پاکستان: شواهد درباره مخفیگاه‌های تحریک طالبان پاکستان را در اختیار کابل گذاشتیم

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان: ما اطلاع داریم که بسیاری از شبکه‌های تروریستی با افرادی که به‌طور غیرقانونی در پاکستان اقامت دارند، ارتباط دارند

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان- AnasMallick/X@

در ادامه تنش‌ها میان طالبان و پاکستان بر سر استفاده طالبان پاکستانی از خاک افغانستان، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز پنجشنبه ۲۵ آبان (۱۵ نوامبر)، در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت که وزارت خارجه پاکستان شواهد و جزئیات در مورد مخفیگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان را در اختیار رهبری طالبان گذاشته است. او گفت که پاکستان خواستار اقدام عملی و فوری طالبان در این زمینه است.

بلوچ تصریح کرد: «ما شواهد در مورد مخفیگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان را با مقامات افغان [طالبان] در میان گذاشته ایم و از آنها خواسته‌ایم تا شبکه‌های آنها [طالبان پاکستان] را منحل کنند و از حملات تروریستی از خاک افغانستان به پاکستان جلوگیری کنند.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، دولت این کشور از طریق مسیرهای مختلف در حال گفت‌وگو با طالبان افغانستان بر سر مهار گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان است. او تاکید کرد که دولت پاکستان این موضوع را به طور جدی و فراگیر دنبال می‌کند.

این درحالی است که سه روز پیش، آصف درانی، نماینده ویژه دولت پاکستان در امور افغانستان، در مصاحبه با اکسپرس تریبون گفت که تحریک طالبان پاکستان تحت حمایت طالبان افغانستان قرار دارند و این طالبان افغانستان است که برای آنان امکانات زندگی و فعالیت را آماده ساخته و «به آنان اجازه عبور از مرز، انجام عملیات تروریستی در پاکستان و بازگشت مجدد به افغانستان را می‌دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین‌بار بود یک یک مقام ارشد پاکستان به صراحت از ارتباط میان طالبان افغان و طالبان پاکستانی سخن گفت. پیش از این مقام‌های پاکستانی هرچند به حضور نیروهای طالبان پاکستان و انجام حملات آنها از خاک افغانستان تاکید کرده بودند اما در مورد ارتباط مستقیم و حمایتی میان این گروه و طالبان افغانستان سخن نگفته بودند.

ممتاز زهرا بلوچ، در نشست خبری گفت که هرچند نمی‌خواهد وارد محتوای سخنان درانی شود، اما تایید می‌کند که طالبان پاکستانی از خاک افغانستان برای حمله به پاکستان استفاده می‌کنند و طالبان افغانستان باید برای مهار آنان اقدام کنند.

از اوت ۲۰۲۱ که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند تا اکنون، حملات تروریستی در پاکستان چندین برابر نسبت به گذشته افزایش یافته است. دولت پاکستان تاکنون با ارسال چندین هیئت بلندپایه به کابل، از طالبان خواسته اند تا رهبران تحریک طالبان پاکستان را که گفته می‌شود در داخل افغانستان اند، به دولت پاکستان تحویل دهند و مانع حملات تروریستی این گروه به پاکستان شوند.

در آخرین مورد دولت پاکستان با سرخوردگی از همکاری طالبان افغان در این زمینه، تصمیم گرفت تا با اخراج مهاجران افغان از پاکستان و تطبیق رژیم ویزا در مرزهای میان افغانستان و پاکستان، اقدامی برای بهبود وضعیت امنیتی این کشور کند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز پنجشنبه با اشاره به این نکته که اخراج مهاجران فاقد مدارک قانونی تلاشی برای امنیت پاکستان است گفت: «ما اطلاعاتی در دست داریم که بسیاری از شبکه‌های تروریستی با افرادی که به طور غیرقانونی در پاکستان اقامت دارند، ارتباط دارند. تصمیم ما برای بازگرداندن افرادی که قوانین مهاجرتی ما را نقض می کنند، تصمیمی صرف‌نظر از هر ملیتی است.»

در همین حال، انوارالحق کاکر، نخست وزیر پاکستان هفته گذشته در یک نشست خبری گفت که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، آمار حملات تروریستی در پاکستان ۶۰درصد نسبت به گذشته افزایش یافته و در موارد زیادی رد پای افغان‌ها و یا کسانی که از افغانستان وارد خاک پاکستان شده اند پیدا شده است.

پاکستان از اول نوامبر، روند اخراج اجباری یک میلیون هفتصد هزار مهاجر افغان را که بدون مدارک قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند آغاز کرده است. گفته میشود تاکنون بیش از ۳۰۰هزار تن به افغانستان برگشته اند.

بیشتر از جهان