وزیر خارجه پیشین استرالیا طالبان را با حماس مقایسه کرد

در دوران حکومت پیشین افغانستان، تعدادی از سربازان استرالیایی در قالب نیروهای نظامی ناتو در جنوب افغانستان حضور داشتند 

وزیر خارجه پیشین استرالیا در هنگام سخنرانی در واشنگتن -/OBSERVER RESEARCH FOUNDATION

ماریس پین، وزیر خارجه پیشین استرالیا، در سخنرانی خود در بنیاد تحقیقات «آبزرور» در آمریکا، طالبان را با حماس مقایسه کرد و گفت که امیدواری به رژیم طالبان بی‌معنی است.  

او گفت: «امیدوار بودن به [تغییر و پدید آمدن گونه‌ای] طالبان جدید، مانند امیدوار بودن به [چنین تغییری در] حماس، کاملا بی‌معنی است. این گروه‌ها، افراد یا فلسفه‌ها یا رویکردهایی نیستند که تغییر کنند.» 

او با اشاره به خروج نظامیان استرالیایی از افغانستان و سلطه مجدد طالبان در این کشور، گفت که خروج «فاجعه‌بار» از افغانستان تنها تصمیم در سیاست خارجی استرالیا است که هر روز او را «آزار» می‌دهد، و طالبان تغییر نمی‌کنند.  

وزیر خارجه پیشین استرالیا با اشاره به محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران افغان، گفت که هیچ  راه‌حلی برای این معضل به چشم نمی‌خورد و این موضوع برایش «ویرانگر» است.  

در زمان خروج سربازان استرالیایی از افغانستان، ماریس پین وزیر خارجه استرالیا بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که برای مردم استرالیا که جان خود را برای افغانستان آزادتر فدا کرده‌اند، رها کردن افغانستان دشوار است.  

در دوران حکومت پیشین افغانستان، شماری از سربازان استرالیایی نیز در چارچوب و تحت فرماندهی نیروهای ناتو در جنوب افغانستان حضور داشتند. شماری از این نیروهای ویژه با اتهام «جنایات جنگی» در افغانستان مواجه‌اند‌ و در دادگاه‌های استرالیا محاکمه می‌شوند. 

پس از ماه‌ها مذاکرات هیئت آمریکایی به رهبری زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه پیشین آمریکا برای صلح افغانستان، با طالبان در دوحه، توافقنامه‌ای در فوریه ۲۰۲۱ بین دولت وقت آمریکا و طالبان امضا شد. طالبان در جریان مذاکرات مدعی بودند که در قیاس با دوران نخست حاکمیتشان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، «تغییر مثبت» کرده‌اند و به حقوق شهروندی و حقوق زنان پایبندند، اما زمانی که توانستند به قدرت مطلق دست یابند، به وعده‌های خود در دوحه پشت کردند.  

طبق توافقنامه دوحه بود که با تصمیم جوبایدن، سربازان آمریکایی در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند و دو دهه حضور نظامی آمریکا در این کشور پایان یافت.  

طالبان به نقض شدید حقوق‌بشر، به‌ویژه حقوق زنان، متهم‌اند و در بیش از دو سال و چهار ماه از عمر حکومتداری، درخواست‌های جامعه جهانی را برای لغو محدودیت آموزش و کار زنان رد کرده‌اند. 

رژیم طالبان را هنوز هیچ کشوری، حتی دولت‌هایی که با این گروه تعامل و رابطه دارند، به رسمیت شناخته نشده است. منتقدان طالبان از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی می‌خواهند که نگذارند حکومت این گروه به رسیمت شناخته شود.