامین نتانیاهو را مسئول افزایش تلفات غیرنظامیان در نوار غزه می‌داند.

رسانه‌های ترکیه به نقل از اردوغان نوشتند که «نتانیاهو دیگر کسی نیست که بتوانیم با او صحبت کنیم».

اسرائیل پیش از این به‌عنوان یک اقدام احتیاطی تمامی دیپلمات‌های خود را از ترکیه و سایر کشورهای منطقه خارج کرده بود.

وزارت خارجه اسرائیل آخر هفته گذشته اعلام کرد که به‌دلیل تشدید لحن ترکیه درباره جنگ اسرائیل و حماس، روابط با آنکارا را «بازنگری» می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان روز شنبه همچنین گفت که ترکیه نمی‌تواند به‌طور کامل روابط دیپلماتیک با اسرائیل را قطع کند. او گفت: «قطع کامل روابط، به‌ویژه در دیپلماسی بین‌المللی امکانپذیر نیست.»

او گفت که ابراهیم کالین، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، تلاش‌های آنکارا برای میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ را رهبری می‌کند.

اردوغان گفت که کالین در حال گفت‌وگو با طرف اسرائیلی است و در عین حال، با طرف فلسطینی و حماس نیز مذاکره می‌کند. 

اسرائیل و ترکیه سال گذشته پس از یک دهه روابط سرد، برای تعیین مجدد سفرا به توافق رسیدند.

آن‌ها همچنین در حال ازسرگیری گفت‌وگوها در مورد پروژه خط لوله گاز طبیعی تحت حمایت ایالات متحده بودند که می‌توانست مبنایی برای همکاری نزدیکتر و پایدارتر در سال‌های آینده باشد.

اما اردوغان هفته گذشته راهپیمایی بزرگی را در حمایت از فلسطینی‌ها در استانبول برپا کرد و در سخنانی گفت که حماس یک گروه تروریستی نیست و افزود که اسرائیل در نوار غزه مرتکب جنایت جنگی می‌شود. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در اسرائیل با رهبران آن کشور ملاقات کرد و روز جمعه با وزیران خارجه عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، اردن، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات کرد و سپس به ترکیه سفر می‌کند. 

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن روز یکشنبه برای سفری دو روزه به ترکیه می‌رود. وزارت خارجه آمریکا فعلا ملاقات او با اردوغان را تایید نکرده است هرچند چنان که خبرگزاری فرانسه نوشته است اعضای هیئت همراه بلینکن می‌گویند ممکن است چنین دیداری انجام شود. 

ترکیه، متحد فلسطینی‌ها است و در سال‌های گذشته، میزبان شماری از رهبران و اعضای گروه شبه‌نظامی حماس بوده است. 

ترکیه و اسرائیل مناسبات دیپلماتیک دارند، اما با تشدید درگیری‌ها در نوار غزه و افزایش شمار کشته‌شدگان غیرنظامی، ترکیه اخیر لحن سختگیرانه‌ای علیه اسرائیل و حامیان غربی آن - به‌ویژه ایالات متحده - اتخاذ کرده است. 

وزارت خارجه ترکیه روز شنبه چهارم نوامبر اعلام کرد که «با توجه به فاجعه انسانی که در غزه در حال وقوع است و ناشی از تداوم حمله‌های اسرائیل علیه غیرنظامیان و امتناع از پذیرش آتش‌بس است»، شاکر اوزکان تورونلار، سفیر آنکارا در اسرائیل، را فراخوانده است. 

واکنش نظامی متقابل اسرائیل در نوار غزه و علیه مواضع حماس به‌دنبال حمله چندجانبه گروه شبه‌نظامی حماس علیه اسرائیل آغاز شد. در حمله هفتم اکتبر حماس که از جمله گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه است، بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته شدند و گفته می‌شود که این گروه تاکنون ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفته است. 

سازمان بهداشت غزه که حماس آن را اداره می‌کند، ادعا می‌کند که تاکنون ۹۵۰۰ فلسطینی در حمله‌های اسرائیل کشته شدند. پیش‌تر، وزارت خارجه آمریکا گفت با توجه به سابقه حماس در دروغگویی و این واقعیت که سازمان‌ها و نهادهای مستقلی برای تایید رقم کشته‌شدگان در نوار غزه نیست، نمی‌توان آماری را که حماس اعلام می‌کند تایید کرد.