«مقام‌های طالبان جایی در آلمان ندارند»؛ پناهندگان افغان: برای امنیت خود نگرانیم

شماری از پناهجویان افغان ساکن آلمان می‌گویند که پس از سفر مقام طالبان به این کشور، نگران امنیت خودند

نانسی فیزر، وزیر کشور آلمان، روز شنبه ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان)، گفت که مقام‌های طالبان جایی در این کشور ندارند و هیچ کس اجازه ندارد پلتفرم در اختیار اسلامگرایان افراطی قرار دهد.  

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طالبان مسئول تخطی‌های شدید حقوق‌بشری‌اند. ما مهاجران زیادی را از افغانستان، از سرکوب طالبان حفاظت می‌کنیم.» 

او در ادامه اطمینان داد که نهادهای مسئول در وزارت کشور، این موضوع را با دقت بررسی می‌کنند.  

او از «دیتیب»، اتحادیه اسلامی ترک‌تباران آلمان، خواست که باید «سریعا و کاملا روشن کند که چگونه این حضور [مقام طالبان در آلمان] ممکن شده است.» 

وزارت امور خارجه آلمان جمعه، ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان)، سفر عبدالباری عمری، مسئول اداره ملی غذا و داروی گروه طالبان، به آلمان و سخنرانی او در این کشور را محکوم کرده بود.  

در بیانیه این وزارتخانه آمده بود که آلمان برای این مقام طالبان ویزا صادر نکرده است و مسئولان در حال بررسی‌اند که چگونه این مقام طالبان توانسته است وارد این کشور شود. 

در این بیانیه همچنین آمده است که سفر این مقام طالبان به وزارت امور خارجه آلمان اعلام نشده بود و آلمان رژیم طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد. 

عبدالباری عمری در سخنرانی اش در کلن، برای «امارت اسلامی» و ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، تبلیغ کرده بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواداران طالبان با حداکثر استفاده تبلیغاتی از سفر عبدالباری عمری به آلمان، ویدیو و عکس سخنرانی او را به شکل گسترده بازتاب دادند تا نشان دهند که مقام‌های این گروه قادرند به کشورهای اروپایی سفر، و در آنجا سخنرانی کنند. 

جمیل قادری، یوتیوبر حامی طالبان در بلژیک، با انتشار عکسی از سخنرانی عمری در شبکه ایکس نوشت: «بیرق طالبان را در قاره اروپا به اهتزار درآورده‌اند.»

این در حالی است که مقام‌های بلژیک در ژوئن گفته بودند که وضعیت پناهندگی قادری بررسی خواهد شد.  

شماری از پناهجویان افغان ساکن آلمان می‌گویند که پس از سفر مقام طالبان به این کشور، نگران امنیت خودند.  

تمنا زریاب پریانی، فعال حقوق زنان، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «از لحظه حضور نماینده طالبان در کلن، احساس امنیت نمی‌کنم. افرادی در کلن، در نزدیکی محل زندگی من، برای طالبان مراسم استقبال برگزار کردند و شعار «الله اکبر» سردادند.» 

او گفت که استقبال این افراد از مقام طالبان در کلن، برایش یادآور شبی است که طالبان به خانه‌اش در کابل هجوم بردند و او و خواهرانش را ربودند.  

او افزود: «من و خواهرانم را ربودند و روزها و شب‌های طولانی در زندان شکنجه کردند. از پلیس آلمان می‌پرسم: می‌توانید به من تضمین بدهید که کسانی که میزبان طالبان در کلن بودند، امروز یا فردا به من، خواهرانم یا هر یک از منتقدان طالبان، حمله نمی‌کنند؟ احساس می‌کنم آرامش و امنیتم از بین رفته است.» 

رژیم طالبان به ‌دلیل سرکوب گسترده زنان و وضع محدودیت شدید بر آزادی، کار و آموزش زنان و دختران افغان، زیر تحریم کشورهای غربی قرار دارد و برخی از مقام‌های این گروه اجازه سفر به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی ندارند.  

با گذشت بیش از دو سال از عمر حکومت طالبان، هنوز هیچ کشوری رژیم این گروه را به رسمیت نشناخته است. 

حکومت طالبان متهم است که ارتباط خود را با گروه‌های تروریستی که تهدیدی جدی برای منافع کشورهای غربی به‌شمار می‌روند، حفظ کرده است، و این نیز از دلایلی است که دولت‌های اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند به مقام‌های طالبان اجازه سفر به آن کشورها بدهند.