سال ۲۰۲۳، سالی که برای دونالد ترامپ فوق‌العاده بود

سال ۲۰۲۳ برای بایدن به‌خوبی ترامپ نبوده و محبوبیتش به‌‌دلیل بحران مهاجرت، وضعیت اقتصادی و اتهام‌های پسرش هانتر بیش از پیش کاهش پیدا کرده است

سال ۲۰۲۳ در مجموع سال خوبی برای دونالد ترامپ بود. به‌رغم دردسرهای حقوقی، از جمله چهار کیفرخواست، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا این سال پرفرازونشیب را در وضعیتی بهتر به پایان می‌رساند.

نیوزویک در مقاله‌ای به وضعیت ترامپ در سالی که گذشت می‌پردازد و می‌نویسد یک سال پیش، ترامپ اعلام کرد قصد دارد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود، که با توجه به نامزدهایی مانند ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، در جبهه جمهوری‌خواهان، بسیاری تردید داشتند که بتواند کارزاری موفقیت‌آمیز داشته باشد. اما رقبای جمهوری‌خواه ترامپ، از جمله دسنتیس، نتوانستند به‌ محبوبیت او میان رای‌دهندگان برسند و در حالی که پرونده‌های حقوقی علیه ترامپ سنگین‌تر می‌شد، نامزدی‌اش در انتخابات ۲۰۲۴ شتاب بیشتری گرفت.

به لطف تورم و ادامه بحران مهاجران غیرقانونی، احتمال پیروزی او بر جو بایدن در رقابت احتمالی نیز نسبت به یک سال پیش افزایش یافته است. تعقیب قانونی هانتر، پسر بایدن، نیز بر تقویت موقعیت ترامپ اثرگذار بوده و دست‌مایه انتقادهایش از بایدن بوده است.

ترامپ پیروزی‌های دیگری نیز در سال ۲۰۲۳ داشته است، از جمله بازگشتش به توییتر، فیسبوک و اینستاگرام پس از دو سال ممنوعیت.

آنچه در ادامه می‌آید مرور نیوزویک بر سالی است که ترامپ پشت سر گذاشت.

دعواهای حقوقی: دو محاکمه، چهار کیفرخواست

ترامپ سال ۲۰۲۳ را با طرح دعوی و اتهام‌های متعدد سپری کرد.

در مارس سال جاری، الوین برگ، دادستان منطقه منهتن، اعلام کرد که ترامپ به ۳۴ جرم مرتبط با پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر پورن، پیش از انتخابات ۲۰۱۶ متهم است.

در پی آن کیفرخواست، سه کیفرخواست دیگر نیز طرح شد. جک اسمیت، بازپرس ویژه، در ماه ژوئن ترامپ را به سوء‌استفاده از اسناد محرمانه دولتی و در ماه اوت، به تلاش برای ابطال نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ متهم کرد. دو هفته پس از سومین کیفرخواست، ترامپ همراه ۱۸ نفر دیگر به نقض قوانین جورجیا و تلاش برای ابطال نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ متهم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج این کیفرخواست‌ها مشخص نیست، اما تقویم ترامپ کم‌کم با تاریخ‌های احتمالی جلسه‌های دادگاه پر شده است.

در حالی که هیچ‌یک از این‌ها خبر خوبی برای ترامپ نیست، او و حزب جمهوری‌خواه از آن‌ بهره سیاسی برده‌اند. این کیفرخواست‌ها همچنین به‌منزله تاییدی بر ادعاهای جمهوری‌خواهان بود مبنی بر اینکه وزارت دادگستری به سلاحی علیه محافظه‌کاران تبدیل شده است.

ترامپ پیش از چهارمین کیفرخواست، در مهمانی شام جمهوری‌خواهان در آلاباما گفت: «هر وقت یک کیفرخواست طرح می‌کنند، ما توی نظرسنجی‌ها بالا می‌رویم. یک کیفرخواست دیگر لازم داریم تا کار این انتخابات را تمام کنیم. یک کیفرخواست دیگر و کار این انتخابات تمام می‌شود.»

رای‌گیری ۲۰۲۴: رقابت مقدماتی و انتخابات  سراسری

پیشتازی ترامپ در رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان و اختلافش با سایر رقبا نسبت به اوایل سال ۲۰۲۳ بیشتر شده است.

آمار سایت نظرسنجی فایوترتی‌ایت (FiveThirtyEight) نشان می‌دهد که میزان حمایت از رئیس‌جمهوری سابق به ۶۱ درصد رسیده است، حدود ۵۰ درصد بیشتر از سایر نامزدهای جمهوری‌خواه. در ژانویه سال جاری، میزان حمایت از ترامپ ۴۵ درصد بود و فقط ۱۰ درصد با دسنتیس اختلاف داشت.

ترامپ همچنین در نظرسنجی‌ها در مورد رقابت احتمالی‌اش با بایدن موقعیت خوبی دارد. بر اساس تازه‌ترین داده‌های ریل کلیر پولتیکس (Real Clear Politics)، ترامپ با اختلاف ۲ درصد از بایدن جلوتر است و پیشتازی او در ایالت‌های کلیدی مانند جورجیا، میشیگان و آریزونا به ۵ درصد و در نوادا، به ۴ درصد رسیده است. در انتخابات ۲۰۲۰، بایدن در هر چهار ایالت پیروز شده بود.

حمایت بایدن از اسرائیل در جنگ غزه نیز به قیمت ریزش رای او میان رای‌دهندگان جوان تمام شد، که معمولا به دموکرات‌ها رای می‌دهند و به پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ کمک کردند.

مشکلات بایدن: مهاجرت، اقتصاد، هانتر

فقط واکنش بایدن به جنگ اسرائیل و حماس به ریزش رای‌هایش منجر نشده است. در مجموع، سال ۲۰۲۳ برای رئیس‌جمهوری آمریکا به خوبی ترامپ نبوده است.

رضایت عمومی از عملکرد بایدن در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل مسائل اقتصادی و بحران مرزی بیش از پیش کاهش پیدا کرد.

بایدن یک سال گذشته را به اعلام برنامه اقتصادی‌اش سپری کرد و میزان بیکاری به رقم پیش از همه‌گیری کرونا و پایین‌ترین میزان در پنج دهه گذشته بازگشت، و تورم از ۹.۱ درصد در ژوئن ۲۰۲۲ به ۳.۱ در نوامبر ۲۰۲۳ کاهش یافت. اما بسیاری از آمریکایی‌ها می‌گویند هنوز از لحاظ اقتصادی احساس راحتی نمی‌کنند بر اساس نظرسنجی هفته گذشته گالوپ، از هر ۱۰ آمریکایی، ۷ نفر معتقدند که وضعیت اقتصادی وخیم‌تر شده است.

مدیریت ضعیف دولت در مسئله مهاجران همچنان جزو دو نگرانی اصلی رای‌دهندگان است. در سال ۲۰۲۳، حدود ۲.۵ میلیون مهاجر غیرقانونی از مرز مکزیک وارد آمریکا شدند که رکوردی جدید ثبت کرد. برخی فرمانداران جمهوری‌خواه مهاجران را به شهرهای زیر نظر دموکرات‌ها مانند نیویورک و واشنگتن فرستادند، و شهرداران این شهرها بایدن را تحت فشار مضاعف قرار دادند تا به بحران افزایش پناهجویان رسیدگی کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کاخ سفید آماده اجرای همان سیاست‌های مرزی دوران ریاست‌جمهوری ترامپ است.

بایدن به‌دلیل پسرش هانتر نیز آماج انتقادهای جمهوری‌خواهان بوده است. او در سال جاری به جرایم مرتبط به حمل سلاح و مالیات متهم شد. هانتر اتهام‌ حمل غیرقانونی سلاح را نپذیرفت و قرار است در ژانویه ۲۰۲۴،  برای اتهام‌های مالیاتی به دادگاه احضار شود. کیفرخواست‌های او به‌نوعی به عادی‌سازی کیفرخواست‌های ترامپ کمک کرد و از سویی، پدرش را تحت شعاع قرار داد. نتایج نظرسنجی سی‌ان‌ان در سپتامبر سال جاری نشان می‌دهد که ۵۵ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که عملکرد بایدن در رابطه با تحقیق دادگستری در مورد اتهام‌های پسرش نامناسب بوده است.

اما بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات همچنان مصمم است و پیش‌تر در ماه جاری به خبرنگاران گفت گرچه او تنها دموکراتی نیست که می‌تواند ترامپ را شکست دهد، «او را شکست خواهد داد».