چرا آتش‌بس معمول در جنگ کنونی غزه به تعویق افتاد؟

جنگ زمانی می‌تواند متوقف شود که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی حامی اسرائيل برای پایان جنگ اراده واقعی داشته باشند

تنها راه دستیابی به آتش‌بس اعمال فشار  متحدان اسرائيل برای توقف حمله به نوار غزه است‌ــ عکس از: Reuters

برخلاف حملات قبلی اسرائیل به نوار غزه که معمولا پس از چند روز تنش و درگیری، با توافق برای آتش‌بس پایان می‌یافت، حمله اخیر اسرائيل به نوار غزه همچنان ادامه دارد و هیچ‌یک از میانجی‌گری‌هایی که با هدف برقراری آتش‌بس انجام شدند، نتوانستند به این حمله پایان دهند.

در سال ۲۰۰۸، چند روز پس از آغاز حمله به نوار غزه، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کرد. حمله سال ۲۰۱۲ اسرائیل هم با آتش‌بسی که با میانجی‌گری مصر و آمریکا برقرار شد، پایان یافت. در این سال محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر، و هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی‌اش، با حضور در کنفرانس مطبوعاتی در قاهره، آتش‌بس میان غزه و اسرائيل را اعلام کردند.

حمله سال ۲۰۱۴ پس از مذاکرات غیرمستقیم میان دو طرف متخاصم در قاهره که ۲۲ روز به طول انجامید، متوقف شد و درگیری‌های سال ۲۰۲۱ با تلاش‌ها و میانجی‌گری‌های بین‌المللی پایان یافت. در بازه زمانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هم که جنبش جهاد اسلامی فلسطین هدف حمله قرار گرفت، مصر با حمایت ایالات متحده توانست میان دو طرف درگیر آتش‌بس برقرار کند.

در همین راستا، دکتر جهاد الحرازین، استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه قدس، در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق‌الاوسط، گفت: «حملات قبلی با تهاجم اخیر تفاوت بسیاری دارد؛ زیرا حمله کنونی در واکنش به عملیات طوفان‌الاقصی که اسرائیلی‌ها را غافلگیر و شوکه کرد، آغاز شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر اسامه شعث، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، هم به الشرق‌الاوسط گفت: «در حملات قبلی، نیروهای اسرائیل هرگز چنین تلفات بزرگی متحمل نشده بودند، اما در این حمله، نیروهای اسرائیلی به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفتند و چنان شکست روانی خوردند که در گذشته هرگز با آن روبرو نشده بودند. حمله حماس ارتش اسرائیل را در وضعیتی قرار داد که با وجود اینکه پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را در اختیار دارد، پیش از آنکه وارد غزه شود، از کارشناسان و مستشاران نظامی خارجی که در جنگ‌های شهری تجربه دارند، خواستار همکاری شد.»

از سوی دیگر، دکتر اکرام بدرالدین، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره، گفت: «جنگ زمانی می‌تواند متوقف شود که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی حامی اسرائيل برای پایان به جنگ اراده واقعی نشان دهند.» او افزود: «تنها راه تسریع آتش‌بس اعمال فشار بر اسرائيل است؛ به‌ويژه اینکه کشورهای عربی و اسلامی طرح مهاجرت اجباری فلسطینی‌ها را به‌شدت رد می‌کنند.»

دکتر اکرام بدرالدین خاطرنشان کرد: «متحدان اسرائيل با تحت فشار نگذاشتن تل‌آویو برای توقف جنگ و مصر با مخالفت صریح با جابه‌جایی ساکنان نوار غزه در سینا باعث شدند همه طرح‌ها و تلاش‌های میانجی‌گرانه ناکام بماند. بهانه‌تراشی اسرائیل برای نپذیرفتن آتش‌بس نشان می‌دهد که تل‌آیو در حال حاضر مایل است به جنگ ادامه دهد.»

این در حالی است که به گفته مسئولان بهداشت در نوار غزه، از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر گذشته تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر از جمله چهار هزار کودک در اثر بمباران‌های اسرائیل در نوار غزه کشته شده‌اند. بر اساس آمار اسرائيل هم حمله حماس به اسرائیل به کشته شدن حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر منجر شده است؛ افزون بر اینکه از آغاز عملیات نظامی اسرائیل تاکنون ۴۲ سرباز اسرائيلی نیز در نوار غزه جان باخته‌اند.

الحرازین معتقد است عملیات طوفان‌الاقصی باعث شد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعتماد مردم اسرائیل را از دست بدهد. اکنون با توجه به اینکه نتانیاهو به دنبال بازیابی اعتماد از دست‌رفته‌اش در میان جامعه اسرائيل است، می‌کوشد به منظور دستیابی به یک پیروزی خیالی هر روز هدف جدیدی را تعیین کند. این در حالی است که تغییر اهداف به گسترش رویارویی نظامی منجر می‌شود.

بر اساس نتایج نظرسنجی که جمعه گذشته [۱۰ نوامبر ۲۰۲۳] در روزنامه معاریو منتشر شد، محبوبیت نتانیاهو به ۲۶ درصد کاهش یافته است. این نتایج با نظرسنجی‌های دیگری که در روزهای نخست جنگ منتشر شدند و کاهش قابل‌توجه محبوبیت نتانیاهو را نشان می‌دادند هم مطابقت دارد.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه