افشای ارتباط عمیق دانشگاه مرتبط با سپاه پاسداران با دانشگاه‌های آلمان

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای: این روابط امنیت ملی شهروندان آلمانی را به خطر می‌اندازد

بازدید نعیم‌ قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان، از دانشگاه ادیان و مذاهب‌ــ urd.ac.ir

تحقیقات سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای نشان می‌دهد که دانشگاه ادیان و مذاهب، مستقر در شهر قم که با سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان پیوند دارد، با دست‌کم پنج دانشگاه آلمانی در ارتباط است.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای یک نهاد غیرانتفاعی و غیرحزبی است که با هدف برجسته کردن خطر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تشکیل شده است.

داده‌های جدید این سازمان نشان می‌دهد دانشگاه ادیان و مذاهب با دانشگاه‌های آلمانی پادربورن، دانشگاه پوتسدام، دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه فرانکفورت و دانشگاه مونستر در ارتباط عمیق است. این ارتباطات مواردی مثل گفت‌وگوی مشترک بین ادیان، سفر متقابل هیئت‌ها و مبادله دانشجویان با هزینه مالیات‌دهندگان آلمانی را شامل می‌شود.

رئیس سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای با تاکید بر اینکه عبدالحسن نواب، رئیس کنونی دانشگاه ادیان و مذاهب، پیش‌تر در سپاه پاسداران سمت‌هایی داشته‌ است، از دانشگاه‌های آلمانی خواست درباره ارتباطشان با این دانشگاه توضیح دهند.

عبدالحسین نواب پیش از این رئیس سازمان عقیدتی و سیاسی سپاه پاسداران بود و اینک نیز با سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی این نهاد نظامی، در ارتباط مستمر است.

فعالان می‌گویند تحقیقات آنان آشکار می‌کند که دانشگاه ادیان و مذاهب قم در جهت «یهودی‌ستیزی، تقویت تروریسم و نقض حقوق بشر» فعالیت‌هایی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کسری اعرابی که مسئولیت تحقیقات درباره سپاه پاسداران را برعهده دارد، به نشنال گفت که مقام‌های آلمانی باید درباره روابط دانشگاه‌های این کشور با موسسات وابسته به جمهوری اسلامی تحقیق کنند. او همچنین افزود: «اطلاعات مربوط به دانشگاه ادیان و مذاهب در معرض دید عموم قرار دارد و این دانشگاه ارتباطش با سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان را پنهان نکرده است.»

اعرابی گفت کاملا مشخص است که سپاه پاسداران از دانشگاه‌ها در عملیات جنگ نرم علیه غرب بهره‌برداری می‌کند. بنابراین برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و دانشجویان می‌تواند بخشی از این هدف باشد تا از آن‌ها به عنوان مبلغانش در خارج از ایران استفاده کند. او به مقام‌های آلمانی هشدار داد که این می‌تواند یک «تهدید مهم امنیت ملی» باشد؛ زیرا ممکن است سپاه پاسداران شهروندان آلمانی به‌ویژه یهودیان را هدف قرار دهد.

این واقعیت که دانشگاه‌های آلمان با دانشگاه ادیان و مذاهب قم ارتباط رسمی دارند به این معنی است که سپاه پاسداران می‌تواند از این روابط به عنوان بخشی از عملیات مخفی‌اش در آلمان استفاده کند و این احتمال جدی است.

بر مبنای این گزارش، علاوه بر رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، اعضای هیئت موسس و هیئت‌علمی این دانشگاه نیز با سپاه پاسداران در ارتباط‌‌ند. محمدتقی شاهچراغی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، یکی از آن‌ها است. همچنین گفته می‌شود که از یک فرمانده ارشد سپاه قدس در محوطه این دانشگاه میزبانی شده است.

فعالان می‌گویند دانشگاه ادیان و مذاهب  با شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان ارتباط مستقیمی دارد. به‌ طوری‌ که دانشگاه رسما میزبان نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله، بوده است. علیرضا اعرافی، عضو هیئت موسس دانشگاه، هم با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، ارتباط آشکار دارد.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای در نامه به دانشگاه آزاد برلین نوشت که این موسسه با دانشگاه ادیان و مذاهب قم ارتباطی طولانی‌مدت داشته است. کارگاه‌های آموزشی، مبادله دانشجویان و سخنرانی‌های استادان از موارد این همکاری‌ها بین دو دانشگاه‌اند. این سازمان می‌گوید برای اظهارنظر درباره این مسئله با دانشگاه برلین تماس گرفته است.

دانشگاه پادربورن نیز اذعان کرد که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ با هدف «تعمیق روابط و درک متقابل ادیان مسیحیت و اسلام» با دانشگاه ادیان و مذاهب قم ارتباط داشته اما پس از آن مدت این قرارداد همکاری پایان یافته است.

دانشگاه پوتسدام هم گفت که همکاری با این دانشگاه را پنج سال پیش پایان داده است اما «هنوز زمانی که محققان قم در آلمان‌اند، تماس‌های گاه‌و‌بیگاهی وجود دارد».

دانشگاه فرانکفورت نیز اعلام کرد که این توافقنامه همکاری به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد. در اطلاعیه این دانشگاه آمده است: «این یک مشارکت دانشگاهی نیست، بلکه توافقی است که بخش اجرا مشخصا برای یک پروژه تحقیقاتی محدود تدوین کرده است.»

دانشگاه مونستر هم گفت که رئیس گروه الهیات اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در پروژه‌ای که از سوی یک موسسه تحقیقاتی آلمانی تامین مالی شده بود، مشارکت داشت. این نهاد دانشگاهی با قدردانی از تلاش فعالان برای افشای دخالت‌های سپاه پاسداران در دانشگاه گفت که از ارتباط دانشگاه ادیان و مذاهب با سپاه بی‌اطلاع بوده است.