مسابقه جهانی سگ‌ها در موسم ریاض؛ عربستان سعودی، خاستگاه همزیستی با «بهترین دوست انسان»

ساکنان عربستان سعودی اولین مردمی در تاریخ بودند که سگ‌های وحشی را اهلی کردند

دیوارنگاره‌های یافت‌شده در منطقه العلا عربستان سعودی- توییتر: @aalrashed

مردم جهان سگ‌ها را «بهترین دوست انسان‌ها» می‌نامند و در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف مورد احترامند. حال جشنواره «موسم ریاض» عربستان سعودی اولین فستیوال در جهان خواهد بود که یک بخش ویژه برای سگ‌های آموزش‌دیده و شرکت آن‌‌ها در چهار رشته رقابتی خواهد داشت.  

در جشنواره جهانی سگ موسم ریاض، بیش از ۲۵۰ سگ از سراسر جهان حضور دارند تا در رشته‌های سگ‌های تازی، مهارت‌های چابکی، سگ‌های کاری و رقابت‌های زیبایی شرکت کنند.

ترکی آل الشیخ، رئیس اداره سرگرمی عمومی عربستان سعودی، با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی اکس از برگزاری این جشنواره خبر داد.

جشنواره رقابتی سگ‌ها در عربستان سعودی از ۳۰ نوامبر تا یکم دسامبر برگزار می‌شود و به احتمال زیاد با استقبال گسترده‌ حاضران در جشنواره موسم ریاض مواجه خواهد شد.

موسم ریاض جشنواره‌ای است که سازمان سرگرمی‌ عمومی عربستان سعودی آن را ساماندهی کرده و میزبان رویدادهای مختلفی از موسیقی و هنر گرفته تا غذا و ورزش است.

عبدالرحمن الراشد، نویسنده و روزنامه‌نگار، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس به برگزاری جشنواره رقابتی سگ‌ها در موسم ریاض واکنش نشان داد و از لحاظ تاریخی به این موضوع پرداخت و این نکته را یادآور شد که اولین کسانی که در جهان سگ‌ها را اهلی کردند، ساکنان عربستان سعودی بودند.

او تاکید کرد: «بر اساس فسیل‌های باستان‌شناسی کشف‌شده در العلای عربستان سعودی که قدمت آن‌ها به چهار هزار و ۳۰۰ سال قبل می‌رسد، ساکنان عربستان سعودی اولین مردمی در تاریخ بودند که سگ‌های وحشی را اهلی کردند. در فسیل‌های باستانی، بقایای سگی کنار یک خانواده ۱۱ نفره وجود دارد که زیر گدازه‌های آتشفشانی مدفون شده‌اند.»

اشاره این نویسنده به مقاله‌ منتشرشده در وب‌سایت ساینس دیلی است که گزارش داده بود باستان‌شناسان اولین شواهد از حضور سگ‌های اهلی را در شبه‌جزیره عربستان سعودی کشف کردند. در آن مقاله علمی، با اشاره به کشف استخوان‌‌های سگی متعلق به حدود چهار هزار تا چهار هزار و ۲۰۰ سال قبل از میلاد، آمده است: «گروهی از باستان‌شناسان در شمال غربی عربستان سعودی نخستین شواهد اهلی کردن سگ‌ها به دست ساکنان این منطقه باستانی را کشف کردند.»

بنا بر آن گزارش،‌ باستان‌شناسان در جریان کاوش منطقه‌ای، استخوان‌‌های سگی را در یکی از قدیمی‌ترین مقبره‌های تاریخی شناسایی‌شده در عربستان سعودی پیدا کردند که با مقبره‌های قدیمی پیداشده در شمال شام تقریبا معاصر بود.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سپس عکس‌برداری هوایی، مکان‌های مدنظر را شناسایی کرد و کار میدانی زمینی اواخر سال ۲۰۱۸ آغاز شد.

به گفته آن‌ها، در منطقه مرتفع آتشفشانی ۲۶ تکه از استخوان‌های یک سگ به همراه استخوان‌های ۱۱ انسان‌ــ شش بزرگسال، یک نوجوان و چهار کودک‌ــ پیدا شد. متخصصان تاکید کردند استخوان‌‌های سگ نشانه‌هایی از آرتروز را نشان می‌داد که بیانگر آن است که این حیوان تا میانسالی یا پیری با انسان‌ها زندگی می‌کرده است.

در همین حال، دیوارنگاره‌های یافت‌شده در منطقه العلا نشان می‌دهد که ساکنان دوره نوسنگی در آن منطقه از سگ‌ها برای شکار بزکوهی و حیوانات دیگر استفاده می‌کردند.

بیشتر از جهان