بانوی نخست آلمان: به یک اندازه از جنگ درخاورمیانه و اوکراین، و از اوضاع افغانستان شوکه‌ام

آلمان از نیروهای ویژه برای اخراج پناهجویان ‏افغان استفاده می‌کند

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهوری آلمان و همسرش- Tobias Schwarz/AFP

الکه بودن بندر، همسر فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، گفته است به همان اندازه که از جنگ در خاورمیانه و اوکراین تکان خورده است، از اوضاع افغانستان نیز شوکه شده است.

یالکه بودن بندر در آلمان قاضی و نیز سفیر آن کشور در صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد است. او در مصاحبه با مجله صبحگاهی کانال نخست تلویزیون آلمان (ای‌ار‌دی) گفت که نمی‌گذارد جنگ و تنش‌های جهانی باعث شود که حس ناامیدی بر او غلبه کند.

او افزود: «به یک اندازه از جنگ در خاورمیانه، در اوکراین، و از اوضاع افغانستان شوکه‌ام. اما وقتی کارهایی کنیم که از دستمان برمی‌آید، همدردی نشان دهیم، ابراز حمایت کنیم، و سعی کنیم آنچه را داریم [با نیازمندان] تقسیم کنیم، فکر می‌کنم که می‌توانیم اثرگذار باشیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکه بودن بندر، همسر رئیس‌جمهوری آلمان، بیشتر وظایف تشریفاتی دارد، اما به‌عنوان سفیر یونیسف، توجه مردم را به وضع کودکان نیازمند جلب می‌کند. 

افغانستان بیش از دو سال و چهار ماه است که زیر سلطه‌ طالبان قرار دارد. از ترس طالبان، هزاران تن از شهروندان افغان به آلمان پناه برده‌اند. اکنون نیز هزاران تن از افغان‌ها در افغانستان و کشورهای همسایه در انتظار دریافت ویزای بشردوستانه آلمان‌اند. اما روند صدور ویزا کند است. 

با وجود آنکه فشار طالبان بر شهروندان افغانستان و اقدام‌های انتقام‌جویانه علیه غیرنظامیان و نظامیان پیشین ادامه دارد، باز هم آلمان دست به اخراج شماری از مهاجران افغان می‌زند.

دویچه وله پنجشنبه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) گزارش داد که پلیس آلمان شمار زیادی از نیروهای ویژه را برای بازداشت دو مرد جوان افغان و اخراج آن‌ها از آن کشور فرستاده است. این دو مرد به یک کلیسا پناه برده بودند و در مقابل بازداشت مقاومت می‌کردند.

این دو مرد اعضای یک خانواده شش نفری افغان‌اند که قرار است از آلمان اخراج شوند، اما این خانواده در برابر اخراج برنامه‌ریزی‌شده مقاومت می‌کند.  

هنوز جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نشده است.

بیشتر از جهان