بیانیه خانواده‌های دادخواه در سالگرد آبان خونین: آبان ادامه دارد

ادامه برگزاری مراسم یادبود کشته‌شدگان آبان ۹۸ و خیزش «زن، زندگی، آزادی» در سراسر ایران

در چهارمین سالگرد اعتراض‌های آبان ۹۸، خانواده‌های دادخواه خیزش سراسری ۱۴۰۱ با انتشار پستی مشترک در صفحه اینستاگرام اعلام کردند که «آبان ادامه دارد». خانواده‌های دادخواه ضمن انتشار تصویری که روی آن نوشته شده بود «آبان ادامه دارد»، متنی مشترک را در صفحه‌های اینستاگرام منتشر کردند. خانواده‌های دادخواه در این متن مشترک اعلام کردند که «نه آبان مختص بنزین بود و نه شهریور مختص حجاب».

در بیانیه مشترک خانواده‌های دادخواه خیزش «زن، زندگی، آزادی» آمده است: «عزیزان ما پا در راهی گذاشتند که پیش‌تر به خون بچه‌های آبان آغشته شده بود. پا در راهی گذاشتند که در آن ترس معنایش را از دست می‌داد و برای رسیدن به زندگی باید از مرگ می‌گذشتند. راهی که محسن محمدپورها و پویا بختیاری‌ها پرچم‌دار آن بودند و هزاران نفر جان عزیزشان را فدای آن کردند. راهی که در آن نه آبان مختص بنزین بود و نه شهریور مختص حجاب. راهی که انتهای آن آزادی است و سرنگونی ظلم.»

خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سال گذشته در ادامه این متن ضمن اشاره به نام خانواده‌شان و تاریخ کشته شدن اعضای خانواده‌شان آورده‌اند: «در اینجا اعلام می‌کنیم که شما خودتون هم می‌دونید با آبان نابود شدید و این آبان ادامه دارد…»

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، گزارش‌ها و تصویرهای تازه‌ای در شبکه‌های اجتماعی از برگزاری مراسم یادبود کشته‌شدگان خیزش سراسری و آبان خونین منتشر شده است. در همین ارتباط، نخستین سالگرد کشته شدن عیسی بیگلری، روز جمعه برگزار شد. خانواده این کشته‌شده خیزش سراسری با حضور بر مزارش یاد او را گرامی داشتند.

شامگاه سه‌شنبه بیست و چهارم آبان‌ ۱۴۰۱، عیسی بیگلری در جریان اعتراض‌های در مقابل دانشگاه کردستان بر اثر شلیک گلوله جنگی به ناحیه قلب و ریه و بازوی راست به‌شدت زخمی و به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شد. او پس از یک ساعت بستری بودن در بیمارستان، به‌علت شدت جراحت‌های واردشده جان باخت. پزشکی قانونی از دادن هرگونه برگه علت مرگ به خانواده‌اش خودداری کرد و در گواهی فوت او، که اداره ثبت احوال صادر کرده، علت فوت «برخورد اجسام سخت یا تیز» اعلام شده است.

نخستین سالگرد کشته‌ شدن حسین عبدپناه، از معترضان شرکت‌کننده در خیزش سراسری در سنندج، نیز بر سر مزارش برگزار شد. خانواده او با حضور در آرامگاه و گلباران کردن مزار این کشته‌شده خیزش «زن، زندگی، آزادی» یاد او را گرامی داشتند. حسین عبدپناە، شهروند ۷۰ ساله، ساکن شهرک بهاران بود. او در شب بیست و هشتم آبان سال گذشته، بر اثر ضربه‌های متعدد باتوم و شلیک گلوله ماموران سرکوب کشته شد.

در چهارمین سالگرد اعتراض‌های آبان ۹۸، خانواده وحید دامور، از جان‌باختگان اعتراض‌های آن سال، ضمن برپایی مراسمی در منزل و با در دست داشتن عکس‌هایی از فرزندشان و دیگر کشته‌شدگان آبان، یاد فرزند خودشان و دیگر کشته‌شدگان آبان خونین ۹۸ را گرامی داشتند. فشارهای امنیتی و ایجاد محدودیت برای خانواده‌های دادخواه و از جمله خانواده وحید دامور در روزها و هفته‌های منتهی به سالگرد آبان ۹۸ شدت گرفت. این فشارها به حدی بود که برخی از خانواده‌های دادخواه آبان دستگیر یا احضار شدند و بسیاری نیز اجازه برگزاری مراسم بر سر مزار عزیزانشان را پیدا نکردند.

تصویرهایی نیز از برگزاری مراسم سالگرد آرام حبیبی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری سال گذشته، منتشر شد. این مراسم با حضور خانواده و نزدیکان آرام حبیبی بر سر مزارش در شهر سنندج برگزار شد. آرام حبیبی، جوان ۲۷ ساله، پس از مراسم چهلم ۴ تن از جان‌باختگان اعتراضات سراسری، در نزدیکی پل قشلاق با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد. پیکر او به بیمارستان کوثر این شهر منتقل شد.

مراسم سالگرد حمید گلی، از دیگر کشته‌شدگان خیزش «زن، زندگی، آزادی»، نیز برگزار شد. او روز بیست‌ و سوم آبان سال گذشته در یکی از خیابان‌های تهران بر اثر ضربه‌های متعدد باتوم ماموران سرکوب جانش را از دست داد.

نخستین سالگرد کشته شدن حمیدرضا شریعتی، از معترضان شهر ایذه، نیز در این شهر برگزار شد. خانواده و نزدیکان حمیدرضا با حضور بر سر مزارش یاد او را گرامی داشتند. یادبود هیوا جان‌جان، از دیگر کشته‌شدگان خیزش سراسری پارسال، نیز برگزار و ویدئویی از مویه‌های پدر و مادرش منتشر شد.

هیوا جان‌جان، اهل بوکان، در جریان اعتراض‌های مردمی این شهر در ۲۶ آبان ‌۱۴۰۱ بر اثر شلیک نیروهای سرکوبگر حکومتی کشته شد. پیکر او همان شب با حضور مردم در آرامستان بوکان به خاک سپرده شد.

مراسم سالگرد قتل سپهر مقصودی،‌ نوجوان کشته‌شده در اعتراض‌های ایذه، نیز روز جمعه با حضور گسترده خانواده و نزدیکانش برگزار شد.

روز پنجشنبه ۲۵ آبان نیز مراسم سالگرد کشته شدن آزاد حسین‌پوری در شهر مهاباد در آرامستان این شهر برگزار شد. آزاد حسین‌پوری، دندان‌پزشک جوان ساکن مهاباد، شامگاه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ بر اثر شلیک نیروهای امنیتی کشته شد.