ادامه تبعیض علیه زنان فوتبالی؛ یک‌چهاردهم مردان بلیت دارند و روی دورترین سکوها می‌نشینند

گل‌محمدی در نشست خبری از هوادارانی که «در هوای آلوده تهران» برای تماشای دربی به ورزشگاه آزادی خواهند رفت، عذرخواهی و تشکر کرد

زنان هوادار پرسپولیس و استقلال در دیدارهای این فصل دو تیم در ورزشگاه آزادی‌ــ رسانه‌های اجتماعی

دربی حساس تهران میان تیم‌های پرسپولیس و استقلال روز پنجشنبه ۲۳ آذر از ساعت ۱۵ به وقت ایران در ورزشگاه آزادی آغاز می‌شود؛ مسابقه‌ای خانگی میان دو تیم همشهری‌ که به دلیل دعواهای لفظی سرمربیان و بازیکنان دو تیم در ماه‌های اخیر، از دربی‌های چند فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ایران به‌مراتب حیثیتی‌تر خواهد بود.

یحیی گل‌محمدی، سرمربی سرخپوشان پایتخت، پس از حذف هفته گذشته تیمش از لیگ قهرمانان آسیا و شکست مقابل الدحیل در تهران، اکنون به سه امتیاز این بازی عقب‌افتاده از هفته پنجم لیگ برتر نیازی مبرم دارد تا هم پرسپولیس را به فاصله یک امتیازی رقیب سنتی‌اش در صدر جدول برساند و هم اعتبار خدشه‌دارشده‌اش نزد هواداران معترض این تیم را ترمیم کند.

در سوی دیگر زمین، جواد نکونام، سرمربی آبی‌ها، نیز با برد مقابل پرسپولیس می‌تواند فاصله امتیازی استقلال با رقیبش را در جدول به هفت امتیاز برساند و ضمن بحرانی کردن جو اردوی قرمزها و خواباندن مچ گل‌محمدی، محبوبیتش میان هواداران استقلال را در اولین فصل حضورش روی نیمکت این تیم، تا حدی رویایی بالا ببرد.

صدودومین دربی تهران برای اولین‌ بار با نظارت سیستم کمک‌داور ویدیویی (وی‌ای‌آر) برگزار خواهد شد و زنان هوادار فوتبال نیز برای اولین‌ بار پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، اجازه‌ یافته‌اند این مسابقه را از روی سکوهای ورزشگاه آزادی تماشا کنند؛ تغییراتی که جذابیت و اهمیت این دربی در مقایسه با دربی‌های پیشین را دوچندان کرده است.

با اینکه فدراسیون فوتبال ایران هنوز برگزاری مسابقه روز پنجشنبه با نظارت وی‌ای‌آر را به‌طور رسمی تایید نکرده، شواهد و گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران نشان می‌دهند که فیفا این مجوز را صادر کرده است و بازی پرسپولیس و استقلال با کمک‌داور ویدیویی برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه در صورت برگزاری دربی با وی‌ای‌آر، تیم داوران قضاوت‌کننده باید مدرک رسمی فیفا برای کمک‌داور ویدیویی را دریافت کرده باشند و از ایران نیز تنها موعود بنیادی‌فرد به‌عنوان داور وسط و سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم به‌عنوان کمک‌داور این مدرک را دارند، در نتیجه داوران دربی ۱۰۲ این سه نفر خواهند بود.

از سوی دیگر، فدراسیون فوتبال ایران برای زيد ثامر، داور عراقی و حيدر عبدالحسن، دستیار او هم بلیت پرواز بغداد به تهران را تهیه کرده است تا این دو داور که مدرک معتبر وی‌ای‌آر را دارند، روز دربی در اتاق مانیتورینگ داوری مستقر شوند و به موعود بنیادی‌فرد در قضاوت کمک کنند؛ اتفاقی که بی‌شک می‌تواند به کاهش قابل‌توجه اشتباهات داوری در دربی حساس تهران منجر شود و سطح این مسابقه را بالاتر ببرد.

همچنین بر اساس اعلام فدراسیون، ظرفیت درنظرگرفته‌شده برای زنان در دربی آتی سه هزار نفر خواهد بود؛ ظرفیتی که اگرچه تخصیص آن برای اولین‌ بار در ۴۵ سال اخیر را می‌توان به فال نیک گرفت، اینکه در مقابل ۴۲ هزار تماشاگر مرد، تنها یک هزار و ۵۰۰ زن پرسپولیسی و یک هزار و ۵۰۰ زن استقلالی اجازه حضور در ورزشگاه را داشته باشند، از دیگر عجایب فوتبال ایران و نظام جمهوری اسلامی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۴۴ سال طول کشید تا مقام‌های نظام ایران سرانجام با فشار و تهدید فیفا، مجبور شوند مجوز ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال در چند شهر ایران مانند تهران، بندرانزلی و سیرجان را صادر کنند، اما مقاومت نیروهای تندرو و نزدیک به علی خامنه‌ای همچنان در بیشتر شهرهای ایران مانع از ورود زنان به ورزشگاه‌ها است. به همین دلیل، دختران هوادار سپاهان اصفهان هفته گذشته با تجمع مقابل هتل اردوی این تیم، به ادامه این تبعیض و محرومیت از حضور در ورزشگاه نقش‌جهان اعتراض کردند.

این در حالی است که بسیاری از دخترانی که برای تماشای بازی پرسپولیس و الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا به استادیوم آزادی رفته بودند، هم از نوع برخورد ماموران زن هنگام ورود، وضعیت پارکینگ و نحوه دسترسی‌ها گله داشتند. چند نفر از دختران پرسپولیسی به خبرنگاران گفتند که یک پارکینگ کاملا خالی در این ورزشگاه بسته شده بود و اجازه نمی‌دادند زنان آنجا پارک کنند. بنابراین مجبور شدند خودروهایشان را در جایی بسیار دور و بدون امنیت بگذارند و با موتور به استادیوم بروند. برخی دیگر نیز از اینکه سکوهای درنظر گرفته‌شده برای زنان در طبقه دوم و دورترین مکان از زمین چمن قرار دارند، شاکی بودند.

در همین حال و در شرایطی که بلیت‌ دربی تهران در سایت سازمان لیگ با قیمت‌های ۷۰، ۱۵۰ و ۳۰۰ هزار تومان برای فروش عرضه شده، ایسنا گزارش داد که بلیت‌ دربی در بازارسیاه و سایت‌های اینترنتی تا ۱۰۰ برابر قیمت هم آگهی شده و از تبلیغ فروش بلیت‌های پنج یا هشت میلیون تومانی برای بازی پرسپولیس‌ــ‌استقلال هم تصاویری منتشر شده است.

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، در نشست خبری این دیدار که ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه به وقت ایران به پایان رسید، دربی تهران را «یکی از مهم‌ترین دربی‌های فوتبال جهان» نامید و ضمن تمجید از عملکرد فنی کادر مربیان استقلال، اطمینان داد که فردا «در کنار زمین اتفاق حاشیه‌ای رخ نمی‌دهد» و سپس از هوادارانی که «در هوای آلوده تهران» برای تماشای دربی در ورزشگاه آزادی حضور خواهند یافت، عذرخواهی و تشکر کرد.

بیشتر از ورزش