تهدید حوثی‌ها؛ آرامش و امنیت دریای سرخ در گرو پایان جنگ غزه است 

تحلیلگران می‌گویند که بیانیه وزارت خارجه حوثی‌های یمن نشان می‌دهد که آنان می‌توانند تنش در منطقه را به سطح بالاتری افزایش دهند

گشت‌زنی حوثی‌های یمن در کشتی گلکسی لیدر در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳، دو روز پس از تصرف آن در دریای سرخ- AFP

پس از آن که ناو یواس‌اس کارنی نیروی دریایی ایالات متحده در تاریخ ۲۹ نوامبر یک پهپاد را سرنگون کرد، شبه‌نظامیان حوثی یمن با ارسال پیامی یادآور شدند که تهدید این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران علیه کشتیرانی در دریای سرخ ادامه دارد. 

علاوه بر این، یک پهپاد نیز به ناو هواپیمابر آیزنهاور ایالات متحده نزدیک شد. همچنین حوثی‌ها در اوایل ماه نوامبر یک کشتی را ربودند و حملات پهپادی و موشکی متعددی علیه اسرائیل انجام دادند. آن‌ها در اوایل این هفته نیز موشک‌های بالیستیک خود را به سمت ناو یواس‌اس میسون شلیک کردند.

حوثی‌های یمن در بیانیه‌ای که «وزیر خارجه» این گروه منتشر کرد، مدعی شدند که ایمنی کشتی‌ها در دریای سرخ با جنگ غزه مرتبط است.

بیانیه حوثی‌ها اسرائیل را به انجام «جرایم جنگی و نسل‌کشی علیه غیرنظامیان در نوار غزه» متهم کرده و «از واشینگتن و سایر اعضای گروه هفت و متحدان دشمن صهیونیستی» درخواست کرده است که در تعریف خود در مفهوم نقض قوانین بین‌الملل تجدید‌نظر کنند. 

وزارت خارجه حوثی‌های یمن همچنین گفت که وقایع غزه «نشان‌دهنده نقض قوانین بین‌الملل و ارزش‌های انسانی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای گروه هفت متشکل از هفت اقتصاد عمده جهان، پیش‌تر از حوثی‌ها خواسته بودند تا تهدید علیه کشتی‌ها را متوقف کنند. حوثی‌ها گفته‌اند که به تهدیدهای خود علیه کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل ادامه خواهند داد. حوثی‌های یمن همچنین کشتی‌های آمریکایی را تهدید کرده‌اند. 

در بیانیه‌ وزارت خارجه حوثی‌ها که بر صنعا پایتخت یمن تسلط دارند، آمده است که علی‌رغم ۱۰ سال جنگ در یمن که طی آن شورشیان حوثی با دولت رسمی جنگیده‌اند، کشتیرانی در دریای سرخ ایمن بوده است. 

به نوشته اورشلیم‌پست، هدف این بخش از بیانیه نشان دادن این نکته بود که حوثی‌ها در گذشته به کشتی‌های تجاری حمله نکرده‌اند. 

در جنگ داخلی یمن بر سر قدرت، عربستان سعودی از دولت به رسمیت‌شناخته‌شده یمن در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کند و جمهوری اسلامی ایران حامی شورشیان شیعه حوثی است. با این حال، تهران و ریاض پیش‌تر در سال جاری آشتی کردند و با امضای توافقی، مناسبات عادی را از سر گرفتند و پس از آن آتش‌بس در یمن برقرار شد.

حوثی‌ها ادعا می‌کنند که در گذشته به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله نکرده‌اند و می‌گویند که جنگشان از سیاست‌های دیگر مجزا است. اما حرف امروزشان این است که در پاسخ به رهبرشان، به حمایت از «مقاومت فلسطینی‌ها»‌ ادامه می‌دهند. ست فرانتزمان، نویسنده اورشلیم‌پست، با اشاره به این که شعار رسمی حوثی‌ها «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهود» است، می‌گوید که پیوند دادن غزه به سیاست جدید، از سوی حوثی‌ها امر جدیدی نیست، بلکه تشدید تنش است.

در بیانیه حوثی‌ها آمده است که سرنوشت کشتی «گلکسی لیدر» که در اوایل ماه جاری ربودند، به پایان حمله اسرائیل در نوار غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه، خوراک و سوخت به غزه بستگی دارد. 

حوثی‌ها هشدار داده‌اند که «امنیت منطقه اکنون به جنگ غزه مرتبط است و می‌گویند این قدرت را دارند که تنش را به سطح بالاتری افزایش دهند».

حوثی‌های یمن، ۱۹ نوامبر، کشتی «گلکسی لیدر» را در مسیر ترکیه به هند در دریای سرخ ربودند و آن را به بندر حدیده منتقل کردند. این کشتی بریتانیایی که با پرچم باهاماس حرکت می‌کرد، تحت مدیریت یک شرکت ژاپنی است، اما ارتباط‌هایی با یک تاجر اسرائیلی دارد.  

آنان گفتند که این کشتی‌ربایی در تلافی جنگ اسرائیل با حماس است. شبه‌نظامیان حماس در هفتم اکتبر به اسرائیل حمله کردند و ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفتند. از آن زمان اسرائیل مواضع حماس را در نوار غزه هدف حملات خود قرار داده است.