تداوم اعتراضات صنفی؛ فریاد پرستاران در تهران: تعرفه ما در جیب کیست

دست‌کم ۱۰ تجمع صنفی بازنشستگان، کارگران و پرستاران در شهرهای مختلف ایران برگزار شد

تجمع اعتراضی کارکنان شرکت نفت فلات‌قاره - Telegram/ettehad

ده‌ها نفر از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی تهران و کادر درمان بیمارستان «امام خمینی» با برگزاری تجمعی اعتراضی، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. مشکلات معیشتی و پرداخت نشدن معوقات، از جمله مشکلاتی است که پرستاران مطرح می‌کنند. پرستاران معترض شعارهایی همچون «تعرفه ما کجاست؟ ببین تو جیب کیاست»، «پرستار داد بزن، حقتو فریاد بزن» و «مسئول بیا بیرون»، در این تجمع سر دادند.

در هفته‌های اخیر، پرستاران از جمله در شهرهای ارومیه، سنندج، سقز، مشهد، قزوین، اسلامشهر، اراک، صومعه‌سرا و تهران تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند. موج مهاجرت، قراردادهای کاری، شیفت‌های طولانی و سنگین و پایین بودن حقوق، از معضلاتی ا‌ست که این روزها درباره شرایط پرستاران در ایران شنیده می‌شود.

تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان ایران نیز در شهرهای مختلف ادامه دارد. یکشنبه، ۵ آذر (۲۶ نوامبر) تعدادی از بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالبات خود، مقابل صندوق بازنشستگی فولاد این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در شهر تهران نیز تجمع اعتراضی خود را مقابل صندوق فولاد کشور واقع در خیابان وزرا برگزار کردند.

در شهر اراک نیز یکشنبه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، مقابل سازمان تامین اجتماعی استان مرکزی تجمع اعتراضی برگزار کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع شعار «حسین حسین شعارشون، دروغ و دزدی کارشون» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اهواز نیز بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی این شهر، تجمع اعتراضی خود را با شعار «هم مجلس، هم دولت، ظلم می‌کنن به ملت»، مقابل سازمان تامین اجتماعی استان خوزستان برگزار کردند.

در استان کرمانشاه نیز تجمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در برابر سازمان تامین اجتماعی این استان برگزار شد.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در شهر شوش نیز یکشنبه، ۵ آذر، در اعتراض به سختی گذران زندگی و پایمال شدن حقوق خود، بار دیگر مقابل سازمان تامین اجتماعی شهرستان تجمع کردند و با سر دادن شعار «کشوری، لشکری، تامین اجتماعی، اتحاد! اتحاد!» خواستار اتحاد این گروه‌های بازنشستگان و برگزاری اعتراضات هماهنگ شدند.

کارگران ذوب‌آهن اصفهان نیز یکشنبه را با اقدامی اعتراضی به سر رساندند. در این روز کارگران شاغل در بخش‌های مختلف فولادسازی، کنورتور، ریخته‌گری و کوره بلند ذوب‌آهن اصفهان، به نشانه اعتراض و اخطار، از رفتن به رستوران برای دریافت غذا خودداری کردند.

این کارگران به پایین بودن دستمزد‌ها در قیاس با دیگر شرکت‌های فولادی و اجرا نشدن صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل و تبعیض‌ها اعتراض دارند و اعتراضات و درخواست‌های خود را در این زمینه در سال‌های اخیر، از جمله سال گذشته، مطرح کرده و هشدار داده‌اند که چنانچه به این درخواست‌ها توجه نشود، به مبارزه و اعتراضات خود ادامه خواهند زد.

کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره سیری و شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز آغاجاری نیز مانند هفته‌های گذشته، یکشنبه، ۵ آذر، در اعتراض به مشکلات معیشتی و بی‌پاسخ ماندن مطالبات‌شان تجمع کردند و مبارزه خود را برای دستیابی به این خواسته‌ها ادامه دادند. 

حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰، از جمله افزایش درصد گرید و اپریزال و دست‌درازی نشدن به صندوق بازنشستگی، از مطالبات اصلی کارگران در این چند هفته اعتراض بوده است.

کارکنان شرکت نورد و لوله اهواز نیز در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و پایین بودن حقوق و مزایای خود، مقابل این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند. مهم‌ترین خواسته کارکنان این شرکت، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، مانند دیگر شرکت‌های صنعتی، است.

خبرگزاری ایلنا با انتشار این خبر، به نقل از یکی از کارکنان این شرکت نوشت که میزان پرداختی حقوق و مزایای این افراد پایین است و با توجه به شرایط اقتصادی، به بروز مشکلات معیشتی برای آنان منجر شده است.

این خبرگزاری در پایان گزارش خود نوشت که کارگران شرکت نورد و لوله اهواز تجمع اعتراضی خود را مسالمت‌آمیز، و به منظور پیگیری مطالبات خود می‌دانند و خواستار آنند که حق و حقوق آنان طبق قانون پرداخت و رعایت شود.