موضع واقعی غرب در قبال رژیم ایران چیست؟

چرا غرب در قبال سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌ رژیم ایران که سراسر منطقه را تهدید می‌کند، واکنش جدی نشان نمی‌دهد؟

در حالی که گروه‌های نیابتی ایران مواضع آمریکا در منطقه را هدف قرار می‌دهند واشینگتن در تلاش برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران است. عکس از: Reuters

آیا غرب برای مقابله با توسعه‌طلبی رژیم ایران جدی است و در این راستا راهبرد واقعی را دنبال می‌کند؟! اگر چنین است، ماهیت و ویژگی‌های عملی این رویارویی چیست که بتوان آن را در عمل مشاهده کرد؟

آن‌چه در حال حاضر می‌شنویم این است که ایالات متحده، اروپا و سایر کشورهای غربی، جنبش فلسطینی حماس را به دلیل ارتباطش با رژیم ایران محکوم می‌کنند، در حالی که جهان عرب این موضوع را از قبل می‌دانست و محکوم می‌کرد، پس می‌توان گفت که هیچ راز جدیدی در این میان نهفته نیست.

یک سال پس از آن که پارلمان آلمان قطعنامه‌ای را تصویب کرد و بر اساس آن از دولت خواست مرکز اسلامی هامبورگ را تعطیل کند، وزارت کشور آلمان در‌صدد اجرای این قطعنامه برآمد و در نتیجه، نیروهای امنیتی به مرکز اسلامی هامبورگ و سایر سازمان‌های وابسته به این مرکز در هفت ایالت آلمان یورش بردند. در این عملیات گسترده که صدها تن از افراد پلیس آلمان و نیروهای ویژه آن کشور شرکت داشتند، مرکز اسلامی هامبورگ و ۵۳ دفتر و ساختمان مربوط به این مرکز در ایالت‌های مختلف آلمان از جمله در برلین، بازرسی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون در بحبوحه جنگ غزه و در حالی که آمریکا و غرب در کنار اسرائيل ایستاده‌اند، این خبر به گوش می‌رسد که دولت آمریکا و تیم بایدن در حال بررسی آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار دیگر از منابع مسدودشده ایران‌اند.

علاوه برآن، چندی قبل دولت آمریکا به رهبری بایدن، نام شبه‌نظامیان حوثی وابسته به رژیم تهران را از فهرست گروه‌های تررویستی حذف کرد. اکنون غرب در مقابله با حوثی‌ها به تهدید لفظی بسنده می‌کند و از تقابل و رویارویی با آن‌ها خودداری می‌کند.

آمریکا، به‌ویژه دولت بایدن و تیم اوباما همراه با سایر کشورهای غربی متحد آن، عمدا مانع تلاش‌های عربستان سعودی برای نجات یمن از چنگ حوثی‌های وابسته به رژیم ایران شدند. همه به یاد داریم زمانی که شهر حدیده و بندر دریایی آن در آستانه رهایی از اشغال حوثی‌های وابسته به رژیم ایران قرار داشت، آمریکا و متحدان غربی‌اش چگونه از ائتلاف عربی و نیروهای دولت قانونی یمن به‌شدت انتقاد کردند.

پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است، آیا غرب در مقابله با رژیم جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از گسترش نفوذ، مداخله در امور دیگران و افزایش عملیات خرابکارانه آن در منطقه جدی است؟ یا می‌خواهد این رژیم در چهارچوبی که شرایط، محدودیت‌ها و اهداف پنهان غرب آن را تعیین می‌کند، باقی بماند تا جنگ زرگری که میان دو طرف جریان دارد همچنان ادامه یابد؟

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه