توقیف کشتی به سبک ایرانی؛ ابعاد خطرناک حمله بالگردی شورشیان حوثی به «گلکسی لیدر»‏

تاکتیک‌های حوثی‌ها در توقیف این کشتی یادآور تاکتیک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنگام توقیف کشتی‌ها در سال‌های ‏گذشته است

حمله حوثی‌ها برای توقیف کشتی «گلکسی لیدر» در دریای سرخ، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ - ANSARULLAH MEDIA CENTRE / AFP

آسوشیتدپرس در تحلیلی در روز چهارشنبه اول آذر (۲۲ نوامبر)، ابعاد خطرناک حمله بالگردی شورشیان حوثی یمن به خطوط کشتی‌رانی در دریای سرخ را بررسی کرده است.

حمله بالگردهای حوثی به یک کشتی مرتبط با اسرائیل در روزهای اخیر، در دریای سیاه، خطری را که اکنون در کمین کشتی‌ها در یکی از مسیرهای کشتی‌رانی مهم جهان است و همچنین تقلید از تاکتیک‌های حامی‌ اصلی شورشیان، یعنی جمهوری اسلامی ایران، را به نمایش می‌گذارد.

یک مقام دفاعی آمریکا به‌شرط ناشناس ماندن به آسوشیتدپرس گفته است که این‌ها نشانه‌هایی است حاکی از آنکه یک ارتش حرفه‌ای نیروهای حوثی را آموزش داده است که به‌وضوح می‌تواند جمهوری اسلامی ایران باشد. او گفته است: «این چیزی است که تا کنون شاهد ندیده بودیم.»

آسوشیتدپرس نوشته است جمهوری اسلامی ایران کمک به حوثی‌های یمن در حمله روز یکشنبه به کشتی مرتبط با اسرائیل را رد کرده است، اما «بهشاد»، یک کشتی باری ایرانی مورد تحریم آمریکا که مظنون است که به‌عنوان پایگاه جاسوسی در دریای سرخ مورد استفاده قرار می‌گیرد، قبل از حمله حوثی‌ها از کنار کشتی مورد هدف عبور کرده است.

کشتی توقیف‌شده «گلکسی لیدر» مرتبط با آبراهام رامی اونگار، میلیاردر اسرائیلی، است.

نیروهای نظامی شورشیان حوثی با پوشیدن جلیقه‌های ضدگلوله و با تفنگ‌های تهاجمی، به سبک کماندوها وارد کشتی شدند و کنترل آن را به دست گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه تصویر دوربین‌های همراه کماندوها اقدام تبلیغاتی برای تقویت موقعیت‌ آن‌ها در یمن در بحبوحه برخی اعتراض‌ها علیه حکومت است، این اقدام نشان می‌دهد که جبهه دریایی جدیدی در منطقه‌ای باز شده است که پیش از این فقط در خلیج فارس و تنگه هرمز وجود داشت.

یکی از خطرهای این اقدام فشار جدیدی است که بر کشتی‌های تجاری که از طریق دریای سرخ سفر می‌کنند وارد خواهد شد. این تهدید باعث افزایش هزینه‌های بیمه می‌شود که مستقیما به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود و احتمالا باعث افزایش نیروهای آمریکایی به‌عنوان ضامن امنیت در منطقه می‌شود.

با این حال، فقط آمریکا و اسرائیل نیستند که به دخالت ایران مشکوک‌اند.

شرکت «آرای‌ان‌ای»، که شرکت برآورد ریسک است، به تاکتیک‌های به‌کار گرفته شده حوثی‌ها اشاره کرده است که یادآور تاکتیک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنگام توقیف کشتی‌ها در سال‌های گذشته، در پی تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران، است.

آمبری، یک شرکت اطلاعاتی خصوصی، نیز در ارزیابی مشابهی این عملیات را «توقیف کشتی به سبک ایرانی» نامیده است که «اهرم مذاکره برای حوثی‌ها فراهم می‌کند.»

آمبری می‌گوید پیچیدگی این عملیات نشان می‌دهد که احتمال دخالت ایران بسیار زیاد است. این واقعه همچنین نشان‌دهنده افزایش چشمگیر توانایی حوثی‌ها در ایجاد اختلال در حمل‌ونقل تجاری است، زیرا حوثی‌ها در گذشته فقط از مین‌های دریایی، موشک‌، و بمب‌های دست‌ساز کنترل از راه دور در دریای سرخ استفاده می‌کردند.

به نوشته آسوشیتدپرس، هنوز مشخص نیست ایرانی‌ها چقدر بر حوثی‌ها نفوذ و سلطه دارند. با این حال، این گروه شورشی، به‌رغم اینکه هدف تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد قرار دارد، برنامه موشک‌های بالستیک و پهپادی‌اش را به‌سرعت توسعه داده است. تحلیلگران این پیشرفت را به محموله‌های تسلیحاتی ایران مربوط می‌دانند که برخی از آن‌ها را قبلا نیروی دریایی آمریکا و متحدانش توقیف کرده بود.

حوثی‌ها امسال تواستند یک جت جنگنده میگ ۲۹ متعلق به دوران شوروی را بر فراز صنعا، پایتخت یمن، به پرواز درآورند. همچنین، حوثی‌ها توانسته‌اند بالگردهای دوران شوروی را نیز به پرواز درآورند. بالگردی که روز یکشنبه در حمله به کشتی استفاده شد از این نوع بالگردها بوده است.

حوثی‌ها یک پهپاد آمریکایی را نیز در جریان جنگ اسرائیل و حماس با موشک زمین به هوا سرنگون کردند. همچنین، موشک‌ها و پهپادهایی به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند.

همه این رخدادها کشتی‌رانی در دریای سرخ را خطرناک‌تر می‌کند، دریایی که از کانال سوئز مصر تا تنگه باب‌المندب ادامه دارد و شرق آفریقا را از شبه‌جزیره عربستان جدا می‌کند. این تنگه باریک، که در باریک‌ترین نقطه در حدود ۲۹ کیلومتر عرض دارد، مسیری بسیار مهم برای حمل محموله‌های کالا و انرژی (مانند نفت) است.

با این حال، اگر حمله بعدی حوثی‌ها به تلفاتی شود، به‌ویژه تلفات اتباع آمریکایی یا اسرائیلی، خطر وقوع جنگی گسترده‌تر در دریاها را افزایش می‌دهد.

مرکز سوفان مستقر در نیویورک هشدار داد که مداخله چشمگیر حوثی‌ها در کشتی‌رانی تجاری به‌دلیل پیامدهای سیاسی و بالقوه اقتصادی باعث دخالت آمریکا خواهد شد.