اظهار بی‌‌اطلاعی وزارت خارجه پاکستان از دعوت مولانا فضل‌الرحمن به افغانستان

وزارت خارجه پاکستان سفر مولانا فضل‌الرحمن به افغانستان را «موضوعی شخصی» خواند و خواستار اقدام جدی طالبان علیه تروریست‌های تحریک طالبان پاکستان شد

مولانا فضل‌الرحمن، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان- FAROOQ NAEEM/AFP

وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه، ۳۰ آذر، دعوت طالبان افغانستان از مولانا فضل‌الرحمن، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان، را در تلاش برای کاهش تنش بین دو کشور کم‌اهمیت دانست و آن را یک دیدار شخصی توصیف کرد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در نشست هفتگی رسانه‌ای در پاسخ به سوالی درباره دعوت از رئیس جمعیت علمای اسلام گفت: «این سوال ممکن است به بهترین وجه برای مقامات افغانستان مطرح شود، زیرا ما از چنین ابتکاری آگاه نیستیم.» او سفر مولانا فضل‌الرحمن به افغانستان را به «دعوت شخصی» دانست و گفت در مورد بازدیدهای شخصی افراد اظهار‌نظر نمی‌کند.

این در حالی است که در اوایل هفته جاری پس از آن‌که تشدید ناامنی‌ها در پاکستان سبب بحث‌ و جدل‌های غیرمستقیم میان طالبان و دولت پاکستان شد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت امارت اسلامی به‌طور رسمی از مولانا فضل‌الرحمن دعوت کرده است تا خواسته‌ها و اهداف مردم افغانستان و طالبان در قبال پاکستان را به او اعلام کند.

این اقدام طالبان افغانستان نشان‌دهنده تلاش این گروه بر‌ای حرکت به سوی دیپلماسی به منظور حل تنش‌ها با پاکستان بود. اما وزارت خارجه پاکستان واکنش مثبتی به این اقدام نشان نداد و آن را یک عمل شخصی خواند.

همچنین وزارت خارجه پاکستان تاکید کرد که قصد هیچ‌گونه گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستان ندارد. طالبان افغانستان سال گذشته میانجی گفت‌وگوهای صلح میان تحریک طالبان پاکستان و دولت این کشور شدند که نتیجه آن یک آتش‌بس موقت و شکننده بود که هر دو طرف آن را نقض کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ممتاز زهرا بلوچ گفت این‌بار دولت پاکستان قصد چنین کاری را ندارد. او تصریح کرد: «هیچ گفت‌وگویی در جریان نیست و هیچ گفت‌وگویی در دستور‌کار دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان وجود ندارد.» او افزود که دولت پاکستان خواستار اقدام جدی طالبان علیه گروه‌های تروریستی است و گفت: «ما بر این درخواست متمرکزیم که مقام‌های افغان باید علیه عناصر تحریک طالبان پاکستان اقدام کنند و آن‌ها را مهار کنند تا تهدید تروریستی علیه پاکستان از خاک افغانستان از بین برود.»

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان به استفاده تحریک طالبان پاکستان از سلاح‌های آمریکایی اشاره کرد و گفت کشورهای منطقه باید در امر مبارزه با تررویسم همکاری کنند.

زهرا ممتاز بلوچ تایید کرد پاکستان در حال مذاکره با آمریکا برای تقویت ظرفیت مبارزه با تروریسم پاکستان است.

حمله اخیر تحریک جهاد پاکستان به مرکز پلیس در دیره اسماعیل‌خان که سبب کشته شدن ۲۴ نیروی امنیتی پاکستان شد، واکنش‌های شدید مقام‌های پاکستانی را در پی داشت. اداره مبارزه با تروریسم پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد طراح این حمله را به همراه شش تن دیگر که همگی شهروندان افغانستان‌اند بازداشت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های مربوط به بازداشت نیروهای تحریک طالبان پاکستان به دست طالبان افغانستان گفت: «ما هنوز شاهد حقایق اساسی و اقدامی نیستیم که به کاهش حوادث تروریستی تحت حمایت تحریک طالبان پاکستان منجر شده باشد.»

بیشتر از جهان