حوثی‌های یمن مسئولیت حمله به کشتی در دریای سرخ و حمله پهپادی به اسرائیل را برعهده گرفتند

نیروی هوایی اسرائیل گفت هدف هوایی متخاصمی را که به سمت آن کشور در حرکت بود در منطقه دریای سرخ رهگیری کرد

نیروهای حوثی در جریان حمله به یک کشتی مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳‌- ANSARULLAH MEDIA CENTRE/AFP

شورشیان حوثی یمن، گروه شبه‌نظامی که از جمله سازمان‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه است، روز سه شنبه ۲۶ دسامبر، مدعی حمله موشکی به یک کشتی در دریای سرخ و حمله پهپادی به سمت اسرائیل شدند.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن، نوشت که این گروه پس از سه مرتبه تماس هشدار، به سوی کشتی ام‌‌‌اس‌سی یونایتد (MSC United) در دریای سرخ موشک شلیک کرده است. 

سریع همچنین گفت که حوثی‌ها با پهپاد به شهر ایلات در جنوب اسرائیل حمله کردند. 

این جدیدترین حملات حوثی‌ها در رشته حملات پهپادی و موشکی است که از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ادامه داشته است. 

حوثی‌ها می‌گویند در واکنش به جنگ اسرائیل در غزه و در همبستگی با نوار غزه، اهداف اسرائیلی و کشتی‌های مرتبط با آن را هدف قرار می‌دهند تا حملات در غزه متوقف شود. عملیات نظامی اسرائیل در غزه پس از حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر حماس، دیگر گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، آغاز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر واحد عملیات تجارت دریایی بریتانیا ز شنیده شدن صدای چند انفجار و شلیک موشک در نزدیکی یک کشتی تجاری در حال عبور در دریای سرخ در شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دسامبر خبر داد و گفت که این انفجارها در نزدیکی بندر حدیده، در غرب یمن رخ داده است. 

بنا به این گزارش به‌ کشتی تجاری یا خدمه آن آسیبی وارد نشده و توانسته است به سفر خود ادامه دهد. 

رسانه‌های دولتی مصر نیز اعلام کردند که انفجارهایی در روز سه‌شنبه در سواحل شبه‌جزیره سینا در مصر شنیده شد و ارتش اسرائیل بعدا گفت که اشیا هوایی را در دریای سرخ رهگیری کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک هواپیمای جنگنده نیروی هوایی آن کشور در روز سه‌شنبه هدف هوایی متخاصمی را که در حال حرکت به سمت خاک اسرائیل بود در منطقه دریای سرخ رهگیری کرد.

شبکه تلویزیونی «القاهره نیوز» که به نوشته خبرگزاری فرانسه با سازمان اطلاعات و امنیت مصر مرتبط است، گفته بود که این انفجارها در حدود دو کیلومتری شهر ساحلی دهب رخ داده است. 

دهب در حدود ۱۲۵ کیلومتری  جنوب ایلات در منتهی‌الیه جنوبی اسرائیل، نزدیکترین هدف برای شورشیان یمن است.

یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفت که «صدای انفجار مهیبی را از سمت دریا شنیدیم و سپس شیء عجیبی را دیدیم که در آب افتاد.»

منابع خبری هیچ تلفاتی را گزارش نکرده‌اند.

 نیروی دریایی ایالات متحده اواخر روز شنبه اعلام کرد حوثی‌ها به دو کشتی دیگر حمله کرده‌اند. به این ترتیب، تعداد کشتی‌های تجاری هدف حمله واقع‌شده در تنگه باب‌المندب به ۱۵ عدد رسید. در همین حال یک نفتکش هم در اقیانوس هند هدف اصابت پهپاد پرتاب‌شده از سمت ایران قرار گرفت؛ موضوعی که تهران آن را رد می‌کند.

این حملات مسیر ترابری و کشتیرانی در تنگه باب‌المندب و امنیت ناوبری تجاری در آب‌های دریای سرخ را بر هم زده‌اند که محل عبور و مرور ۱۲ درصد تجارت جهانی است و ایالات متحده را بر آن داشته است تا یک نیروی دریایی چندملیتی را برای حفاظت از کشتیرانی دریای سرخ ایجاد کند. 

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه ۲۵ دسامبر در گزارشی درباره تهاجم شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و واکنش‌ها به این حملات، نوشت که شدت گرفتن حملات نیروهای تحت حمایت ایران به کشتی‌رانی تجاری جهانی در دریای سرخ دولت بایدن را تحت فشار مضاعف قرار داده است زیرا مقام‌های آمریکا تلاش می‌کنند در عین محافظت از تجارت دریایی، از رویارویی مستقیم با تهران اجتناب کنند.