تایید هویت هفت شهروند پاکستانی مانع اخراج آنها به افغانستان شد

دو شهروند پاکستانی که از زندان فرار کرده بودند، قصد داشتند با هویت جعلی افغانستانی همراه با مهاجران از پاکستان خارج شوند

پلیس پاکستان شب‌هنگام در حال بررسی هویت مهاجران افغان از طریق دستگاه بایومتریک - AFP

رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که پلیس این کشور هفت شهروند پاکستان را که نتوانستند مدارک هویتی‌شان را ثابت کنند در پنجاب دستگیر و به مرز افغانستان بردند، اما مرزبانان در حین اخراج، هویت آن‌ها را در پایگاه داده ثبت جمعیت پاکستان پیدا کردند و آن‌ها را دوباره به پنجاب انتقال دادند.

مقام‌های پلیس پاکستان به رسانه دان گفتند که این افراد با اینکه بعدا ثابت شد شهروندان پاکستان‌اند، اما به هیچ یک از زبان‌های اردو و پنجابی نمی‌توانستند صحبت کنند.

در همین حال، یک مقام پلیس پاکستان به رسانه دان گفت که پیش از این، دو شهروند دیگر پاکستان نیز که از زندان پنجاب فرار کرده بودند، قصد داشتند با هویت جعلی افغانستانی، از پاکستان خارج شوند. او گفت که این دو قصد داشتند مجددا از طریق گذرگاه مرزی غلام‌خان، وارد پاکستان شوند اما پیش از خروج از پاکستان دستگیر شدند.

مقام‌ها تایید کردند که پرونده هفت شهروند دیگر پاکستان جدا از این مسئله بود، اما آنها نتوانستند به پلیس مدارک هویتی‌شان را نشان دهند و نیز قادر به صحبت به زبان‌های پاکستان نبودند.

دولت پاکستان از اول نوامبر به‌طور گسترده اقدام به شناسایی، بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغان فاقد مدارک قانونی کرده است. به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، تاکنون حدود ۴۰۰ هزار مهاجر از پاکستان اخراج شده و به افغانستان بازگشته‌اند.

در همین حال، برخی از گروه‌های سیاسی مخالف طالبان مدعی‌اند که این روند در تبانی با طالبان صورت گرفته است و هدف از آن مستقر کردن اقوام پشتون‎‌‌تبار به‌عنوان مهاجران تازه‌بازگشته، در مناطق شمال و شمال شرقی افغانستان است که اغلب ساکنان آن غیرپشتون‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که طالبان با جابه‌جایی مهاجران اخراج‌شده از پاکستان در شمال افغانستان، قصد دارد بافت اجتماعی این منطقه را تغییر دهد .این شورا افزود: «طالبان با این کار، همبستگی مردم افغانستان را برهم می‌زند.»

از سویی دیگر هم، به نظر می‌رسد این احتمال وجود دارد که برخی از کسانی که در پاکستان تحت پیگرد قانونی‌اند یا با گروه‌های تروریستی همکار می‌کنند تلاش کنند که در میان هجوم مهاجران به سوی مرزها، از این کشور خارج شده و به افغانستان بروند.

آمارهای رسمی که از طرف رسانه‌های پاکستانی منتشر شده، نشان می‌دهد که اخیرا ۵۹۴ نفر در ایالت پنجاب به‌عنوان شهروندان افغان فاقد مدارک قانونی دستگیر شده و به اردوگاه‌هایی در مرزها که افراد بازداشت‌شده در آن‌ نگهداری می‌شوند، فرستاده شده‌اند. اما در این میان، ۵۶۵ تن آنان اخراج شده‌اند و تاکنون ۲۹ تن دیگر حین بررسی از طریق پایگاه داده شهروندان پاکستان در مرز، به‌عنوان شهروند پاکستان شناسایی شده و دوباره به شهرشان بازگردانده شده‌اند.

دولت پاکستان مدعی است که مشخصات همه مهاجران غیرقانونی افغان را ثبت کرده، اما زنان و کودکان زیر ۱۴ سال از این امر مستثنی‌اند.

خبرهای متعددی که اخیر در باره غیرشفاف بودن روند شناسایی افرادی که در معرض اخراج قرار می‌گیرند منتشر شده، گمانه‌‌زنی‌ها در مورد اخلال در این روند را افزایش داده است. برخی از سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است برخی از شهروندان خارجی از پاکستان به نام اتباع افغانستان وارد این کشور شوند زیرا در حال حاضر امکان کمک‌رسانی به مهاجرانی که از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند نیز به‌دلیل فرا رسیدن فصل زمستان و نیز کمبود بودجه، شدیدا با مشکل مواجه است.

بیشتر از جهان