جهش «چشمگیر و غیرعادی» فروش سهام‌ شرکت‌های اسرائیلی در پنج روز پیش از حمله ۷ اکتبر

گزارشی در سی‌ان‌ان منتشر شده که مدعی است احتمالا برخی تجار از حمله هفتم اکتبر اطلاع داشتند و از آن سود برده‌اند

انفجار در شمال نوار غزه‌‌-  AFP/MOHAMMED ABED

نتایج پژوهشی جدید که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد در روزهای پیش از حملات ۷ اکتبر حماس، شرط‌بندی روی سقوط ارزش شرکت‌های اسرائیلی افزایش یافته بود که نشان می‌دهد برخی از معامله‌گران احتمالا از این حمله تروریستی از قبل اطلاع داشتند و از آن سود برده‌اند.

پژوهش‌های اولیه استادان حقوق دانشگاه کلمبیا و دانشگاه نیویورک جزئیات جهش «چشمگیر و غیرعادی» فروش استقراضی مشهورترین سهام‌های مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی در پنج روز پیش از این حملات را نشان می‌دهد.

فروش استقراضی (Short Selling) به معنای خرید سهام به صورت قرضی است که بر اساس حدس یا با تمایل به شرکت در یک موقعیت پرریسک صورت می‌گیرد و فروشنده در صورتی سود می‌کند که قیمت این اوراق بهادار افت کند. به بیان دیگر، فروشنده برای باز شدن یک موقعیت معاملاتی فروش انجام می‌دهد و منتظر می‌شود بعدا آن را با قیمت پایین‌تر بخرد و از تفاوت آن سود کسب کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، شرطبندی‌ها علیه ارزش سهام صندوق تبادل مبادلاتی ام‌اس‌سی‌آی اسرائیل (ئی‌اف‌تی) در روزهای پیش از حمله ۷ اکتبر بسیار فراتر از فروش‌های استقراضی‌ بود که در طول همه‌گیری کووید‌ــ۱۹، جنگ سال ۲۰۱۴ اسرائیل و غزه و بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ انجام شد. 

یک مقاله تکان‌دهنده

جاناتان میسی، استاد حقوق دانشگاه ییل، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان این مقاله را تکان‌دهنده خواند و گفت: «شواهدی که نشان می‌دهد تاجران آگاه از این حمله سود برده‌اند، قوی است. به نظر می‌رسد تنظیم‌کننده‌ها قادر به کشف شناسه اشخاص مسئول این معاملات نباشند و این مایه تاسف است.»

این پژوهش نشان داد که در روز دوم اکتبر، درست پنج روز پیش از حمله حماس، نزدیک به ۱۰۰ درصد حجم معاملات خارج از بورس در صندوق تبادل مبادلاتی ام‌اس‌سی‌آی اسرائیل (ئی‌اف‌تی) فروش استقراضی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور جاشوا میتس، استاد حقوق دانشگاه کلمبیا که از نویسندگان این مقاله است، در مصاحبه‌ای تلفنی به سی‌ان‌ان گفت به دلیل ماهیت محدود داده‌های معاملات عمومی، معتقد است که به احتمال زیاد معاملات بیشتری پشت صحنه انجام شده‌اند. او در ادامه تاکید کرد که نویسندگان این مقاله ادعا می‌کنند این فعالیت تجاری در مقایسه با بیش از یک دهه تجارت، استثنایی و غیرعادی بوده است و محصول معاملات عادی نیست.

این نویسندگان اکنون از مکان افرادی که این معاملات را انجام می‌دهند، اطلاع ندارند و نمی‌توانند تایید کنند آیا این معاملات به شرکت مالی، نهاد دولتی یا سازمان تروریستی خاص مرتبط اند یا خیر؛ بنابراین توصیه می‌کنند بهتر است پیش از رسیدن به چنین نتیجه‌گیری‌هایی احتیاط به خرج داد.

میتس گفت: «ربط دادن آن به حماس کاملا بر اساس حدس و گمان است و آن را پیشنهاد نمی‌کنیم. احتمال‌های زیادی وجود دارد؛ از جمله اینکه کسی چیزی شنیده و بر اساس آن عمل کرده باشد.»‌

سازمان امنیت اسرائیل به رویترز گفت که مقام‌های این سازمان به این موضوع واقف بوده‌اند و تمامی طرف‌های مربوط در حال بررسی این موضوع‌اند.

یافته‌های اولیه

این استادان تاکید کردند که یافته‌های آن‌ها یافته‌های اولیه محسوب می‌شود و نمی‌توانند تجار خاصی را به این تراکنش‌ها مرتبط کنند، چه رسد به اینکه منابع زیربنایی اطلاعات آن‌ها را تعیین کنند. با این حال این پژوهشگران تاکید کردند که تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده از جمله در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) به داده‌های غیرعمومی دسترسی دارند و می‌توانند در فهم چرایی و چگونگی عملکرد بازارها پیش از ۷ اکتبر به بازرسان کمک کنند.

این نویسندگان افزودند: «در مجموع، شواهد ما با وجود معامله‌گرانی آگاه که حمله حماس را پیش‌بینی کردند و از آن سود بردند، مطابقت دارد.»

بیشتر از اقتصاد