پیشنهاد مصر به حماس: آتش‌بس موقت و آزادی گروگان‌ها، تشکیل دولت اضطراری و آمادگی برای انتخابات 

هیئتی از جهاد اسلامی فلسطینی یکشنبه برای مذاکره با مقام‌های امنیتی مصر وارد قاهره شد

سربازان اسرائیلی در مرز غزه، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۳- Menahem KAHANA / AFP

رسانه‌های اسرائیلی و بین‌المللی گزارش دادند که مصر یکشنبه، ۲۴ دسامبر (سوم دی)، طرحی سه مرحله‌ای برای آزادی گروگان‌ها، آتش‌بس موقت و تسهیل انتقال کمک‌های انساندوستانه به غزه، به حماس پیشنهاد کرده است که به موجب آن، گروه مسلح حماس ۴۰ گروگان اسرائیلی را در ازای آتش‌بس دو هفته‌ای آزاد کند. 

روزنامه‌های اسرائیلی، از جمله اورشلیم‌پست و هاآرتص، نوشتند که طبق پیشنهاد قاهره، در ازای آزادی ۴۰ گروگان عمدتا شامل زنان، کودکان و بیماران، از اسارت حماس، اسرائیل تمام عملیات نظامی و اطلاعاتی خود را در نوار غزه دو هفته متوقف خواهد کرد و اجازه خواهد داد مقادیر چشمگیری کمک‌های بشردوستانه، از جمله سوخت و گاز، وارد غزه شود.

به‌نقل از مقام‌های فلسطینی، توافق پیشنهادی مصر طرحی «سه مرحله‌ای»‌برای پایان دادن به جنگ غزه گزارش شده است. این طرح شامل آزادی ۱۲۰ زندانی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل نیز می‌شود. 

مرحله دوم پیشنهاد مصر، مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطینی با چشم‌انداز ایجاد یک دولت اضطراری در غزه با مشارکت جناح‌های مختلف فلسطینی است تا بر ورود کمک‌های بشردوستانه و بازسازی غزه نظارت داشته باشد و نوار غزه را برای انتخابات آماده کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرحله سوم پیشنهاد فوق نیز بنا به گزارش‌های رسانه‌ها، شامل یک دوره طولانی آتش‌بس، بازگشت شمار بیشتری از گروگان‌ها از غزه و خروج نهایی نیروهای اسرائیلی از آن منطقه است.  

پس از انتشار طرح پیشنهادی مصر، یک منبع اسرائیلی به روزنامه معاریو گفت که برخی از ارکان این پیشنهاد پذیرفتنی نیست؛ هرچند، «ابتکار مصر می‌تواند به مذاکرات منجر شود».

مصر در حالی این طرح را برای توقف جنگ میان حماس و اسرائیل در نوار غزه پیشنهاد کرده است که خبرگزاری رویترز یکشنبه به نقل از یک مقام آگاه جهاد اسلامی فلسطینی گفت که هیئتی از این سازمان برای مذاکره با مقام‌های امنیتی مصری وارد قاهره شده است. 

جهاد اسلامی و حماس، دو گروه شبه‌نظامی فلسطینی در نوار غزه‌اند که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند. 

گفته می‌شود که برخی از گروگان‌های اسرائیلی که در جریان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، ربوده و به غزه منتقل شدند، همچنان در دست حماس‌ اسیرند. 

این مقام آگاه وابسته به جهاد اسلامی گفت که مذاکرات قاهره درباره «راه‌های پایان دادن به جنگ علیه مردم فلسطینی» است. جهاد اسلامی پیش‌تر گفته است که تا حمله‌های اسرائیل در نوار غزه پایان نیابد، به هیچ توافقی برای تبادل زندانیان تن نخواهد داد. 

در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و دست‌کم ۲۴۰ نفر گروگان گرفته شدند. در هفته‌های اخیر حماس در ازای آزادی ده‌ها فلسطینی زندانی در اسرائیل، شماری از گروگان‌ها را آزاد کرد.