اختلال گسترده در دسترسی کاربران ایرانی به شبکه اینترنت

 به گزارش کاربران ایرانی، پس از اختلال در اینترنت، دسترسی به برخی از رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام با وجود اتصال به فیلترشکن‌ها، امکان‌پذیر نیست

اختلال در اینترنت ایران- عکس خبرگزاری مهر

شبکه اینترنت ایران، از صبح روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه، با اختلال گسترده‌ مواجه شده است و اینترنت ثابت و همراه در مناطق مختلف دچار قطعی شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های ایران، عامل این اختلال طبق ادعای اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت، «مشکل پیش‌آمده زیرساختی بوده است.»

درحالی‌که شرکت زیرساخت مدعی رفع اختلال به‌طور کامل شده است، کاربران از تداوم اختلال در برخی مناطق خبر می‌دهند. همچنین در زمان اتصال به اینترنت به نظر می‌رسد شدت افت سرعت، مانع دسترسی کاربران به سایت‌های جستجوگر، پروکسی‌ها و حتی بسیاری از سایت‌های داخلی شده است.

 به گزارش کاربران ایرانی، پس از اختلال در اینترنت، دسترسی به برخی از رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام با وجود اتصال به فیلترشکن‌ها، امکان‌پذیر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرویس جهانی «نت‌بلاکس» نیز در گزارش خود از وضعیت اینترنت ایران، اعلام کرده است که این اختلال شدید موجب شده سطح دسترسی به ۵۷ درصد سطح عادی کاهش یابد.

از زمان آغاز فیلترینگ گسترده اینترنت در پاییز سال گذشته و هم‌زمان با آغاز اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ تاکنون، بارها شبکه اینترنت ایران با اختلالات مشابه مواجه شده است که هر بار شرکت زیرساخت و وزارت ارتباطات مدعی رفع مشکلات زیرساختی شده، اما بازهم کاربران از تداوم اختلال در اینترنت و کاهش چشمگیر سرعت اینترنت خبر می‌دهند.

شهریورماه امسال، شبکه اینترنت در روزهای مختلفی با اختلال مواجه شد که در آن زمان شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این اختلال «به‌دلیل ارتقا و توسعه شبکه زیرساختی کشور رخ‌ داده است.»

آنچه در این بیانیه موردتوجه کاربران قرار گرفته بود، تاکید بر تداوم اختلال در شبکه اینترنت بود. شرکت زیرساخت اعلام کرده بود: «مراحل جایگزینی و ارتقای تجهیزات آغاز شده است و بدین منظور بر اساس فرایند رایج و مصوب، تغییرات در ساعات کم‌ترافیک شبانه‌روز انجام می‌شود.»

با این‌ حال و باتوجه‌به اصرار دولت مبنی بر تکمیل شبکه اینترنت ملی، همواره این گمانه‌زنی مطرح بوده است که علت کاهش سرعت اینترنت، به‌ویژه در‌خصوص اتصال به شبکه جهانی، تلاش‌های وزارت ارتباطات برای محدودشدن سطح دسترسی کاربران است.

وزیر ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی، خردادماه، مدعی شده بود تا پایان سال پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۷۵ درصد می‌‌رسد. به گفته عیسی زارع‌پور، «شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور، از ۲۳ درصد پیشرفت در ابتدای کار این دولت، اکنون به حدود ۶۰ درصد رسیده است و امیدواریم تا پایان امسال این میزان را به ۷۵ درصد برسانیم.»

اگرچه موضوع قطع برنامه‌ریزی‌شده اینترنت در ایران با هدف راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به دست وزارت ارتباطات تکذیب شده، ولی مجموعه شواهد اثبات‌کننده این مسئله است که جمهوری اسلامی کماکان قطع دسترسی کاربران به بستر شبکه جهانی اینترنت را به‌عنوان هدفی با رویکرد امنیتی برای کنترل بیشتر رسانه‌ها و افکار عمومی دنبال می‌کند و مقام‌های عالی نظام امیدوارند با تکمیل شبکه اینترنت ملی، احاطه کاملی بر جزئیات فعالیت کاربران در داخل کشور داشته باشند.