متقی: طالبان پاکستان و دولت این کشور به توافق نزدیک بودند اما اسلام‌آباد عقب‌نشینی کرد

سناتور پاکستانی: میان مقام‌های ارشد اسلام‌آباد و کابل هیچ کانال ارتباطی مستقیم و دیپلماتیکی وجود ندارد

جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی در خیبرپختون‌خوا‌ــ AFP

رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون در گزارشی به نقل از مشاهد حسین سید، یک دیپلمات ارشد پاکستانی که هفته گذشته با وزیر خارجه طالبان در تهران دیدار کرد، نوشت که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، ادعا کرده است تحریک طالبان پاکستانی و دولت این کشور در پی میانجی‌گری افغانستان، به توافق نزدیک شده بودند اما دولت پاکستان عقب‌نشینی کرد.

مشاهد حسین سید، سناتور پاکستانی که در کنفرانس حمایت از فلسطین در تهران شرکت کرده بود، به رسانه اکسپرس تریبون گفت که در حاشیه این کنفرانس با وزیر خارجه طالبان گفت‌وگوی غیررسمی مفصلی داشته که محور آن وضعیت کنونی روابط افغانستان و پاکستان و تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) بوده است.

او تصریح کرد که «در زمان صحبت با متقی، من نماینده دولت نبودم» و افزود که این گفت‌وگو در پی تعاملی غیررسمی با وزیر خارجه طالبان در تهران شکل گرفت که او را از دورانی که خبرنگار بود، می‌شناخت.

وزیر خارجه طالبان به این سیاستمدار پاکستانی گفته که طالبان مایل است همه مسائلش با اسلام‌آباد را از طریق گفت‌وگو حل کند.

متقی همچنین ادعا کرده است که پس از یک سلسله ملاقات بین مقام‌های پاکستانی و رهبران تحریک طالبان پاکستان، بیشتر مسائل حل شدند و هر دو طرف به توافقی با میانجی‌گری طالبان افغانستان نزدیک بودند. او افزود: «تنها موضوع برجسته موضوع کنترل دولت فدرال بر مناطق قبیله‌ای (فاتا) بود که تحریک طالبان پاکستان خواستار خودمختاری این مناطق بود.» و متقی مدعی شد که دولت پاکستان میز مذاکره را ترک کرده است.

این در حالی است که مقام‌های پاکستانی تحریک طالبان پاکستان را به استفاده از فرصت این گفت‌وگوها برای سازماندهی مجدد متهم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان افغانستان، مشخصا شبکه حقانی، پس از آنکه قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، در اکتبر ۲۰۲۱ برای شکل‌گیری گفت‌وگوهای صلح میان تحریک طالبان پاکستان و دولت اسلام‌آباد میانجی شدند اما این گفت‌وگوها در نهایت به بن‌بست رسید و آتش‌بسی که در نتیجه این مذاکرات برقرار شده بود، خیلی زود از سوی هر دو طرف شکسته شد.

اسلام آباد در این گفت‌وگوها، برای کسب توافق شرایط روشنی تعیین کرده بود. این شرایط عبارت بودند از پذیرش حاکمیت دولت، پایبندی به قانون اساسی و خلع سلاح کامل. پاکستان همچنین خودمختاری منطقه قبایلی فاتا را خط قرمز این کشور اعلام کرد.

برخی مناطق قبایلی پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان، در گذشته تحت کنترل دولت پاکستان نبودند و به نحوی خودمختار عمل می‌کرد. منظور از منطقه فاتا هفت ناحیه در ایالت خیبرپختون‌خوا در نزدیکی مرز دیورند است که در سال ۲۰۱۸ بر اساس قانون جدید، تحت کنترل دولت فدرال پاکستان درآمدند. اکنون تحریک طالبان پاکستان مدعی است که دولت باید این قانون را لغو کند و این منطقه را مانند گذشته خودمختار بگذارد. این مناطق در سال‌های اخیر به جولانگاه گروه‌های تروریستی تبدیل شده و دولت پاکستان را جدا به دردسر انداخته‌اند.

این سناتور پاکستانی پس از ملاقات با امیرخان متقی، به یک نکته دیگر در مورد روابط طالبان افغانستان با دولت پاکستان نیز اشاره کرد و گفت: «یک مورد نگران‌کننده این است که به نظر می‌رسد میان مقام‌های ارشد اسلام‌آباد و کابل هیچ کانال ارتباطی مستقیم و دیپلماتیکی وجود ندارد؛ از این رو مسائل مهم به ورطه اتهام‌زنی متقابل و بازی تقصیر را به گردن دیگری انداختن کشیده می‌شود.»

مشاهد روابط خارجی پاکستان با طالبان را به «گفت‌وگوی ناشنوایان» تشبیه کرد و گفت: «بازی سرزنش هم و انگشت اتهام به سمت یکدیگر گرفتن روابط این دو همسایه نزدیک با منافع مشترک را بسیار تضعیف کرده است.»

طالبان افغانستان روابطی دیرین و نزدیکی با دولت پاکستان داشتند اما تشدید حملات تروریستی در پاکستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این روابط را خدشه‌دار کرد. دولت پاکستان پس از چندین حمله تروریستی در خاک این کشور، سفیر طالبان در اسلام‌آباد را احضار کرده یا هیئتی به کابل فرستاده است تا به طالبان افغانستان هشدار دهد از حمایت از تروریسم دست بردارند.

این در حالی است که طالبان که خود به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شدند، در ۲۰ سال گذشته تحت حمایت پاکستان رشد کردند تا سرانجام دوباره در افغانستان به قدرت رسیدند.