اوکراین: ۱۴ فروند از ۱۵ پهپاد شاهد پرتاب‌شده از روسیه را سرنگون کردیم

وزیر خارجه جدید لهستان از کشورهای اروپایی خواست در برابر تهدید مسکو بیش از پیش مسلح شوند

سربازان اوکراینی تکه‌ای از بازمانده پهپاد پرتاب‌شده از روسیه را به رسانه‌ها نشان می‌دهند، ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳‌- AFP

ارتش اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد ۱۴ فروند از ۱۵ پهپاد شاهد فرستاده‌شده از سمت روسیه به مناطق مختلف اوکراین به‌ویژه جنوب این کشور را منهدم کرده است.

به گزارش رویترز، نیروی هوایی اوکراین در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد: «موفق شدیم ۱۴ پهپاد شاهد را در مناطق میکولایف، کرووهراد، زاپوریژژیا، دنیپرو و خملنیتسکی منهدم کنیم.»

اوکراین اعلام کرد که این پهپادها از سواحل شرقی دریای آزوف در روسیه پرتاب شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اوکراینی بارها تاکید کرده‌اند که ارتش روسیه از پهپادهای شاهدــ۱۳۶، شاهدــ۱۳۱ و مهاجرــ۶ علیه مراکز غیرنظامی استفاده می‌کند؛ موضوعی که جمهوری اسلامی آن را تکذیب می‌کند.

در همین حال گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که بر اثر حملات روسیه در خرسون چهار غیرنظامی کشته و ۹ تن زخمی شده‌اند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت کی‌یف، این منطقه در یک شبانه‌روز ۸۸ بار هدف حمله قرار گرفته است.

تشدید این حملات در شرایطی است که بسیاری از اوکراینی‌ها امسال بنا بر تصویب دولت این کشور، برای اولین بار عید کریسمس و میلاد عیسی مسیح را روز دوشنبه ۲۵ دسامبر جشن می‌گیرند و این مراسم را دیگر بر اساس تقویم موردقبول کلیسای ارتدکس روسیه در روز هفتم ژانویه برگزار نمی‌کنند.

به گزارش گاردین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، درباره این قانون گفت که اوکراینی‌ها می‌خواهند «زندگی را با سنت‌ها و تعطیلات خودشان سپری کنند». به گفته او، قانون جدید به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد از زیر بار «میراث روسی در جشن‌های تحمیلی کریسمس در هفتم ژانویه» رها شوند.

بیشتر جمعیت اوکراین مسیحی‌اند است و تا همین اواخر، تمام امور مذهبی مردم این کشور تحت نظر کلیسای ارتدکس روسیه بود.

هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳، رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه جدید لهستان، از کشورهای اروپایی خواست در برابر تهدید مسکو بیش از پیش مسلح شوند. او استدلال کرد که جنگ‌ها «بر اساس درگیری‌های تاکتیکی پیش نمی‌روند، بلکه با ظرفیت‌های صنعتی تعیین می‌شوند».

سیکورسکی که در ماه دسامبر وزیر خارجه لهستان شد، این اظهارات را پس از بازگشت از اولین سفر رسمی‌اش به اوکراین در مصاحبه‌ای بیان کرد و گفت: «به عنوان غرب، ما ۲۰ برابر از روسیه ثروتمندتریم، اما اگر روسیه اقتصادش را در شرایط جنگی قرار دهد و ما بر اساس زمان صلح به فعالیت‌هایمان ادامه دهیم، آن‌ها می‌توانند از ما پیشی بگیرند.»

 وزیر خارجه لهستان در این سفر با ولودیمیر زلنسکی و سایر مقام‌های اوکراین از جمله نخست‌وزیر و وزرای خارجه و دفاع این کشور دیدار کرد.

بیشتر از جهان