فرمانده جماعت انصارالله در افغانستان ناپدید شد

مهدی ارسلان، ۹ ماه پیش زمانی که از بدخشان به کابل سفر کرد ناپدید شد

اعضای جماعت انصارالله، در بدخشان افغانستان-asiaplustj.info

محمد شریف‌اف معروف به مهدی ارسلان، فرمانده گروه جماعت انصارالله که متشکل از جنگجویان تاجیکستان و مستقر در افغانستان است، ناپدید شده است. مهدی ارسلان که حدود ۳۰ سال دارد، با گروه تحت امر خود از متحدان دیرینه طالبان افغان به شمار می‌رود و پس از فروپاشی دولت جمهوری، مسئولیت کنترل شهرستان‌های نسی، مایمی، کوف‌آب، خواهان و شکی استان بدخشان در مرز با تاجیکستان را برعهده گرفته بود.

بخش تاجیکستان رادیو آزادی، روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، در گزارشی به نقل از یک عضو جماعت انصارالله در افغانستان نوشت که مهدی ارسلان، ۹ ماه پیش در جریان سفر به کابل ناپدید شد و تا کنون هیچ نشانه‌ای از او به دست نیامده است.

این عضو جماعت انصارالله، گفت: «بررسی های ما نشان می‌دهد که مهدی ارسلان توسط قاچاقچیان مواد مخدر دستگیر شده اما معلوم نیست به کجا منتقل شده‌ است.» با این حال روشن نیست که مهدی ارسلان به دعوت مقام‌های طالبان از بدخشان به کابل سفر کرده است یا بدون هماهنگی نهادهای امنیتی طالبان این سفر انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبعی که در گروه جماعت انصارالله با رادیو آزادی صحبت کرد، افزود: «ما گروهی از قاچاقچیان را دستگیر کردیم و آن‌ها اعتراف کردند که همکاران آن‌ها مهدی ارسلام را دستگیر کرده‌اند، اما هنوز معلوم نیست که او را کجا برده‌اند.»

 این عضو جماعت انصارالله افزود: «همان روزی که مهدی ارسلان در نزدیکی کابل مفقود شد، تلفنش نیز خاموش شد و تاکنون اطلاعی از او به دست نیامده است.»

این تنها عکسی است که از مهدی ارسلان، فرمانده جماعت انصارالله در رسانه‌های تاجیکستان منتشر شده است-asiaplustj.info
 

رادیو آزادی به نقل از منابعی در میان نیروهای مرزبانی تاجیکستان در سرحد با افغانستان نوشت که خبر ناپدید شدن مهدی ارسلان به این نیروها رسیده است. یکی از این منابع مدعی شد که مهدی ارسلان، اخیرا نفوذ و تاثیرگذاری خود را در میان اعضای جماعت انصارالله از دست داده بود و ممکن است در افغانستان بازداشت و زندانی شده باشد.

نازنین یونس‌اف، خواهر مهدی ارسلان که ساکن شهر نورآباد است، گفت حدود یک‌سال است با برادرش تماسی ندارد و نمی‎‌داند او در کجا و در چه وضعیتی است. جماعت انصارالله که حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ عضو دارد، از چند سال قبل به عنوان متحد طالبان در استان بدخشان افغانستان حضور دارد. این گروه که در سال ۲۰۰۶ از سوی امرالدین طبارف تاسیس شد، برای برپایی امارت اسلامی مشابه رژیم طالبان، در تاجیکستان فعالیت می‌کند. دولت امامعلی رحمان که این گروه را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد، در سال‌های اخیر چندین برنامه و هدف عملیاتی آن‌ را در مرز با افغانستان خنثی کرده است. در آخرین مورد، اواسط شهریور امسال کمیته امنیت ملی تاجیکستان اعلام کرد که سه عضو جماعت انصارالله که مجهز به تجهیزات پیشرفته نظامی بودند، با ورود به خاک این کشور، در درگیری با مرزبانان تاجیک کشته شدند. تصاویر منتشر شده از این افراد نشان می‌داد که آنان سلاح‌های آمریکایی رها شده در افغانستان را با خود داشتند. این افراد که از طریق نقاط سرحدی استان بدخشان افغانستان وارد تاجیکستان شده بودند، قصد راه‌اندازی حمله‌های مرگباری را در داخل آن کشور داشتند که پیش از رسیدن به این هدف، کشته شدند.

با این حال، هنوز دولت تاجیکستان و مقام‌های رژیم طالبان در مورد رهبری، اعضا و تشکیلات نظامی این گروه اطلاعات بیشتری را در اختیار رسانه‌ها نگذاشته است. رژیم طالبان تا کنون حضور این گروه در افغانستان وحمایت از آنان را تایید نکرده است. اما شورای امنیت سازمان ملل متحد، در گزارش‎هایی که در ژوییه ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در مورد امنیت افغانستان منتشر کرد، از جماعت انصارالله به عنوان متحد طالبان افغان که در خاک افغانستان حضور دارد نام برد.

بیشتر از جهان