خلیل‌زاد: طالبان و پاکستان درباره «تحریک طالبان پاکستان» و «داعش» گفت‌وگو کنند

بر اثر تلاش زلمی خلیل‌زاد بود که گفت‌وگوهای دوحه میان آمریکا و طالبان به توافق فوریه ۲۰۲۰ انجامید

سفر زلمی خلیلزاد به کابل در زمان حکومت پیشین افغانستان -WAKIL KOHSAR / AFP

زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان، توصیه می‌کند که پاکستان و رژیم طالبان درباره نگرانی‌های مربوط به تحریک طالبان پاکستان و شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) گفت‌وگو کنند.  

او روز جمعه ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) در شبکه ایکس نوشت که در روابط بین افغانستان و پاکستان بحران وجود دارد و دولت پاکستان طالبان را متهم می‌کند که از تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در جنگ با نیروهای امنیتی پاکستان حمایت می‌کند.

او نوشت طالبان حمایت از تحریک طالبان پاکستان را رد می‎‌کنند و دولت پاکستان را به پناه دادن و حمایت از داعش متهم می‌کنند، گروه‌هایی که به نیروهای امنیتی طالبان وغیرنظامیان حمله می‌کند؛ اما پاکستان این ادعاها را رد می‌کند.  

او مدعی شد که در زمان جنگ نیروهای آمریکایی و ائتلاف و حکومت افغانستان،  پاکستان از گروه طالبان حمایت می‌کرده و به آن‌ها پناه می‌داده است.

زلمی خلیل‌زاد پیشنهاد می‌کند که برای جلوگیری از تشدید تنش، از جمله درگیری مستقیم، دولت پاکستان و رژیم طالبان باید مذاکره کنند و به توافق‌هایی دست یابند که ضمانت‌ها و سازوکارهای اجرایی لازم را داشته باشد تا استفاده هر گروه یا فردی، از جمله تحریک طالبان پاکستان و داعش، از خاک پاکستان و افغانستان برای حمله به دیگری جلوگیری شود.  

خلیل‌زاد گفت که توافق دوحه میان آمریکا و طالبان به مسئله تهدیدهای تروریستی یک کشور از قلمرو دیگری کاری نداشت. 

او گفت: «پاکستان در بخشی از دیپلماسی اجباری‌اش علیه افغان‌ها، صدها هزار پناه‌جوی افغان را اخراج کرده است.» 

بر اثر تلاش زلمی خلیل‌زاد بود که گفت‌وگوهای دوحه میان آمریکا و طالبان به توافق فوریه ۲۰۲۰ انجامید و در اوت ۲۰۲۱ به دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان پایان داد. در آن توافق‌نامه، طالبان تضمین دادند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشور یا گروهی استفاده نکنند.  

بسیاری از شهروندان و فعالان سیاسی اهل افغانستان معتقدند که یکی از عوامل سرنگونی نظام جمهوری در افغانستان امضای توافق‌نامه دوحه بود که بر اساس آن، حمایت سیاسی و مالی و نظامی آمریکا از دولت جمهوری افغانستان روز به روز کمتر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقادهایی نیز به زلمی خلیل‌زاد می‌شود. از جمله اینکه او بدون داشتن هیچ مقام و مسئولیت دولتی در آمریکا اقدام به موضع‌گیری در رخدادهای پاکستان و افغانستان می‌کند. این در حالی است که هفته گذشته توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، با مقام‌های پاکستانی در اسلام‌آباد دیدار کرد و بر حمایت آمریکا از آن کشور در پیکار با تحریک طالبان پاکستان تاکید کرد. 

مقام‌های ارشد پاکستان رژیم طالبان را به بی‌عملی علیه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) متهم می‌کنند، اما طالبان در مطبوعات دولت پاکستان را به حمایت از شاخه خراسان داعش متهم نکرده‌اند. 

برخلاف انتظار پاکستان، در پی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حمله‌های تروریستی در آن کشور افزایش چشمگیری یافته است و تی‌تی‌پی و گروه‌های متحدش موجب تهدیدهای جدی امنیتی در آن کشور شده‌اند. در مقطع کنونی، به‌دلیل مشکلات اقتصادی گسترده، ارتش و سازمان استخبارات (اطلاعات) پاکستان برای سرکوب گروه‌هایی که آن‌ها را «تروریست» می‌خوانند توان عملیات نظامی ندارند. ژنرال عاصم منیر، رئیس کل ستاد ارتش پاکستان، برای کسب حمایت مالی و نظامی آمریکا به آن کشور سفر کرده و در حال دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی است.  

پاکستان اکنون دچار بحران شدید مالی و اقتصادی است و پول ملی‌اش در برابر ارزهای جهانی افت چشمگیری داشته است.