حمایت صدراعظم آلمان از اسرائیل: صلح پایدار با حماس میسر نیست

اولاف شولتس و رجب طیب اردوغان در برلین دیدار و گفت‌وگو کردند

رهبران آلمان و ترکیه روز جمعه در مورد جنگ اسرائیل علیه حماس تبادل‌نظر و سپس در نشست خبری در شهر برلین شرکت کردند.  

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در این نشست بر «حق اسرائیل در دفاع از خود» تاکید کرد، در حالی که رجب طیب اردوغان خواستار پایان دادن به عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه شد و از سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیل انتقاد شدیدی کرد.

در این نشست خبری، اولاف شولتس برخلاف اردوغان از سیاست‌های اسرائیل کاملا حمایت‌ کرد و گفت که برای «برقراری صلح پایدار در منطقه، گروه حماس باید تمام قدرت نظامی و تهاجمی‌اش را از دست بدهد.» شولتس گفت: «دفاع از اسرائیل حق این کشور‌است و نباید آن را زیر سؤال ببریم.» 

شولتس که در جریان نشست خبری در کنار اردوغان ایستاده بود اذعان کرد: «بر کسی پوشیده‌ نیست که ترکیه و آلمان نگاه متفاوتی به مناقشه خاورمیانه دارند.» صدراعظم آلمان تاکید کرد: «به همین دلیل است که در این لحظات سخت، ما به گفت‌وگوهای مستقیم با یکدیگر نیاز داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این کنفرانس خبری، در حالی که اولاف شولتس به سود «حمایت بی‌قیدوشرط آلمان از اسرائیل» سخن می‌گفت، رهبر ترکیه اسرائیل را به ارتکاب جنایت‌های جنگی با بمباران و تهاجم زمینی به نوار غزه متهم کرد.

 اردوغان، که در روزهای پیش از این دیدار بارها گروه حماس را نه گروهی تروریستی بلکه «ستیزه‌جویانی که قصد آزادی فلسطین را دارند» خوانده‌ بود، در برلین مواضعی به‌مراتب معتدلانه‌تر گرفت. با این حال، او بخش مهمی از نشست خبری پس از دیدار با صدراعظم‌ آلمان را به انتقاد از سیاست‌های اسرائیل اختصاص داد. 

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «تیراندازی به بیمارستان‌ها یا کشتار کودکان در تورات [کتاب مقدس یهودیان] وجود ندارد. نمی‌توانید این کار را کنید.» اردوغان همچنین با انتقاد از کسانی که به هر نحوی افراد را به «یهودی‌ستیزی» متهم می‌کنند گفت که انتقاد از دولت اسرائیل نباید برابر با یهودی‌ستیزی تلقی شود. اردوغان در این نشست خبری تاکید کرد که در مقام سیاستمدار همواره با یهودی‌ستیزی مبارزه کرده است و می‌کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه پیش‌تر در گفت‌وگو با فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، در صبح جمعه، خواسته بود که «حمله‌های اسرائیل به سرزمین‌های فلسطینی پایان یابد.» 

اردوغان در هفته‌های اخیر آلمان را متهم‌ کرده است که به دلایل تاریخی به یهودیان بدهکاری دارد و به همین دلیل از اسرائیل انتقاد نمی‌کند. در اولین هفته‌های پس از جنگ غزه، اردوغان در یک سخنرانی گفت: «من آزادانه صحبت می‌کنم، زیرا ما به اسرائیل بدهکار نیستیم. ما عامل هولوکاست نبودیم. اگر ما بدهکار بودیم، نمی‌توانستیم این‌قدر آزادانه صحبت کنیم. اما کسانی که بدهکارند نمی‌توانند آزادانه صحبت کنند.»

بیشتر از جهان