دو برادر که قصد سفر به افغانستان و پیوستن به داعش داشتند، درمجموع به ۱۸ سال زندان محکوم شدند

پلیس بریتانیا یک سال پیش دو برادر جوان مسلمان را به‌اتهام ارتباط با داعش و قصد سفر به ‏افغانستان بازداشت کرده بود

این دو برادر نوامبر ۲۰۲۲ در خانه‌شان در بیرمنگام بریتانیا دستگیر شدند و این عکس در ژوئیه ۲۰۲۳ ازسوی پلیس بریتانیا منتشر شد- X/@WMPolice

دادگاهی در بریتانیا دو برادر جوان ساکن بیرمنگام را که پلیس آن کشور به‌اتهام تلاش برای سفر به افغانستان و پیوستن به گروه داعش خراسان در نوامبر ۲۰۲۲ بازداشت کرده بود، روز جمعه سوم آذر (۲۴ نوامبر) به هشت و ده سال زندان محکوم کرد.

این دو برادر، عبدالحلیم حیدرخان ۲۱ ساله و محمد حمزه حیدرخان ۱۸ ساله، سال گذشته در حالی بازداشت شدند که قصد سفر به کابل را داشتند. پلیس از آنان مدارکی مبنی‌بر آمادگی برای پیوستن به صفوف داعش به دست آورد.

دادگاه بریتانیا روز جمعه، پس از یک سال تحقیق، عبدالحلیم را به ده سال زندان، با چهار سال آزادی مشروط، و محمد حمزه را به ۸ سال زندان، با چهار سال آزادی مشروط، محکوم کرد.

این دو برادر هنگامی که دوم نوامبر ۲۰۲۲ بازداشت شدند ادعا کردند که مطالب مربوط به تبلیغات افراط‌گرایی که در تلفن و لپ‌تاپ داشته‌اند برای برخی کارهای تحقیقی بوده است. اما سپس پلیس موفق شد از خانه آن‌ها لباس و تجهیزات سفر و حتی اسناد و فرم‌های ثبت‌نام در صفوف گروه داعش به دست بیاورد. این دو برادر سرانجام اعتراف کردند که قصد رفتن به افغانستان و پیوستن به داعش داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هارپیت سندو، بازرس مسئول پرونده این دو جوان، به رسانه‌های بریتانیا گفت: «متهمان علاقه زیادی به فعالیت‌های داعش داشتند. آن‌ها می‌خواستند شهید شوند.»

پلیس صدها فایل در تلفن‌های همراه، کامپیوترها، و دستگاه‌های ذخیره‌سازی این دو جوان پیدا کرد که ارتباطشان با گروه‌های تروریستی را نشان می‌داد. هارپیت سندو گفت: «تدارک متهمان برای پیوستن [به داعش] و حمایت از فعالیت‌های تروریستی شامل خرید لباس و تجهیزات، تحقیق درباره چگونگی سفر به افغانستان، به دست آوردن اسناد و مدارک برای سفر، و تکمیل فرم‌های درخواست برای پیوستن به داعش بود. برنامه‌های آن‌ها پیشرفته بود.»

به گزارش پلیس بیرمنگام، این برادران از اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام برای ارتباط با گروه‌های تروریستی و نیز به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های افراطی با دیگر جوانان استفاده می‌کردند. بازرس این پرونده نیز تایید کرد که این دو برادر با جوانان در مورد آمادگی برای جهاد همراه با گروه‌های تروریستی صحبت کرده و آن‌ها را به این کار تشویق کرده بودند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در سال ۲۰۲۱، دامنه فعالیت‌های گروه داعش در آن کشور گسترده‌تر شد. این گروه حمله‌هایی پیچیده‌تر و پرتلفات در افغانستان و پاکستان انجام داده است. آنچه در مورد گروه داعش شایان تامل است ساختار رسانه‌ای و ارتباطی این گروه است که در هزاران کانال تلگرامی، در توییتر، و در دیگر پلتفرم‌های آنلاین در سراسر جهان به زبان‌های گوناگون تبلیغ می‌کند. بخش رسانه‌های داعش هر هفته نشریه‌هایی با موضوع تبلیغ جهادگرایی و افراط‌گرایی منتشر می‌کند و کسانی را که در حمله‌های انتحاری این گروه شرکت می‌کنند به‌عنوان قهرمانان جهان معرفی می‌کند.

طالبان مدعی‌اند داعش را در افغانستان سرکوب کرده‌اند، اما عملیات‌های اخیر داعش در افغانستان نشان از نفوذ این گروه در صفوف طالبان دارد.

بیشتر از جهان