«همزمان با نبرد اسرائیل در غزه؛ موساد به جنگ در سایه با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد»

مدیر موساد در یک سخنرانی در ماه سپتامبر گفت که ۲۷ توطئه تروریستی ایران در طول سال ۲۰۲۳ علیه اسرائیلی‌ها در سراسر جهان خنثی شده است

سخنرانی دیوید بارنیا، رئیس موساد، اجلاس جهانی مبارزه با تروریسم، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ ـ AFP

اورشلیم پست روز دوشنبه یازدهم دسامبر در گزارشی به موضوع بازداشت دو «پناهنده ایرانی» مظنون به برنامه‌ریزی برای حمله به اسرائیلی‌ها در قبرس اشاره کرد و نوشت: «خبر موفقیت موساد در کمک به قبرس برای خنثی کردن توطئه ایران برای کشتن اسرائیلی‌ها و یهودیان تنها بخش کوچکی از یک داستان بسیار بزرگ‌تر است.»

اشاره اورشلیم پست به خبر منتشرشده از طرف یک روزنامه قبرسی است که روز یکشنبه نوشت دو ایرانی در این کشور بازداشت شده‌ و در مراحل نخست بازجویی در مورد طرح مشکوک حمله به اسرائيلی‌ها قرار گرفته‌اند. بنابر ادعای این روزنامه، این دو فرد بازداشت‌شده که هویتشان اعلام نشده است، پناهنده سیاسی‌اند و با فردی مرتبط با سپاه پاسداران در تماس بوده‌اند.

بازداشت این افراد در قبرس در شرایطی است که این کشور تنها ۴۰ دقیقه با اسرائیل فاصله دارد و یکی از مقاصد محبوب گردشگری و سرمایه‌گذاری برای هزاران اسرائیلی محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهدید اسرائيلی‌ها فقط به قبرس محدود نمی‌شود بلکه هفته گذشته، شورای امنیت ملی اسرائیل هشداری بی‌سابقه به اسرائیلی‌هایی داد که به بیش از ۸۰ کشور از جمله کشورهای اروپایی که معمولا امن شناخته می‌شوند، سفر می‌کنند. در واقع، به نظر می‌رسد که آژانس اطلاعاتی اسرائيل اکنون فعالیت‌های خود برای محافظت از اسرائیلی‌ها و یهودیان در سراسر جهان را در بالاترین سطح انجام می‌دهد.

به نوشته اورشلیم پست، اگرچه اسرائیل برخی اخبار مانند بازداشت افراد مشکوک در قبرس را فاش می‌کند، اما بیشتر فعالیت‌های موساد در سراسر جهان مسکوت مانده است.

دیوید بارنیا، رئیس موساد، در یک سخنرانی عمومی نادر در روز دهم سپتامبر در دانشگاه رایشمن، گفت که سازمان تحت نظر او و سایر سازمان‌های اطلاعاتی در اسرائیل و متحدان خارجی، ۲۷ توطئه تروریستی جمهوری اسلامی را در طول سال ۲۰۲۳ علیه اسرائیلی‌ها در سراسر جهان شناساسی و خنثی کرده‌اند.

بارنیا در آن سخنرانی، ویدیوهایی از عوامل تروریستی جمهوری اسلامی را که موساد در تانزانیا و قبرس ضبط و بازجویی کرده بود، به نمایش گذاشت و افزود: «هرکس تروریست‌ها را علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان بفرستد، به دست عدالت سپرده خواهد شد. ما سطح اقدام را علیه شما افزایش خواهیم داد.»

رئیس موساد در گفته‌هایش تانزانیا، گرجستان، قبرس، یونان و آلمان را چند نمونه برشمرد و از یوسف شهبازی عباسعلی‌لو به‌عنوان عامل ایرانی در عملیات تروریستی قبرس و حمیدرضا آبراهه به‌عنوان عامل ایرانی در عملیات تانزانیا نام برد.

در ادامه یادداشت اورشلیم پست تاکید شده است که سخنرانی هشدارآمیز بارنیا پیش از هفتم اکتبر بود و از زمان شروع جنگ غزه، شواهدی وجود دارد که تلاش‌های موساد بیش از گذشته بوده و افزایش یافته است.

تحلیلگر این رسانه اسرائیلی می‌نویسد که پس از حمله حماس به اسرائیل، ماموریت‌های موساد به میزان بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان گسترش یافته و احتمالا سرمایه‌گذاری بیشتری برای آن در نظر گرفته شده است. همزمان با جنگ ارتش اسرائیل علیه حماس و بازدارندگی مسلحانه در برابر حزب‌الله، موساد نیز «نیروهای ذخیره» از جمله برخی بازنشسته‌ها را برای کمک فراخوانده است.

در سال ۲۰۲۰، روزنامه پست در گزارشی از رشد بودجه موساد در مقایسه با کاهش بودجه ارتش اسرائیل در آن زمان خبر داد.

این گزارش افشای بسیار نادری از اقدام‌ها و مناظرات داخلی محرمانه موساد در مورد آینده بلندمدت این سازمان بود، از جمله بحث انتقال مقر آن از شمال تل‌آویو که در سال ۲۰۱۱ انجام شد. در آن مطلب همچنین فاش شد که در ژوئن ۲۰۱۷، یوسی کوهن، مدیر وقت موساد، در گردهمایی فرماندهی عالی این سازمان گفت: «در حال رسیدن به اعداد بسیار بزرگ‌تر [از بودجه ما] در مقایسه با (یک آژانس امنیتی متفاوت) هستیم. ما در جهت مخالف و بر خلاف روند جهانی که به کارمندان کمتری نیاز است، پیش می‌رویم.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد که موساد اکنون پس از حمله هفتم اکتبر بودجه‌ای بیش از ۲.۶ میلیارد دلار خواهد داشت تا با تهدیدهای روزافزون مقابله کند. موساد همچنین به میزان بی‌سابقه‌ای با سازمان‌های اطلاعاتی خارجی کشورهای متحد برای حفظ امنیت اسرائیلی‌ها و یهودیان در سرتاسر جهان در محیط تهدیدآمیز کنونی پس از هفتم اکتبر تماس گرفته است.

همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتند که این سازمان همچنان نیاز دارد بازیگر اصلی جهان در جلوگیری از عبور ایران از خط تولید سلاح هسته‌ای باشد.