نخست وزیر پاکستان: سلاح‌های جا مانده آمریکایی و مهاجران غیرقانونی نقشی مهم در ناامنی پاکستان دارند

انوارالحق کاکر گفت که افغانستان ایالت پنجم پاکستان نیست، بلکه کشوری جداگانه است و اتباعش باید به کشورشان بازگردند

نخست وزیر پاکستان گفت که کشورش به هیچ صورت از تصمیم اخراج مهاجران پا عقب نمی‌کشد - AFP

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان، روز چهارشنبه ۱۷ آبان (۸ نوامبر)، در کنفرانس خبری در اسلام‌آباد گفت که اسلام‌آباد بر موضعش در مورد استفاده از سلاح‌های آمریکایی در تقویت تروریسم در پاکستان استوار است. همچنین، او حضور مهاجران غیرقانونی در پاکستان را زمینه‌ساز بخش بزرگی از تهدیدهای تروریستی در آن کشور خواند.

کاکر تاکید کرد که این سلاح‌ها نه‌تنها در پاکستان، بلکه در سراسر منطقه و خاورمیانه نیز در بازار سیاه فروخته می‌شود.

نخست‌وزیر موقت پاکستان در حالی این ادعا را مطرح کرد که روز پیش، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشستی خبری، باقی ماندن تجهیزات نظامی نیروهای امنیتی در جریان خروج آمریکایی‌ها از افغانستان را تکذیب کرد. او گفت: «ما از حمله‌های متعدد به نیروهای امنیتی وتاسیسات پاکستان اطلاع داریم، اما می‌خواهم به‌صراحت بگویم که هیچ تجهیزاتی از نیروهای آمریکایی در جریان خروج از افغانستان در آنجا باقی نمانده است.»

اما نخست‌وزیر پاکستان گفت که تایید یا رد این موضوع از سوی آمریکا چیزی را تغییر نمی‌دهد، «زیرا شواهد عینی وجود دارد که تایید می‌کند این سلاح‌ها به بازار سیاه راه پیدا کرده و از آن‌ها در حمله‌‌های مسلحانه در پاکستان استفاده می‌شود.» او با تاکید بر اینکه موضع‌گیری پاکستان بر اساس واقعیت است، گفت: «۱۵۰ هزار نیروی نظامی افغان در عرض دو روز ناپدید شدند. سلاح‌های سبک و تجهیزاتی که نزد آنان بود کجا رفت؟»

این اظهارات نخست‌وزیر پاکستان در حالی مطرح می‌شود که در بیشتر از دو سال گذشته، پس از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان، گزارش‌های متعدد آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی حاکی از فروش و قاچاق سلاح و تجهیزات آمریکایی در بازارهای سیاه و به‌ویژه در مناطق مرزی افغانستان با پاکستان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل خروج از افغانستان، مقام‌های دولت آمریکا نیز جا ماندن سلاح و تجهیزات نظامی به ارزش حدود ۷ میلیارد دلار را در افغانستان تایید کردند، اما اکنون وزارت خارجه آمریکا این موضوع را کاملا رد می‌کند.

با این حال، نه‌فقط سلاح‌های جا مانده آمریکایی، بلکه استقرار گروه‌های مخالف دولت پاکستان در خاک افغانستان و نیز حضور بیش از یک میلیون مهاجر غیرقانونی افغان در پاکستان از موضوع‌های مورد اختلاف میان پاکستان و طالبان در دو سال گذشته بوده است.

انوارالحق کاکر در کنفرانس خبری چهارشنبه ضمن حمایت از موضع دولت پاکستان در مورد اخراج مهاجران غیرقانونی گفت: «مهاجران غیرقانونی نقش مهمی در گسترش ناامنی در پاکستان دارند. اقدام اخیر دولت نه غیرمنتظره و نه تعجب‌آور است.»

او گفت که تصمیم دولت پاکستان به اخراج مهاجران غیرقانونی نتیجه ترس آن از افزایش تروریسم در کشور به‌دلیل فعالیت‌هایی است که از خاک افغانستان «و از سوی تروریست‌های وابسته افغانستان» صورت می‌گیرد.

دولت موقت پاکستان اخیرا تصمیم گرفت حدود ۱.۷ میلیون مهاجر افغان را که فاقد مدارک قانونی اقامت در آن کشورند اخراج کند. سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل متحد و حتی طالبان از این تصمیم انتقاد کردند.

اما نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد که دولتش به‌هیچ‌وجه از این تصمیم عدول نمی‌کند. کاکر افزود که اطلاعاتی مربوط به ۲۵ هزار مهاجر افغان فاقد مدارک قانونی در اختیار دارد که آماده انتقال به کشورهای دیگرند و این افراد تا زمان انتقال در پاکستان می‌مانند، اما بقیه اخراج خواهند شد.

دولت پاکستان، که به‌ظاهر یکی از حامیان طالبان از سال‌ها پیش شناخته می‌شد، پس از به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان، با چالش بزرگ امنیتی ناشی از افزایش حمله‌های تروریستی تحریک طالبان پاکستان و برخی از گروه‌های دیگر روبه‌رو شده است. مقام‌های دولت پاکستان در این مدت همواره ادعا کرده‌اند که تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان برای حمله به آن کشور استفاده می‌کند و طالبان افغانستان هیچ اقدامی علیه آنان نمی‌کنند.

این در حالی  است که مقام‌های طالبان، اعم از وزیران و سخنگویان این گروه، همواره تاکید کرده‌اند که نقشی در حمایت از تحریک طالبان پاکستان ندارند و به هیچ گروهی اجازه استفاده از خاک افغانستان برای تهدیدهای تروریستی علیه کشورهای دیگر نمی‌دهند.

به گزارش دفتر نخست‌وزیر پاکستان، در دو سال گذشته، پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، حمله‌های تروریستی به‌طور کلی در پاکستان ۶۰ درصد و حمله‌های انتحاری ۵۰۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است. در این گزارش، جان باختن دست‌کم ۲ هزار و ۶۷ تن در این حمله‌ها تایید شده است.

انوارالحق کاکر با اشاره به این آمار گفت که از ماه فوریه ۲۰۲۳، دولت پاکستان هر ۱۵ روز یک بار به طالبان افغانستان در مورد اوضاع امنیتی در پاکستان اطلاع داده و حتی فهرست افراد و فرماندهان تحریک طالبان پاکستان را نیز در اختیار آنان قرار داده است، اما آنان هیچ کاری در این مورد نکرده‌اند.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین مدعی شد که در دو سال گذشته، ۱۵ شهروند افغانستان به اتهام دست داشتن در حمله‌های انتحاری بازداشت و ۶۴ نفر دیگر در درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان