عربستان سعودی جلوتر از زمان‌بندی چشم‌انداز ۲۰۳۰

بنا به پیش‌بینی موسسه مودیز، اقتصاد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴ حدود ۴.۶ درصد و در سال پس از آن چهار درصد رشد خواهد کرد

نمایی از ریاض، پایتخت عربستان سعودی- Canva

العربیه انگلیسی در گزارشی با استناد به مطالعات و داده‌های رسمی دولتی، روند پیشرفت عربستان سعودی را در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰، قوی ارزیابی کرد و نوشت که ریاض در مسیر دستیابی به بسیاری از اهداف چهارده‌گانه خود احتمالا جلوتر از زمان‌بندی اعلام شده خواهد بود.

عربستان سعودی چشم‌انداز ۲۰۳۰ را در ۲۰۱۶ با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد خود برای دوران «پس از نفت» و تقویت حضور جهانی‌اش طراحی کرد. این برنامه‌ به تنوع بخشیدن به منابع درآمد، تقویت بخش‌های خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش‌و‌پرورش و تقویت نوآوری و سرمایه‌گذاری نظر دارد.

یکی از اهداف مهم این طرح، بهبود کیفیت زندگی برای شهروندان عربستان سعودی و ارتقای جایگاه جهانی این کشور اعلام شده است.

برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ اینک در میانه مسیر خود است و بررسی‌های شرکت «پرایس‌واتر‌هاوس‌کوپرز» (PricewaterhouseCoopers)، شرکت چندملیتی خدمات حرفه‌ای بریتانیایی، حاکی از آن است که عربستان سعودی در دستیابی به اهداف چندجانبه خود به خوبی پیش‌ می‌رود.

پرایس‌واتر‌هاوس‌کوپرز در زمینه خدمات مشاوره مدیریت، مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره حقوقی و مالیاتی، بیمه‌ سنجی، خدمات حسابداری و حسابرسی فعالیت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش العربیه، روند این پیشرفت‌ها با اظهارات شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مصاحبه سپتامبر او با فاکس نیوز، مطابقت دارد.

به گفته شاهزاده محمد بن سلمان، اقتصاد عربستان سعودی در ۲۰۲۲ سریع‌ترین رشد را در میان کشورهای گروه ۲۰ داشته است. در چشم‌انداز پیش ‌رو، قرار است اقتصاد غیرنفتی عربستان سعودی در سال جاری میلادی دومین رشد سریع را در میان این گروه به ثبت برساند و با هند رقابت کند.

ولیعهد عربستان سعودی در آن مصاحبه همچنین خاطرنشان کرد که اقتصاد کشورش که در حال حاضر «هفدهمین اقتصاد بزرگ» جهان است، ظرفیت و قابلیت همپایی با هفت اقتصاد برتر دنیا را دارد.

موسسه اعتبارسنجی «فیچ» در میانه نوامبر، رتبه اعتباری صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، صندوق ثروت ملی عربستان سعودی، را A+ و با چشم‌اندازی باثبات ارزیابی کرد. این صندوق از بزرگ‌ترین صندوق‌های ثروت ملی در جهان محسوب می‌شود و رتبه‌ و ارزیابی موسسه فیچ، از موقعیت نیرومند و مدیریت موثر آن حکایت دارد.

موسسه مودیز، شرکت خدمات مالی و تجاری آمریکایی، هم پیش‌بینی کرده است که اقتصاد عربستان سعودی در ۲۰۲۴ حدود ۴.۶ درصد، و در سال پس از آن نیز چهار درصد رشد خواهد کرد.

در پیوند با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، عربستان سعودی در ۲۰۲۲ با جذب نزدیک به ۳۳ میلیارد دلار سرمایه، جایگاه دهم کشورهای گروه ۲۰ را از آن خود کرد. به گزارش وزارت سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، تراز سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی این کشور در سال گذشته میلادی به نزدیک ۲۰۷ میلیارد دلار رسید و از نظر این شاخص اقتصادی، عربستان سعودی را در رده ۱۶ کشورهای گروه ۲۰ نشاند.

در ادامه این روند رو به پیش، گزارش گروه بانکداری بریتانیایی« اچ‌اس‌بی‌سی» نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی فقط در سه ماه نخست سال جاری میلادی در قیاس با زمان مشابه در سال گذشته، نزدیک به ۲۵ درصد رشد داشته است.

العربیه در ادامه گزارش خود می‌افزاید که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی در سال گذشته میلادی با تاسیس ۲۵ شرکت جدید، ۱۸۱ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

از دیگر تحولات مهم در اقتصاد عربستان سعودی، افزایش مشارکت زنان در بازار کار است. به گزارش وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی عربستان سعودی، مشارکت زنان در اقتصاد کشور از  ۱۹ درصد در ۲۰۱۶ ، تا پایان ۲۰۲۲ به ۳۷ درصد، و تا مارس ۲۰۲۳ به نزدیک ۶۲ درصد رسیده است. اصلاحات بازار کار نقش مهمی در این رشد داشته است.

در پیوند با پروژه‌های عظیم هم العربیه با استناد به گزارش شرکت «مک‌کینزی‌اند‌کامپینی»، از شرکت‌های مهم مشاوره در حوزه مدیریت، می‌نویسد که بنا به تخمین‌ها، سهم عربستان سعودی در پروژه‌های عظیم در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ احتمالا به سالانه نزدیک ۱۸۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

به گزارش اچ‌اس‌بی‌سی، نزدیک به ۵۶ درصد سرمایه‌گذاری در بازار پروژهای عظیم منطقه شورای همکاری خلیج فارس، متعلق به عربستان سعودی است.

بیشتر از جهان