سلامی ادعای سخنگوی سپاه را تکذیب کرد: هنوز انتقام قاسم سلیمانی را نگرفته‌ایم

رمضان شریف روز چهارشنبه ادعا کرد که طوفان‌الاقصی انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی بود

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که پیکارجویان حماس در عملیات موسوم به طوفان‌الاقصی به اسرائیل حمله کردند تا امروز که نزدیک به سه ماه از شروع این جنگ می‌گذرد، مقام‌های جمهوری اسلامی به‌تناوب دست داشتن در این حمله را رد کرده‌اند اما سخنان اخیر رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، باعث شد نظریه دست داشتن مجموعه نظامی تحت امر علی خامنه‌ای در حمله حماس به اسرائیل را بار دیگر در کانون توجه قرار گیرد؛ تا آنجا که فرمانده سپاه پاسداران وادار شد سخنان سخنگویش را تکذیب کند.

سخنگوی سپاه پاسداران روز چهارشنبه ششم دی‌ماه در یک کنفرانس خبری گفته بود که حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر «یکی از انتقام‌های محور مقاومت از کشته شدن قاسم سلیمانی» بود که در آن اسرائیلی‌ها، «بیش از ۲۰۰ فرمانده‌شان را از دست دادند و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر تلفات داشتند».

اندکی پس از انتشار این خبر که با توجه به سمت رمضان شریف، به‌سرعت به یکی از عناوین خبری برجسته در روز چهارشنبه تبدیل شد، حماس در بیانیه‌ای ادعای سخنگوی سپاه پاسداران را تکذیب و اعلام کرد که حمله به اسرائیل به دلیل «خطرهایی که مسجدالاقصی را تهدید می‌کرد» و «در پاسخ به اشغال صهیونیست‌ها» و در «ادامه دشمنی با مردم و مکان‌های مقدس» انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از بیانیه حماس، سخنگوی سپاه پاسداران که به نظر می‌رسد ادعایش برای جمهوری اسلامی دردسرساز شده، مدعی شد که نگفته «انگیزه» عملیات طوفان‌الاقصی انتقام از ترور قاسم سلیمانی بود، بلکه گفته که یکی از «نتایج» طبیعی این عملیات «انتقام از این ترور» بوده است.

رمضان شریف در حالی این ادعا را مطرح کرد که در ویدیو بیرون‌آمده از کنفرانس خبری روز چهارشنبه، او طوفان‌الاقصی را به‌صراحت عملیات انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی می‌خواند.

به‌رغم تکذیب حماس و انکار سخنگوی سپاه پاسداران، واکنش‌ها به این سخنان و گمانه‌زنی‌ درباره آن همچنان ادامه یافت تا آنجا که حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران هم مجبور شد به آن واکنش نشان دهد. فرمانده سپاه پاسداران صبح پنجشنبه هفتم دی‌ در مراسم تشییع سیدرضی موسوی، گفت: «سخنگوی سپاه پاسداران روز گذشته گفت که طوفان‌الاقصی انتقام حاج قاسم است اما من می‌گویم که انتقام از حاج قاسم عملیاتی مجزا است.»

حسین سلامی با تاکید بر اینکه فلسطینی‌ها عملیات طوفان‌الاقصی را «طراحی و اجرا» کردند و جمهوری اسلامی در این «تصمیم» نقشی نداشت، گفت: «ما کاری را که انجام می‌دهیم، صادقانه اعلام می‌کنیم و نمی‌ترسیم.» فرمانده سپاه پاسداران در ادامه افزود که جمهوری اسلامی هنوز «انتقام» کشته شدن قاسم سلیمانی را نگرفته است و این کار را «به وقتش» انجام می‌دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، پیوسته از «انتقام سخت» آنچه «ترور» این فرمانده سپاه قدس می‌خوانند، سخن گفته‌اند. حالا «تاوان سخت» کشته شدن سید رضی موسوی، از فرماندهان سپاه قدس، نیز به ادعاهای پیشین آن‌ها افزوده شده است.

سخنگوی سپاه پاسداران در نشست خبری روز چهارشنبه به‌صراحت گفت که جمهوری اسلامی به صورت «ترکیبی» و از طریق «اقدام مستقیم و نیروهای مقاومت»، به کشته شدن رضی موسوی پاسخ می‌دهد.

رضی موسوی، فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، روز دوشنبه چهارم دی‌ در حمله هوایی اسرائیل به دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد. رسانه‌های داخلی ایران او را از «مستشاران نیروی قدس سپاه» معرفی کردند که به گفته آن‌ها در زمینه «پشتیبانی از محور مقاومت در سوریه» فعالیت می‌کرد.

طی روزهای گذشته شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی از رئیس‌ دولت گرفته تا برخی نمایندگان وعده داده‌اند که کشته شدن این فرمانده سپاه «بی‌پاسخ» نخواهد ماند. این‌ سخنان رمضان شریف مبنی بر «پاسخ» به کشته شدن رضی موسوی از طریق «نیروهای مقاومت» با ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی که می‌گویند گروه‌های نیابتی از آن‌ها دستور نمی‌گیرند، آشکارا در تعارض است؛ ادعایی که حسین سلامی در اظهارات روز پنجشنبه‌اش باز هم آن را تکرار کرد و مدعی شد «جبهه مقاومت» در عراق، لبنان و نقاط دیگر «مستقل» عمل می‌کند.

فرمانده سپاه پاسداران در عین‌ حال از آنچه «به بار نشستن جبهه مقاومت» نامید، ابراز خرسندی کرد و در سخنانی تهدیدآمیز گفت که انتقام سیدرضی «چیزی جز نابودی رژیم صهیونیستی نخواهد بود».