علی خامنه‌ای ورزشکاران اسرائیلی را «جنایتکار» خطاب کرد

رهبر جمهوری اسلامی ادعا کرد حجاب اجباری ورزشکاران زن نشان‌دهنده «هویت و شخصیت زن ایرانی» است

علی خامنه‌ای در دیدار با مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پارا آسیایی-khamenei.ir

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه یکم آذر در دیدار با برخی مدال‌آوران و ورزشکاران عضو تیم‌های ملی در رقابت‌های آسیایی و پاراآسیایی، نهادهای بین‌المللی را به «سیاسی کردن ورزش» و «رویکرد دوگانه» متهم کرد و با دفاع تلویحی از حمله نظامی روسیه به اوکراین گفت: «به بهانه‌ای یک کشور را از شرکت در همه آوردگاه‌های ورزشی بین‌المللی محروم می‌کنند اما پنج هزار کودک شهید در غزه را نادیده می‌گیرند.»

رهبر جمهوری اسلامی با طرح این ادعا که «قدرت‌های استعمارگر، استثمارگر و مستکبر» پشت مراکز بین‌المللی ایستاده‌اند، گفت: «می‌گویند ورزش سیاسی نیست اما وقتی‌ که احتیاج دارند، آن را به بدترین شکل سیاسی می‌کنند.»

او در ادامه مسئولان بین‌المللی ورزش را خطاب قرار داد و گفت که امیدوار است روزی نوبت «بررسی عادلانه» به مسائلی که او آن‌ها را «ایراد» می‌داند، فرا برسد.

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال که از دخالت سیاست در ورزش انتقاد می‌کرد، امتناع ورزشکاران ملی‌پوش ایرانی از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی را ستود و ورزشکاران ملی‌پوش اسرائیلی را «جنایتکار» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای بدون اشاره به این موضوع که ورزشکاران ایرانی به دلیل دستور حاکمیتی او امکان رقابت با ورزشکاران اسرائیلی را ندارند، گفت امروز همه دنیا فهمیده‌اند چرا ورزشکار ایرانی با طرف اسرائیلی وارد رقابت نمی‌شود، چون او «جنایتکار» است و برای یک «دولت جنایتکار» ورزش می‌کند و به میدان می‌آید.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه ادعاهایش افزود که حضور ورزشکاران اسرائیلی در عرصه‌های بین‌المللی «کمک به رژیم تروریست و جنایتکار» است.

او امتناع ورزشکاران ایرانی از رقابت با حریفان اسرائیلی را نشانه «حقانیت» دانست و مدعی شد که چنین کارهایی «اعتمادبه‌نفس ملت ایران را مقابل چشمان صدها میلیون تماشاگر ورزش» نشان می‌دهد.

خامنه‌ای از ملی‌پوشان ایرانی که با نماد فلسطین وارد زمین شدند و در حمایت از غزه موضع گرفتند هم تشکر کرد و ضمن دفاع از حمله پیکارجویان حماس به اسرائیل گفت: «رژیم صهیونیستی در حادثه طوفان‌الاقصی ضربه‌فنی شد و حماس توانست دولت غاصب صهیونیستی را با آن همه امکانات ضربه‌فنی کند.»

او درباره بمباران غزه نیز گفت که این کار مثل این است که «یک ورزشکار در میدان شکست بخورد، بعد برای تلافی آن شکست، به طرفداران تیم مقابل حمله کند».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش از حجاب اجباری زنان ورزشکار در عرصه‌های بین‌المللی دفاع و از ورزشکاری که با «حجاب کامل» پرچم ایران را در رقابت‌های آسیایی حمل کرده بود، تشکر کرد.

خامنه‌ای با طرح این ادعا که حجاب اجباری ورزشکاران زن، نشان‌دهنده «هویت و شخصیت زن ایرانی» است، گفت که از ورزشکاری که حاضر نشده است با «مرد نامحرم» دست بدهد و ورزشکاری که با نوزادش روی سکو رفته، تشکر می‌کند؛ زیرا این کارها به «معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و مادری است».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش، از ورزشکارانی که با نمادهای مطلوب جمهوری اسلامی مانند سجده کردن روی زمین، دعا کردن و بوسیدن پرچم وارد میدان رقابت‌های بین‌المللی می‌شوند نیز تشکر کرد و گفت که این ورزشکاران «حاشیه‌های ارزشی» را به ورزششان افزوده‌اند.

او مدعی شد که چنین اقدام‌‎هایی «تشخص ورزشکار ایرانی اسلامی» و «هویت ملت ایران» را مقابل چشم صدها میلیون تماشاگر نشان می‌دهد و ثبت می‌کند.

در دیدار خامنه‌ای با ورزشکاران، گروهی از نوجوانان، ورزش زورخانه‌ای اجرا کردند و رهبر جمهوری اسلامی ضمن تمجید از آنان گفت که ورزش باستانی باید جهانی شود.

رهبر جمهوری اسلامی در حالی پیشنهاد جهانی شدن ورزش باستانی را مطرح می‌کند که درست یک سال پیش، در سایه بی‌توجهی جمهوری اسلامی، ورزش زورخانه‌ای در سازمان یونسکو به نام جمهوری آذربایجان ثبت شد؛ در حالی‌ که خاستگاه تاریخی این ورزش ایران است و حدود ۱۲ سال پیش به نام ایران در یونسکو ثبت جهانی شده بود.